Av Vegar Bjørge

Rallysirkuset har kommet seg videre fra årets dramatiske start i Monaco, til de dype skoger i Sverige og Norge. Dette er alltid et av de beste rallyene på VM-kalenderen og forventningene i år bør være like store som årene før. Bra med snø i skogen i tillegg er det spådd god vinter i helgen, og dette gjør rallyveiene fine og gode for både førere og biler. Forvent en del flytting av snøkanter og en og annen bil tvinna rundt en bjørkelegg. Når det er ordentlig vinterføre kommer vi til å få oppleve ordentlig satsing og avkjøringer.

Svenske Rally er fullt av toppførere og en av de få rallyene i år som Sebastian Loeb kjører. Han vant jo første runden i årets VM og leder mesterskapet foran en annen franskmann, Sebastian Ogier. Sistnevnte er min favoritt i Svenske Rally, men han kommer til å få tøff konkurranse fra teamkompis Jari-Matti Latvala. Mikko Hirvonen, som kjører Citroen, har også for vane å kjøre fort i Svenske Rally som han vant i både 2010 og 2011. Mens vi nevner favoritter, tar vi også med Mads Østberg som har en 2. og 3. plass fra de 2 siste årenes rally her i Sverige. Han hadde sitt internasjonale gjennombrudd her for 2 år siden, da han ledet med nesten minuttet etter første dags etapper. Vi får håpe han får et bra rally uten problemer og uhell, og da vet vi at Mads kommer til å ligge høyt opp på resultatlista. Henning Solberg kjører også årets Svensk Rally, og etter en 7. plass i fjol, er han lysten på flere topplasseringer. Han kjører en Ford Fiesta WRC og har nr 16 på bilen.

20 førere er påmeldt i den grommeste klassen og av de er det 2 Mini Countrymann biler, 5 Citroen DS3 WRC, 2 VW PoloWRC og 11 Ford Fiesta WRC. Miniføreren Michael Kosciuszko skal ta i bruk kunnskapene til Marcus Grønnholm for å få fart på bilen. Det trengs helt klart for føreren som skal kjøre hele sesongen i denne bilen. Gledelig er at han denne gangen får en annen Mini å kjempe mot. Finnen Jarkko Nikara stiller i en likedan bil og kanskje vi denne gangen kan håpe på en Mini blant topp 6? To svensker er meldt på i den grommeste klassen, og det er Hasse Gustafsson og Pontus Tiedeman i hver sin Ford Fiesta. Sistnevnte har kartleser Ola Fløene med seg. Fløene er en dreven kartleser som er vant til høy fart. Han har mange år bak seg i stolen ved siden av Henning Solberg. Vi håper absolutt at Tiedemann får det til, for svenskene trenger vi absolutt å ha med i toppen av rallysporten.

Det kjøres også 2. runde i årets WRC2-mesterskap, og her er det flere spennende startende. Sepp Wiegand kjører en Skoda Fabia og er nok i favorittsiktet i klassen. Per Gunnar Andersson er et annet stort navn i klassen, men han kommer ikke til å kjøre på hjemmebane selv om han var påmeldt. Proton har trekt seg i siste liten av økonomiske grunner, noe som aldri er positivt. Vi får se om Proton kommer til start i de kommende rallyene og håper for Andersson sin del at økonomien i stallen styrkes. Vi har heldigvis noen norske på startstreken i denne klassen og det er Anders Grøndal i sin Subaru Impreza og Eyvind Brynildsen i  en Ford Fiesta RCC. Dette er en ny bil som går under det nye R5 reglemanget og dette blir etterhvert en spennende klasse med mange forskjellige bilmodeller. Peugeot har en 208 som snart gjør entrè som R5 bil i tillegg har vi DS3 R5.

For de som skal følge rally på nett, anbefaler jeg www.wrc.com og www.rallysweden.com. Det blir også referat her på bloggen hver dag. Skal du ut i skogen anbefaler jeg at du leser artikkelen som David legger ut nå før rally på bilogmotorbloggen.no. Jeg anbefaler også rallyradioen som du finner på www.svt.se eller www.rallysweden.se. Svenske television sender i tillegg fra løpet hver dag og gå inn på nettet for å få med deg det.