Av Vegar Bjørge
Foto: Volvocars.no |
En kveld på veien som så ofte før. Du har hatt dine mil langs mørke, norske veier og kan egentlig ikke komme raskt nok hjem. Den adaptive cruicecontrollen (ACC) har du satt inn på 95 km/t og du ligger i fortgående kø. Bilen din følger bilen foran og du trenger ikke tenke på å gasse eller bremse. Avstanden er passe og på musikkanlegget spiller du favorittmusikken din. Plutselig merker du at noen tar tak i rattet og svinger mot høyre. Du var på vei over i motsatt kjørefelt men takket være sikkerhetsutstyret i bilen så slapp du å bli kveldens ulykkesoffer. Du våkner til litt og selv om du ikke er i nærheten av og sovne, merker du at du er litt døsen. Ikke 100 % til stede og du sitter å kjører en bil i ca 90 km/t. Snart trenger du en beinstrekk men du skal vente til neste bensinstasjon så du i tillegg får deg en kaffekopp.
Du ventet for lenge. På veien foran deg ligger det en fotgjenger. Blod på panseret ditt vitner om at det er du som har skyld i ulykken. Person på asfalten skriker og er sint på deg, og noen har ringt etter ambulanse. Du er i sjokk, men det neste du tenker på er at ambulansen er her. Det gikk sannelig fort. Så begynner hendelsesforløpet å komme. 70 sone som bilen foran deg hjalp til å holde. ACC er virkelig lekkert tenkte du og så 50 sone skiltet. Bilen foran bremset ned og din fulgte etter. Igjen smilte du i skjegget og tenkte at dette må være noe av det sikreste du noen gang har kjørt. Fotgjengeren så du forseint, og selv om bilen gjorde det den kunne for å stoppe, så var ikke ulykken til å unngå.
Ambulansepersonalet prater til deg. Det er tåke, men du vet ikke om det er i ditt hodet eller om det er været. Uansett vil de at du også tar en sjekk hos helsepersonellet, men du vil bare hjem. Bilen din er faktisk ikke kjørbar, for airbaggen over panseret har blitt utløst og dermed må redningsbil tilkalles. Fotgjengerairbaggen var det som reddet jenta du kjørte på. Hun fikk en lett hjernerystelse og brukket arm. Heldigvis for henne så kjørte du den sikreste bilen som finnes. Volvo V40. Sikreste bilen for fotgjengere.
En tenkt situasjon som viser det aller siste innen sikkerhetsutstyr og det aller meste av det fungerer skjærs godt. Kanskje noe av det fungerer for bra. Jeg håper de fleste unngår ulykker, men skulle det skje så får jeg håpe du har en ny bil. Volvo er best på passiv sikkerhet og med sin nye fotgjenger airbag er de også best for gående. Bilen har også en innebygget radar som ser fotgjengere og bilen prøver da å bremse selv. Det er ikke alltid bilen rekker å stoppe før det smeller, men det er med på å redusere skadeomfanget. Smeller det så har du alt av airbags tilgjengelig inne i bilen i tillegg til fotgjenger airbaggen som løfter panseret opp og tar i mot den du måtte kjøre på. Sverige og Volvo har en strategi om at ingen skal behøve å dø i trafikken. Det klarer de nok ikke, men de er ihvertfall på riktig vei. Det er interessant å se at Volvo tar tilbake noe de var best på. Nemlig sikkerhet. Skal du ha den sikreste bilen på markedet så kommer du ikke utenom Volvo V40. Her er den verdensmester!
Ikke alle kjøper bil fordi den er sikker. Over halvparten av oss skjekker ikke hvor sikker bilen er før vi kjøper den. Det vil si at det da ikke er så enkelt å selge bil på bare sikkerhet. Du må levere på andre punkter også. Det gjør Volvo V40. Interiøret er blant noe du vil sette pris på. Det er løftet noen hakk siden Volvo C30 og også V60 må se seg slått av lillebror. Det er sikkert smak og behag men jeg liker den digitale skjermen foran føreren som viser det du trenger av informasjon. I tillegg har du også selvfølgelig en skjerm til ditt infortainment-system.
Utvendig er det lett å la seg forføre av moderne linjer samtidig som Volvo har latt arven etter P1800 skinne igjennom. Den moderne og nå typiske Volvo-fronten gjør bilen godt og gir et moderne og stramt inntrykk. Bakover går vinduslinja skrått oppover slik det er på moderne biler, og dette medfører at de små som sitter bak får dårlig utsyn. Dette er ikke bra for de små men det ser sporty ut. Sporty er også kjøreegenskapene og den holder seg godt på veien. Den har god styrerespons og det er ikke vanskelig å legge seg til en litt aktiv kjørestil med bilen. Den krenger lite og V40en sitter godt i svingene. Arven etter Ford-tida sitter godt i V40 og understellet har den fått fra kjøreglade Ford Focus.
En slik bil fortjener en bedre motor. Skal du kjøpe Volvo V40 og ha full valuta for pengene så velg enten en av bensinmotorene, eller gå for D3 og oppover om du vil ha diesel. Jeg ville gått for T3 med 150 hk fra en 1,6 liters bensinfirer. Den har passe mye krefter og bra snert i tillegg til at gassresponsen er lynkjapp i forhold til dieselmotoren. Nå var det slik at bilen jeg kjører har D2-motoren. Verdens mest brukte dieselmaskin på 1,6 liter og 115 hk. Man har 270 nm tilgjengelig allerede ved 1700 omdreininger og den holder samme nivå frem mot 3500 omdreininger. Ikke imponerende men greit nok til hverdagsbruk.
En annen ting som ikke er så bra med bilen er bagasjerommet som er ganske lite. Skal du laste mye så gå heller for VW Golf eller klasseleder Peugoet 308 som har løftet kvalitetsfølelsen noen hakk. I tillegg til sparsom plass i lasterommet, er åpningen trang. Det er også ganske høy kant for å laste inn varer. Dette er ikke bra og jeg finner det litt merkelig at Volvo ikke har gjort dette annerledes. I tillegg til å være verdensmester i sikkerhet har de også gode plasseringer i mesterskapet for varetransport.
Konklusjonen er at dette er bilen for deg som tenker sikkerhet. D2-motoren er også økonomisk og sprek nok, selv om jeg synes bilen burde ha bedre motor. V40 er uten tvil premium, men jeg føler at Volvo ikke konkurrerer på samme linje som Mercedes, Audi og BMW. Noe ved Volvo sier meg at de mer er Lexus og litt utenfor de etablerte premiummerkene. Jeg koste meg godt i bilen jeg lånte hos Bilia Volvo på Kongsvinger og takker de for en veldig god service.
Foto: Ekstriør foto er fra Volvo sine hjemmesider, mens interiør bilder er egne. Må beklage at det ble få bilder men det meste ble dessverre ødelagt før artikkelen ble produsert. Beklager dette.
Bil
|
Volvo V40 1,6 D
R-design
|
Audi A3 Sportback 1,6
D |
Mercedes A180 CDi
|
BMW 116D
|
Pris fra
|
272 800
|
299 900
|
292 300
|
289 800
|
Pris testbil
|
422 900
|
440 000
|
428 000
|
449 900
|
Motortype
|
R4 Turbo Diesel
|
R4 Turbo Diesel
|
R4 Turbo Diesel
|
R4 Turbo Diesel
|
Motorvolum
|
1560
|
1598
|
1461
|
1995
|
Hk v o/min
|
115 / 3600
|
105 / 3000-4000
|
109 / 4000
|
116 / 4000
|
NM v o/min
|
270 / 1750-2500
|
250 / 1500-2750
|
260 / 1750-2500
|
260 / 1750-2500
|
Girkasse
|
M6
|
M6
|
M6
|
M6
|
Lengde
|
436,9 cm
|
431,0 cm
|
429,2 cm
|
432,4 cm
|
Bredde
|
180,2 cm
|
178,5 cm
|
178,0 cm
|
176,5 cm
|
Høyde
|
142,0 cm
|
142,5 cm
|
143,0 cm
|
142,1 cm
|
Vekt
|
1476
|
1305
|
1395
|
1365
|
Bagasjevolum
|
335
|
380
|
341
|
360
|
Volum, nedlagt baksete
|
1032
|
1220
|
1157
|
1200
|
0-100 km/t
|
11,9
|
10,9
|
11,3
|
10,3
|
Toppfart
|
190
|
195
|
190
|
200
|
Forbruk
|
0,37
|
0,38
|
0,38
|
0,44
|
Utslipp g/km
|
96
|
99
|
98
|
115
|
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra «Autokatalog» og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig. Konkurrenter er tilfeldig plukket,
men det er tatt utgangspunkt i klasseledende og/eller populære modeller.