Av Vegar Bjørge

Sebastian Ogier har hatt et fantastisk comeback i den værste klassen i rally og etter tiden hos Citroen, har han imponert både i Skoda Fabia S2000 og nå i VW Polo WRC. Ingen følger han på de første etappene i de svenske skoger. Mads Østberg kommentert sin noe skuffende start, og mente han burde klare å ta igjen både Latvala og Loeb, men Ogier er det ikke noe å gjøre med. Det var Østbergs ord men det er langt igjen og mye kan skje. Citroen stiller med både Loeb, Hirvonen og Sordo til dette løpet, men det er bare Loeb som har vinner sjansjer. Både Hirvonen og Sordo har vært utenfor løypa og deres håp om topplasseringer er ikke lenger eksisterende. Flere andre har også hatt problemer og for Mini-bilen har det ikke vært noe godt rally. Finnen Nikara har vært først i løypa og pløyd vei for de bak. Dette har han tapt mye tid på noe også Henning Solberg har gjort. Han er også en av de som kjører først i sporet, og i stedet for å kjempe i teten, ligger han etter dag 1 på en 9. plass 3 min. og 25 sek. bak.

Pontus Tidemann imponerer i Svenske Rally.
Foto: wrc.com

Vi kan ta det fra starten og Loeb viste seg som raskest på SS1 inne på travbanen i Karlstad. Men så var det Ogier show, og Poloen viste at den blir og regne med i år. Jeg vil påstå at den er så god at det er overraskende om ikke Ogier eller Latvala blir verdensmester. På SS2 var det farvel til en annen utfordrer til tittelen. Hirvonen kjørte skikkelig til skogs og bilen ble stående i 25 minutter før de fikk gravd den fram fra grøft og buskelegger. Da var selvfølgelig løpet kjørt. Latvala sikret VW 1-2 på SS2 og ble fulgt av Loeb, Tidemann og Østberg. Unge Pontus Tiedemann i en Ford Fiesta WRC, imponerer stort både på team og verdenspresse. Svensken påstår at han ikke gasser for fulgt, men han holder godt følge med de nestbeste. Dette kan være neste svenske rallystjerne. På SS3 ble det igjen Ogier som var raskest med Østberg og Loeb på de neste plassene. På SS3 var Østberg sent ute til en tidskontroll på grunn av tekniske problemer på bilen. Han fikk dermed 20 sekunder tidstillegg og uten de ville han ligget på 2. plass etter dag 1.

På SS4 var det Østberg som var raskest og han viser med dette at han blir og regne med utover i rallyet. Ogier, Latvala og Loeb følger på de neste plassene. Alle disse fire har en fordel av å starte bak i feltet. Ogier var raskest på torsdagens kvalifisering foran Østberg, og dermed kunne Ogier velge startposisjon først. Han valgte nr. 17 mens Østberg startet på plassen foran. Kvalifiseringen er ganske viktig og kan være avgjørende i et slikt løp. Starter du som nr 5 eller før, for du stort handicap på grunn av snøen. De som kommer bak får kjøre i et reinere spor og her er det snakk om mange sekunder forskjell. Henning taper over 3 minutter, og jeg tror at om han hadde startet der Østberg er så hadde avstand vært halvert.

En ny Sebastian er kronet. Ogier kjappest på dag 1 i Sverige.
Foto: wrc.com

SS5 er første etappe etter service og da har alle fått på nye dekk, og fått fikset det som måtte være av problemer. For VW teamet har det foreløpig godt knirkefritt og de to bilene som de har med i løpet er fortsatt i topp stand. Loeb har også klart seg godt uten problemer og det er mer fart hos Ford-teamet. Østberg har hatt småproblemer på de første etappene, og privatføreren Hasse Gustafsson fikk også tidlig trøbbel med sin Fiesta. På SS5 kommer igjen Ogier raskest igjennom løypa og han fortsetter slik på de neste to også. Østberg følger på plassen bak og slik skulle det også bli på SS6 og SS7. Bak de er det kun Latvala, Loeb og til dels Hirvonen som klarer tilnærmet samme tider. Hirvonen, som altså er ute av toppkampen, vinner SS8 og tar dermed sin første etappeseier i år. Det måtte altså 24 etapper til i årets VM før finnen var raskest på en av de. Da har Loeb tatt 8 etappeseierer med Citroen og til og med Sordo har fått en etappeseier på isen. Hirvonen får vi håpe kommer bedre utover i sesongen.

Stillingen etter 1. dag:
1. S Ogier
2. S Loeb   + 31,4
3. J M Latvala   + 33,1
4. M Østberg   + 42,3
5. E Novikov   + 1,11,7
6. P Tidemann   + 1,22,1
7. J Hanninen   + 1,49,5
8. T Neuville   + 2,00,2
9. H Solberg   + 3,25,3
10. M Prokop   + 4,43,3

Sordo, som lenge lå blandt de 6 beste, kjørte ut på etappe 6 og tapte 5 minutter, ligger nå på 11. plass, mens Grøndal i sin Subaru gr. N ligger på plassen bak og leder WRC2-klassen. Imponerende! Brynildsen måtte bryte tidlig på grunn av mekaniske problemer. Han lå noe bak teten fordi han fikk en tidstraff for sen start på SS2, men da han brøyt var han helt klart raskest i sin klasse. Kan tenkes at han stiller til start i morgen.