Av Vegar Bjørge
Er det noe jeg har lært meg så er det at rykter er usanne. Ryktet om at i stedet for å kjøre Skoda så kan man gå da, det gjelder absolutt ikke. Skoda som en tvilsom bil fra et underutviklet land i Øst-Europa gjelder absolutt heller ikke. Skoda viser gang på gang at det å lage bil kan de. Og Rapid er intet unntak.
La oss starte med størrelsen, for dette er en bil som konkurrerer med Polo selv om den også kommer til å stjele kunder fra Golfsegmentet. Som Polokonkurrent er den faktisk ganske stor, men for de som skuler litt mot Golf-segmentet er det kanskje litt for trangt. Jeg får plass til min lille familie på 5 i bilen, men jeg ville ikke plassert 5 voksne i den, selv om store personer sitter ganske så bra bak rattet. Da er det dessverre verre med de som skal sitte bak noen som er store, for da er plassen mer begrenset, men den er likevel større enn i en Polo…..Nå sier Skoda-folket at Fabia er på vei vekk fra markedet, så dermed er det tenkt at Rapid skal ta over, og Rapid bygger også på samme plattform som Polo.
Utvendig er bilen stilig og min prøvebil er rød, noe som da fremhever de lett sota baklyktene. Noen vil kanskje si at den er litt kjedelig i fronten og jeg skal ikke motsi de, men er det ikke dette det Skoda selger på? Ikke veldig dristig design men klassisk og velkjent? Rapid er utstyrt med et gigantisk glasstak som går fra fronten av taket og helt til bakerste del av taket, og glasset fortsetter nedover bakvinduet og nesten helt ned til skiltet. Stilig men kanskje det blir fort varmt inne i denne forholdsvis lille bilen når den står parkert en sommerdag?
Innvendig fortsetter det med et konservativt design uten mye dill dall. Jeg liker det og kjenner at det er slik jeg vil ha det. Setene er gode å sitte i selv om de er en tanke harde. De gir god sidestøtte men til lenger mennesker er de nok en tanke korte. Bak blir setene for harde og det er ukomfortabelt å sitte for lenge der om du er voksen. Rattet har perfekt med knapper og man finner betjening der man forventer det. Om du skal kjøre Rapid for første gang bruker du ikke lang tid med å sette deg inn i hvor ting er. Mange bilfabrikanter kan lære noe av Skoda på dette punktet.
Rapid kom først som sedan og da var det tydelig at bilen ikke var tøff nok. Denne kom nok til å konkurrere om de samme kundene som Octavia sedan, altså de som hadde barnbarn i stedet for barn. Tanken med Rapid var heller og lokke yngre kunder til merket, kanskje også de som ønsket et sportslig alternativ. Derfor var SpaceBack ganske logisk og helt klart ser den bedre ut enn sedanen. Testbilen var senket med 15 mm og hadde sportschassi. Jeg vet ikke om dette er nødvendig for den blir ikke veldig sporty. Til det understyrer den for mye når det begynner å gå unna på krokete veier. Noe av skylda kan nok de piggfrie vinterhjulene ta men jeg kan nok ikke tro at denne ligger som et strykjern på veien når sommersålene er satt på. Når vi først er ute på veien legger vi merke til at Rapiden er komfortabel selv om den er noe stivet opp. Styringa er god selv om den mangler litt motstand når det virkelig går unna.
Motorene starter på en 1,2 TSi 86 hk, men den er nok litt slapp i denne type bil. Da er det bedre med 105 hk av samme versjon eller 122 hk 1,4 TSi. Den sistnevnte hadde jeg. På diesel fronten kan man velge mellom 1,6 liters TDI på 90 eller 105 hk. Bensinmotoren på 122 hk er ingen rakket og jeg ble faktisk litt skuffet. Den drar jevnt og ganske godt, men jeg hadde forventet mer. Heldigvis blir den reddet av DSG kassen med 7 trinn som er standard med denne motoren. Denne kassen er en drøm i bruk og selv premium merkene har noe å lære av VAG på dette punktet. Den er meget presis og det går utrolig kjapt og mykt. Dobbelclutsj-kasser er ikke like startkjappe som vanlig automater, men DSG-kassen er ingen sinke, ei heller ut fra lyskryss. Denne kassen gjør at de få minusene med bilen blir glemt, ja var det egentlig noen minuser med den? Mer drag i motoren var kanskje ønskelig og det får vi tro kommer senere. Kanskje en RS med 170 hk?
Økonomien er kanskje bilens beste side. Billig i innkjøp. Min testbil som hadde det man kunne få av utstyr havner på rett rundt 300 000 kroner. Da er DSG-kasse standard. Noe verditap blir det selvfølgelig på biler som brukes, men Skoda ligger på det jevne i denne grenen. Rapid vil nok tape seg noe mer enn Octavia som har vært særs populær på ettermarkedet. Merket har også hatt lite feil og det vil vi også tro Rapideierne vil oppleve. Skoda har gode VAG-produkter som er velprøvde og brukt en stund. De slipper å være først ute med nye ting. Dette kommer brukerne til gode som da slipper dyre verkstedregninger på deler som ikke holder.
Skoda sitt slagord er Simply Clever noe som isskrape i tanklokk, parkeringsbillett holder i frontruta, oppbevaringsrom til refleksvest under passasjersetet og avfallsrom i sidedøren vitner om. Dette er bare noen av flere smarte løsninger du får i Rapid. Den dobbeltsidig bagasjeroms matta vil du sette pris på når du frakter sølete dekk eller annet. Ene siden er nemlig vaskbar. Du kommer også til å like multimediaholderen som gjør at din pad eller lesebrett får sin faste plass i bilen. Passasjerene bak kommer til å like flaskeholderne i dørene. Skoda er faktisk den nye folkevogna som gir oss litt mer enn det vi forventer.
Hvem kjøper da Rapid Spaceback? Som nevnt er nok denne en sprekere modell enn utgående Fabia som de kan nok klare å lokke noen kunder som tradisjonelt ikke ser mot Skoda. Disse kundene har nok også barn, men trenger kanskje ikke barnevogn. Med et romslig bagasjerom på 415 liter får man med seg ganske mye. Sedanen er enda større bak med 550 liter, men den er ikke like pen selv om den er mer praktisk. Har man ikke nok plass her bak er det mange rom og stuve bort forskjellige saker innvendig i bilen. Smart selv om det ikke er en flerbruksbil. Skoda Rapid burde sette standarden i småbilklassen, men det gjør den ikke. Polo, Fiesta og Yaris vil fortsatt være valget de fleste tar. Synd i grunn for Rapid er bedre….
Bil
|
Skoda 1,4
TSi SpaceBack |
Pris fra
|
213 800
|
Pris testbil
|
299 900
|
Motortype
|
R4 Turbo
|
Motorvolum
|
1390
|
Hk v o/min
|
122 / 5000
|
NM v o/min
|
200 / 1500-4000
|
Girkasse
|
A7
|
Foraksel
|
McPherson m/triangelarmer og torsjonsstabillasatorstag
|
Bakaksel
|
Compound bakaksel
|
Lengde
|
430,4 cm
|
Bredde
|
170,6 cm
|
Høyde
|
145,9 cm
|
Vekt
|
1150
|
Bagasjevolum
|
415
|
Volum, nedlagt baksete
|
1380
|
0-100 km/t
|
9,4
|
Toppfart
|
203
|
Forbruk
|
0,47
|
Utslipp g/km
|
127
|