Av Vegar Bjørge

Liker du motordur, bråk og aksjon er det de svenske og norske skoger som gjelder denne helgen  og etter at de første dagene av rallyet har godt på svenske veier, forflyttes rally i morgen til Norge. Dermed er norges største folkefest et faktum og flere titusener av tilskuere kommer til å innta Kirkenær by. Ja for i morgen er Kirkenær en by, en ekte rallyby. Først tar vi med oss dagens kjøring som ble dramatisk. Allerede på dagens første etappe, SS9 Sagen, skulle det skje mer dramatikk enn svenskene ønsket seg. Først i sporet og den som måtte legge linja var finnen Ketomaa og selvfølgelig tar slikt noe tid. Han ligger allerede langt bak i rekka og har ingen mulighet til å kjøre seg opp. Hirvonen var en annen som måtte starte ganske langt fram fordi et uhell i går ødela hans sjanser. Han satte likevel gode tider selv om han ikke vant noen etapper denne dagen. Svenske Pontus Tidemann har gjort seg bemerket både hos M-sport og verdenspressen og vi kan bare håpe at 22-åringen fra Charlottenberg får flere sjanser utover sesongen. På SS9  var det slutt for den blide svensken og rett før målgang brøyt motoren sammen, og svenskenes håp kommer dermed ikke til å få noen topplassering i Svenske Rally 2013. Den som var raskest på dagens første etappe var en franskmann og han heter Sebastian. Han fortsatte der han var i hele går. Selvfølgelig er det Ogier vi prater om og han kom 2 sekunder før Loeb med Østberg, Latvala og Novikov på de neste plassene.

Foto: wrc.com

SS10 i Sverige blir en viktig milepel for Latvala i hans rallykarriere. Her kom hans første etappe seier med VW Polo og han har helt klart blitt raskere fra hva vi så i Monte Carlo rally. Loeb, Østberg og Novikov fulgte på de neste plassene. Det skilte bare 3 tideler mellom de 3 fremste førerne så her var det tett. Hva så med Ogier? Han sier selv at han ikke klarte å kjøre etappe godt å var meget usikker, derfor bremset han litt på farta og kom 5 sekunder bak Latvala. Er det slik en mester tenker og er dette tankegangen vi også har lært at Loeb har?

SS11 ble Loebs og Ogier har løfta litt på gasspedalen men taper ikke mye til Loeb. Loeb har klart å få litt luft mellom seg og Latvala og på dette tidspunkt har han 12,1 sekunder tilgode på finnen. Østberg, som skilte de to Sebastianene på denne etappen, ligger nå tett på Latvala og det blir et race om 3. plassen. 2,2 sekunder skiller nå disse to og det skulle bli enda tettere. SS12 var en kort publikumsetappe i Karlstad før service og den ga ingen forandringer i teten, men disse superkorte etappene er etapper kun for publikum og her kan førerne ødelegge hele rally, om de gjør en liten feil. Hirvonen vant etappen.

SS13 er samme som SS9 og denne gangen deler de to Sebastianene på seieren. Bak dem følger Latvala, Østberg og Novikov. Latvala tar 3 tideler på Østberg og forspranget hans blir bare minimalt økt. Han må fortsette å kjøre for fullt, for vi veit at Østberg har villheten til å satse over evne om han må. På SS14 er det tid for skift av posisjoner og Østberg tar en sammenlagt 3. plass. Latvala taper over 5 sekunder til Østberg og han hadde ikke uhell, men følte at han ikke kunne stole på bilen sin. Ogier vinner selvfølgelig etappen foran Loeb. Disse strekkene som kjøres 2 ganger blir så slitt at grusen kommer igjennom. Det hjelper ikke på at bakhjulstrekerne i Rally Sverige Historic sladder rundt på veiene. Det er tøft når både Escorter, Asconaer, Volvoer og Audi Quattroer m.fl sladder seg rundt svinger og spoler seg fram på strekker. Dette er virkelig rally og det hjelper på at en blid nordmann fra Spydberg er med. Petter Solberg kjører en Escort MK2 RS2000 sammen med sin kone Pernilla.

SS15 blir lik SS14 resultatmessig. Her er også Ogier raskest foran Loeb, Østberg og Latvala. Ogier sier han ikke satser for fullt, selv om det sikkert går tett opp til. Østberg har klart det som var dagens mål. Han skulle oppover på lista og selv om de to i tet virker overvinnelig, vil en liten feil fra de kunne føre nordmannen oppover på lista. Kan vi få Østberg på topp når han i morgen skal kjøre på norske veier?

Resultat etter dag 2 i Rally Sverig:
1. S Ogier
2. S Loeb   + 26,9
3. M Østberg   + 57,7
4. J M Latvala   + 1,03,8
5. E Novikov   + 1,43,5
6. T Neuville   + 3,16,2
7. J Hänninen   + 4,10,5
8. H Solberg   + 5,16,7
9. M Prokop   + 7,56,1
10. D Sordo   + 8,31,9

Grøndal holder koken,
Foto: wrc.com

Anders Grøndal leder fortsatt WRC2 men bare 4,5 sekunder foran Al Rajhi. Grøndal gjør seg godt bemerket i sin Subaru Impreza og han har virkelig kjørt bra i Sverige. Det blir spennende å se om han klarer å holde unna for de som kommer bak.