Hjem Nyheter Mercedes-Benz E-klasse facelift

Mercedes-Benz E-klasse facelift

Av David K Andersen

Neida, det er ikke den nye E-klassen du ser på. Det er bare et facelift. Men det er ikke så rart at man lurer litt, for dette må være et av de mest omfattende faceliftene utseendmessig noen gang. Og iallfall for en Mercedes. Vi er jo vant til en trivelig modernisering midt i E-klassens liv, men denne gangen har de virkelig slått til i Stuttgart.

De største endringene er designmessige. Fronten er helt ny, bakenden er temmelig annerledes og inne i bilen finnes mange nye detaljer. Den mest tydelige er nok den klassiske klokken mellom luftutslippene, der nødblink-knappen satt tidligere. I det store og hele, er det tydelig at Mercedes har ønsket å satse på eksklusivitet og noe utenom det vanlige innvendig. En positiv utvikling synes jeg. Det skal ikke bare synes at du kjører med stjerne på panseret, det skal også føles at kontoen har merkbare skader hver gang du setter deg inn.

Sikkerhetsmessig er det noen viktige oppdateringer. Før satt det ett kamera i frontruten. Nå sitter det to. Og dette er ganske kult: Kameraene opfatter alle biler, fotgjengere, felt og skilt 500 meter foran bilen. Disse inntrykkene bearbeides lynraskt og skaper et 3D bilde som gir deg informasjon om alle momenter du er i ferd med å komme nærmere. Alt for å unnvike ulykker. I tillegg er bilens radarsystem, som fanger opp biler eller hindringer foran og automatisk bremser ned bilen, forbedret. Kort fortalt er dette en bil du teknisk sett ikke kan kjøre inn i bilen foran med. I tillegg har bilen et system som fanger opp at du er trøtt og et filskiftesystem hvor den styrer tilbake dersom du ikke har sjekket blindsonen din!

Motorene er også oppdatert og man kan velge mellom hele 11 stykker. Alle motorene har fått mindre utslipp og lavere forbruk uten at det går på bekostning av fartsressursene. Oversikten ser slik ut:
Bensin:

  • E 200, 184hk, 300nm
  • E 250, 211hk, 350nm
  • E 300, 252hk, 340nm*
  • E 350, 306hk, 370nm*
  • E 400, 333hk, 480nm*
  • E 500, 408hk, 600nm*
Diesel:
  • E 200, 136hk, 360nm
  • E 220, 170hk, 400nm
  • E 250, 204hk, 500nm*
  • E 350, 262hk, 620nm*

Hybrid:

  • E 300 Bluetec, 204hk + 25hk, 500nm + 280nm
* – kan fås med 4-Matic
Verdt å merke seg er at den tregeste bensinen bare bruker 7,9 sekunder til 100. 
Bilen vises på Detroit-messen i januar og ventes til Norge et par måneder senere.