Av Vegar Bjørge
En av mine favorittepoker når det gjelder bil er 70-tallet og tidlig 80-tall. Selvfølgelig har det med at jeg var barn da og mine drømmebiler var fra denne tiden, og Ferrari Dino 246 GTS, Maserati Merak, Lamborghini Countach med flere var populære lekebiler i sandkassa. Sammen med bobler, Taunuser, Asconaer og Escorter. Det fantes også en og annen Leyland og Rover i lekekassa. Bilmerker vi ikke lenger har.
Det var slik på 70- og 80-tallet at man kunne høre hva slags bil som kom før man så den. Ford hadde sin spesielle brumming, mens Opel hadde en litt annen mumling og Volvo B18-motorene de nesten rauta på et sett. Bilene var også veldig forskjellige. Tyske biler var solide og vanlige for de som hadde en vanlig jobb med passe inntekt. Franske biler var for 68-erne som hadde blitt voksne. Renault 4 og Citroen 2 CV var for de 68-erne som ikke hadde blitt voksne. Folkevogn busser var for de 68-erne med mange barn. De var det noen av. Volvo hadde selgere med suksess, mens de uten suksess kjørte fortsatt rundt i boble. Det var så få luksusbiler på den tiden at man visste navnet på alle som kjørte Mercedes, BMW og Porsche. De som hadde våget seg på kjøp av en engelskmann ble sett på som forfatter eller lett lurt. Det fantes selvfølgelig de med genuint bilinteresse som også kjørte en og annen engelskmann, men aldri Leyland, skjelden Rover og ihvertfall ikke Rolls Royce.
Hvem kjørte så italiensk? En ting var sikkert og det var at de gutta som hadde en italiener hadde også minst ei dame. I hvertfall til første havari. Italienerne viste tydelig det beste innen design på både 60- og 70-tallet. Dette var storhetstid for både Lamborghini, Ferrari og Maserati. For de med bare litt penger men likevel flere enn ei dame, fantes Alfa Romeo og Lancia. For de som ville se ut som hadde dametekke var det Fiat som gjaldt. De kjørte ofte alene, så sant det ikke var en X 1/9 eller en 124 Spider. Her kommer vi etterhvert til Fiat 127, bilen som ingen menn hadde. Dette var kanskje verdens første konebil, byggd for kvinner. En liten og ganske smart bil med plass omtrent som i en boble. Her var det da drift og motor fram som gjaldt og selfvølgelig ikke mer hester enn at kvinner kunne håndtere det. Trygg, sikker bil for 70-tallet som er en dødsfelle i dag. Uansett har en del forandret seg og nå kjører snart flere kvinner Porsche enn det er menn, og konebiler vi har i dag var direktørbiler på 70-tallet.
Fiat 127 lever videre og det er en designer som virkelig har prøvd å lage nåtidens Fiat 127. Jeg synes det ser meget bra ut og helt klart bedre enn dagens VW Polo, Opel Corsa, Renault Clio og Ford Fiesta. Den bygger på Fiat Panda med samme drivlinjer og motor. Kan hende det er Fiat Panda som må pensjonere seg for og gi plass til den nye 127. Jeg tror det er plass til begge. Nye 127 er spartansk men lekker innvendig og linjelekker og klassisk utvendig. Jeg heier på designer David Obenhorfer og håper Fiat tørr å satse på dette. Kansje vi kommer til å se den i 2015?