Hjem Nyheter Nyheter: Renault Zoe – Norgeslansering av interessant elbil!

Nyheter: Renault Zoe – Norgeslansering av interessant elbil!

Av David K Andersen

Må vel innrømme at interessen for elbiler har litt igjen på å nå de voldsomme proporsjonene min generelle bilgalskap antar. Slik er det ikke med nordmenn flest. Vil de ikke ha SUV, vil de iallfall ha en elbil. Dermed må vel jeg også henge på, og dagens norgeslanseing av elbilen Renault Zoe, viste seg å bli både interessant og lærerik for min del.

Norge er et betydelig marked for elbil-produsentene og Renault har store forventinger til hva nye Zoe kan gjøre her. Helt ny er den riktignok ikke, den har vært i salg en stund i visse markeder. Vi må likevel kunne si at den fremstår som moderne på en rekke punkter. Mer enn de fleste konkurrentene. Denne bilen har en del løsninger som gjør den attraktiv for kjøperne.

Utseendemessig synes jeg den er relativt vellykket. Fronten og lyktene spesielt. Og sammenliknet med alle andre elbiler jeg kan komme på (BMW og Tesla ikke inkludert), ser Zoe meget bra ut. Batteriene sitter under gulvet, så hele bilen er en anelse mer høyreist enn en del vanlige småbiler, men designerne har klart å trylle bort det meste av dette inntrykket og du tenker ikke på det uten å studere bilen nøye.

Zoe er konstruksjonsmessig en ren elbil. Det er ikke en el-versjon av en vanlig bil slik som Volkswagens Up og Golf, eller Fords elektriske Focus. Dette gir fordeler på flere områder. Rent praktisk, slipper man å ofre plass til batteriplassering. Her er det ingen klump i bagasjerommet for batterier, forhøyede kabelkanaler gjennom kabinen eller annet som kan minne om at elbil, det var noe vi plutselig kom på at vi skulle lage. Faktisk har Zoe et svært romslig bagasjerom på 338 liter. Det er mer enn på Leaf, selv om Nissanen er et hakk større utvendig. Bakset tilsvarer det på en helt vanlig småbil, og det samme gjør plassforholdene foran. På grunn av batterienes plassering under gulvet, sitter man relativt høyt, noe som for så vidt passer biltypen med tanke på oversiktlighet og lettkjørthet ved bykjøring.

Renault hadde leid Bislett stadion, så en liten prøvetur på løpebanen fikk vi mulighet til. Vi kommer tilbake senere med en skikkelig test, og kan egentlig ikke si så mye om kjøreopplevelsen i denne omgang. Vanskelig er det iallfall ikke å kjøre elbil, og jeg har visse forhåpninger med tanke på kjøreegenskaper i og med at Zoe har et lavt tyngdepunkt. Foreløpig kikker vi heller nærmere på de tekniske løsningene som Renault mener gjør Zoe spesiell sammenliknet med konkurrentene.

Det alle alltid ser på først er rekkevidde. Med opp til 210 km på en lading, er Zoe uten tvil best hvis vi ser bort fra Tesla. I tillegg sier Renault at praktisk rekkevidde under vanskelige norske forhold, altså vinter, vil ligge mellom 100 og 150 km. Stemmer det, er det veldig bra.

Zoe skiller seg ut fra andre elbiler med Camèlèon-laderen sin. Den gir store fordeler med tanke på hurtiglading, spesielt i fremover ettersom hurtigladestasjoner bygges ut. I praksis betyr det at strømmen likerettes i bilen og ikke i hurtigladestasjonen slik som i andre elbiler. For det første gjør det at det er mye billigere å installere en hurtiglader. For det andre gjør det at du kan lade mer effektivt på alle hurtigladestasjoner fordi bilen selv optimaliserer ladeforholdet og takler alle effekter (2 til 43 kw). Med i prisen da du kjøper Zoe, er èn hurtiglader, ferdig installert hjemme hos deg. Trenger du en til, for eksempel på jobben, koster den bare 5 500 kroner pluss montering. Du får to forskjellige hurtigladere ettersom hvilken versjon av bilen du velger.

Den billigste heter Easy-Charge, gir 3,6 kw, og bruker 6-9 timer på å lade opp batteriet. I den versjonen koster bilen 191 980. Går du derimot på toppmodellen til ca 30 000 kroner mer, får du den såkalte Supercharge som kan lade opp 80% på bare to timer. I tillegg får du da en bedre utstyrt bil, og det er naturlig å tro at dette blir den mest interessante versjonen for norske kjøpere. Du kan også lade bilen i vanlig kontakt, men da må det være TN-nett der du lader (lokal jording), hvilket langt fra alle norske husstander har. Jeg noterer meg at akkurat dette punktet vekker diskusjon, men kan ikke nok om elbilbruk i praksis til at jeg føler jeg kan kommentere viktigheten av å kunne lade en elbil hvor som helst. Renault mener iallfall det ikke er nødvendig basert på bilens rekkevidde, brukerens behov og tilgangen på ladestasjoner (som vil øke betydelig de neste 5 månedene). Renaults ladesystem har i tillegg sikkerhetsfordeler med tanke på varmgang i el-anlegg hjemme.

Men elbil er mer enn lading. Det handler om optimalisering av rekkevidde uten at det går for mye utover brukervennlighet og komfort. Renault legger på lanseringen spesielt vekt på tre punkter. Det første handler om regenerering ved bremsing. En ting er at batteriene lades da man slipper gassen. Det som i tillegg er smart på Zoe er at da du bremser, oppfatter bilen dette, og fører umerkelig over bremsingen til generatoren, slik at ikke energien går tapt i bilens bremsesystem, men kan føres tilbake til batteriet. Smart.

Det andre punktet gjelder bilens klimatisering. Zoe har varmepumpe etter samme prinsipp som den vi har i hjemmene våre. Den fanger opp varmeenergien i luften og bruker den til å varme opp eller kjøle ned bilen innvendig med minimalt elektrisitetsforbruk. En smart ting med klimaanlegget er at det enten kan startes med fjernkontrollen og kjøres 5 minutter da bilen ikke står i lading. Eller det kan aktiveres gjennom forprogrammering, sms eller en app, og kjøres så lenge man ønsker da bilen står i lading. Vi er jo vant til å kunne komme til en ferdig oppvarmet bil om vinteren. En ferdig nedkjølt bil om sommeren, er derimot en luksusdetalj som er viktig i hverdagen og som ikke akkurat er standard i andre biler til 200 000.

Det tredje punktet gjelder Michelin Energy E-V-dekk. Et spesialutviklet dekk som gir like godt veigrep som vanlige dekk, men 12% mindre rullemotstand. Om jeg føler meg grønn på alt som har med elbil å gjøre, føler jeg meg noe mer komfortabel med dekk, og har, blant annet etter et nylig besøk hos Michelin i Frankrike, ikke vanskelig for å tro at disse dekkene gjør en viktig jobb og leverer det de lover. Nordiske vinterdekk med disse egenskapene finnes dessverre ikke ennå, og lanseringsbilene står faktisk på Continental vinterdekk.

Elbiler lager ikke mye lyd, så opp til 30 km/t, varsler Zoe myke trafikanter om sin fremferd ved hjelp av tre ulike ulyder du selv kan velge mellom. Ønsker du ikke å plage omgivelsene eller deg selv, og kan leve med å dytte borti en plagsom syklist i ny og ned, kan du slå av varslingslyden. Apropos sikkerhet, har Zoe fått hele 82 av 100 mulige poeng i EuroNCAP. Det er et utrolig resultat, best i klassen, og gir selvfølgelig 5 stjerner. Renault har vært ledende på sikkerhet i 20 år, og kanskje kan resultatet igjen bidra til å selge flere biler.

R-link og Connected services som er bilens infotainmentsystem, fikk jeg mulighet til å kikke nærmere på. I tillegg til å se ut til å fungere enkelt og fint på de vanlige infotainmentfunksjonene som for eksempel blåtann, telefon, musikkavspilling og diverse justeringsmuligheter, spiller R-link en viktig rolle for elbilsjåføren med tanke på å optimalisere rekkevidden. Systemet er hele tiden online og oppdatert i forhold til ting som overvåking av batteriforbruk, ladestasjoner i nærheten, og ikke minst et smart GPS-kartbilde som viser hvilke destinasjoner i din nærhet du kan nå på det som er igjen av strøm. Du kan i tillegg gjøre ting som for eksempel å sjekke hva som er igjen på batteriet fra telefonen din. Ganske smart å kunne sjekke sitt eget mobilitetspotensiale uten å være i bilen, for eksempel da det brått oppstår endrede forhold som gjør at du må kjøre en omvei og du lurer på om du har nok strøm til det.

Totalt sett synes jeg Renault Zoe fremstår som en uvanlig gjennomtenkt og gjennomført elbil, og det blir spennende å teste denne bilen ute i den virkelige verden.

Her er noen fakta:
Motor: 88hk, 220NM
Batteri: 22kW/t
Toppfart: 135 km/t
5 års/100tkm garanti på bil/batteri og garantert minimum 70% ladekapasitet.

Priser:
Zoe Life Easy Charge: Kr. 191 980,-
Zoe Intens Easy Charge: Kr. 211 980,-
Zoe Intens Super Charge: Kr. 221 980,-
Eks frakt/lev.
Etter hva jeg forsto, er bilen å finne i butikkene nå.