Av Vegar Bjørge

Med en ny dieselmotor følger også lavere utslipp. Dette får følger for kjøpere av Opel ettersom prisene synker. Med høyere utstyrsnivåer og lavere avgifter er kundefordelen på inntil 65 000 kroner. Den nye dieselmotoren på 1,6 liter yter 110 hk og har et forbruk på lave 0,37 l/mil. CO2-utslippet er likt for både combi og Sports Tourer og er på 97 g/km. Sprinten opp til 100 km/t tar 12 sekunder og toppfart er 186 km/t. Prisene starter på 219 900 kroner for 5-dørs combi og påslaget for en Sports Tourer er 17 000 kroner. Med nye motorer følger også bedre dreiemoment og Opel-motoren har nå 300 nm som er opp 30 nm fra gamle 1,7 literen. 1,4 liter bensin med 100 hk forsvinner nå og i stedet er det 1,4 liter med 120 hk som gjelder for den som skal ha billigste bensinmodell.

Opel har en vei å gå etter lave salgstall og de ligger helt nede på 14. plass på registreringsstatistikken. Flere tiltak har blitt gjort og nå regner de med at salget skal bedre seg etter at Astra nå blir riktig priset. Blir spennende å se om Opel kan nærme seg posisjonen de hadde i Norge på 90-tallet og starten på 2000-tallet. Da var de topp 3 på salgslistene.