Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Ford Kuga

Prøvekjøring: Ford Kuga

Av Vegar Bjørge

Ford er for vanlige folk. Ikke noe jåleri, hverken ved bilen eller folkene som jobber med bilen. Den blå ovalen i grillen har alltid vært symbolet på bilen for oss vanlige. Ikke er den kjedelig som koreanerne var, og ikke er den råflott som BMWog Mercedes. Ford er vanlig. Kuga var et friskt pust da den trådte inn i suv klassen.I nedre del av kompakt suv klassen. Ikke var den stor, ikke var den romslig og ikke var den særlig premium, men den var tøff. Den så liten, robust og tøff ut. Som en kraftig bulldog. Populære biler er ofte tøffe. Vi velger litt bil med hjerte og ser på utseendet. Ihvertfall noen av oss. Nå er det ikke slik at nye biler er alltid bedre enn gamle biler. Utgåendet modell av Kuga var ikke lett å erstatte, og på et punkt er den nye dårligere enn den gamle. Fronten er ikke like tøff lenger, men det er ikke så langt unna. Vil anta at den oppfattes som mer moderne. Det er ingen bulldog lenger.

Denne bilklassen kalles suv, litt høyere og litt bedre i terrenget enn vanlige biler, men noen terrengbil er det likevel ikke. Ford kaller sin Kuga for en smart suv, Sport Utitity Vehicle. Er du ute etter sport, anbefaler jeg likevel noe helt annet enn Kuga. Gå da for en Focus med den nye 1,6 turbomotoren på 183 hk. Den motoren får du også i Kuga, men her handler det ikke så mye om sport. Jeg fikk prøve en 2,0 TDCi i Titanium utgave. Det vil si en bil med det du trenger av utstyr pluss litt til å enda noen options om du skulle ønske. Alt av hjelpesystemer både når du kjører og står stille, når du handler har du automatisk åpning av bakluke, når det regner er regnsensoren en selvfølgelighet, skal du ringe eller høre musikk så er kommunikasjonssystem stemmestyrt. Lys som justerer seg selv etter behov, oppvarmet frontrute, antispinn og antiskrens som kobler inn før du sklir og et firehjuls system som er intelligent. Du leste riktig. Intelligent. Her kobler hjulene seg inn etter behov, og det som på asfalt er en vanlig bil som driver foran, kobler inn bakhjulene, også bare et om nødvendig, etter behov. Den kan i tillegg dra kun på bakhjulene, og det må vel være unikt. En ny sladdebil er det ikke snakk om, for det er vanskelig å styre hvor driften skal være og du skal provoserer uforskammet mye før den slipper.

Hvordan oppleves da Kuga ute på veien? Ford kan virkelig bygge biler, det trenger ingen å være i tvil om. Kjøreegenskapene er meget bra, med trykk på det sportslige, om det går og si noe slikt om en SUV. Med den direkte styring, med meget god og eksakt respons, går bilen akkurat dit du vil ha den. Innerste hjul bremser litt når man svinger. Dette gjør at bilen ikke understyrer å oppleves som mer stabil. Hadde det ikke vært for litt krenging kunne man ha lyst til å kaste bilen inn i svingene. Det eksakte girskiftet bidrar også til en sportslig opplevelse, og selv om min bil var en diesel, opplevde jeg glede av nedgiring i svinger og akslerasjon ut av de. Motoren vibrer en del i tillegg til at man hører den. Den er hverken bedre eller merkbart dårligere enn motorer fra konkurrentene. Trekkraften er det ingenting å klage på og det går godt unna og jeg vil tro det er en god trekkmaskin. Komforten lider litt på grunn av sportslighet og motorstøy.

Nå trenger man ofte en del opplæring før man tar i bruk en ny bil, dette gjelder også Kuga, men jeg prøvde å teste det meste av det som er. Knapper på rattet til både cruise controll, kjøre computer og kommunikasjonssystemet gjør det lett å holde henda på rattet og blikket på veien. Cruicecontrollen er av de bedre jeg har prøvd. Bilen bremser nesten ikke i nedoverbakker og man merker ikke så mye til gassrespons oppover. Slik skal det være når man cruiser på kontroll og man skal føle at farten er jevn uansett hvor kuppert det enn er. Noe av det mest negative med bilen er at den kanskje har for mange knapper, og dette gjør den litt uoversiktlig innvendig.

Plassen har blitt bedre i Kuga, heldigvis får vi si, for her har Kuga ligget litt etter sine konkurrenter. Nå har 2 voksne det bra bak i baksete og langturer bør ikke være noe problem. Får man besøk av 3. mann er det nok noe mer ukomfortabelt, men fortsatt er plassen godkjent. Barn har det helt fortreffelig bak i en Kuga, og om man utstyrer bilen sin med DVD-anlegg betyr det ikke så mye at vinduene er noe høyt plassert for utsyn ut. Dette er vanlig i moderne biler og har noe med design og helhetsinntrykk å gjøre. Ellers er selvfølgelig bilen utstyrt med det som tenkes kan av sikkerhetsutstyr som skal gjøre turen sikker for barna når de ser på film. Bagasjeplassen har vokst til 456 liter eller 1615 liter om man slår ned setene. Da vil man også ha et helt plant gulv som gjør det ekstra brukervennlig.

Hvem er så konkurrenter til Ford Kuga? Den største er nok Toyota Rav4 og ettersom den også er ny nå kan den oppleves som den tøffeste konkurrenten. En rask titt på den så ser man at det er ny og oppleves som ganske anderledes innvendig. Der Ford holder seg til det mer tradisjonelle Fordinventaret, har Toyota gått mot et mer røft offroad stuk. Dette kan oppleves som litt sært, men jeg tror også at det er noen som kommer til å like det. Subaru Forrester er en annen som har fornyet seg og den vil også ta en del av salget i segmentet. Så har du Mitsubishi Outlander, Honda CRV, VW Tiguan og Mazda CX-5. I tillegg kan de også nevnes, disse så kalte premiumbilene, BMW X3, Audi Q5, MB GLK og Volvo V60. Riktignok litt dyrere men ikke noe større, og absolutt ikke bedre i skogen.

Ford Kuga starter på litt over 380 000 kroner, og da får man en 140 hk diesel og utsyrsvariant Trend. I Titanium utgave stiger prisen til 416 000 kroner og med diverse pakker som automatisk bakluke, lyspakke med zenon og LED, førerasistpakke og parkeringspakke, har prisen steget til over 440 000 kroner. Det er nok for en helt vanlig bil, selv om den er litt mer brukanes enn en helt vanlig bil. Vil du ha bensinmotor finnes 1,6 liters ecoboost turbomotor med 182 hk. Pristillegget er da ca 40 000 kroner men da er automatkasse inkludert i prisen. Foreløpig går det ikke å få Kuga med 2 hjulsdrift, noe som helt klart hadde redusert prisen en del. Det hadde også vært ønskelig med en diesel utgave på rundt 180 HK for de som skal bruke den til trekkvogn.

Ford taper seg litt mer i pris enn gjennomsnittet, men ikke mye. Her er det kanskje snakk om noen få tusenlapper i løpet av 3 år og derfor bør ikke det være en grunn til at du ikke skal kjøpe Kuga. For de av dere som handler brukt bil, er Ford kanskje det aller beste kjøpet man kan gjøre, i hvertfall om du vil ha en bil med friske kjøreegenskaper og god kvalitet.

Tekniske data Ford Kuga 2,0 TDCi
Effekt: 140 hk
Moment: 320 nm
Forbruk: 0,59 l /mil
CO2-utslipp: 154 g/km
Toppfart: 188 km/t
0-100: 10,7 sek.
Lengde: 452,4 cm
Bredde: 183,8 cm
Høyde: 170,0 cm (med rails)
Vekt: 1692 kg
Max tilhengervekt: 2100 kg
Bagasjerom: 492 liter

Konklusjonen jeg har etter en kort kjøretur med Ford Kuga er at dette er en veldig bra bil. Denne har gode kjøreegenskaper, smarte løsninger og helt grei plass. Det man setter mest pris på i Kuga er nok at den er en SUV som føles mer som personbil. Man har fordelene med å sitte forholdsvis høyt, man kan kjøre på jordet med den om det er ønskelig og man kan ta den med inn til hytta, selv på  kjerreveier. Og på toppen av dette er den morsom å kjøre. Det er få mangler hos Kuga, men man kunne kanskje ønske seg flere valgmuligheter. En større dieselmotor, muligheter for 7-seter og kanskje burde det vært muligheter for en hybridversjon. Det siste kommer nok etterhvert og i tillegg kan Ford tilby Kuga uten drift på alle fire, foreløpig gjelder dette for de som bor andre steder enn Norge. Om utgaven med kun drift fremme kommer til Norge, vil det hjelpe på salget, men SUV uten 4-hjulsdrift er egentlig tull. Til slutt er min anbefaling at om du skal ha SUV, bør du absolutt reise å prøve Ford Kuga, og skal du ha brukt SUV, er utgående modell av Kuga det beste bruktbil kjøpet i klassen.