Hjem Nyheter Årets bil 2013

Årets bil 2013

Av Vegar Bjørge

Årets Bil er en konkurranse som går igjen hvert år og nå er det klart for å kåre de 7 bilene som går videre til årets finale. Tilsammen er det 58 biljournalister fra de fleste europeiske land som stemmer på de bilene som de mener bør vinne tittelen årets bil. De har mange å velge mellom, og valget kan se vanskelig ut. Kriteriene for i hele tatt og bli vurdert som årets bil er at bilen skal selges i minst 5000 eksemplarer og at det er mulig å kjøpe den i minst 5 land i Europa. En amrikansk bil er tatt med, og ellers er det biler fra Korea, Japan og Europa som dominerer. Chevrolet Malibu er amrikanernes håp i denne konkuransen, men jeg tror nok det hadde vært enklere å vinne om de hadde kommet med nye Cadillac ASX, som er en mer moderne bil bygget for Europa.

En av favorittene til årets bil tittel er Volvo V60 Plug in-hybrid

Fra Japan finner vi biler som Honda CR-V, Mitsubishi ASX og Outlander, Subaru XV og Impreza samt sportsbilen BRZ, mens Toyota er representert med Prius +, Prius Plug in-hybrid og GT86 som er samme bil som Subaru BRZ. Disse sportsbilene har jeg tro på at kan ta tittelen i år, men de får god konkurranse fra en annen japaner. Mazda 6 har kommet i ny utgave, og jeg synes Mazda har lykkes svært godt med denne modellen. Motormessig blir det nye kraftkilder og det har Mazda hatt behov for. Disse er sterke men bruker likevel ikke mer drivstoff enn konkurrentene.

Koreanerne prøver seg med modeller både fra Hyundai og Kia, men skal jeg være ærlig tror jeg ingen av de kommer til finalen. De kommer selvfølgelig til å selge bra, både Hyundai i30 og Kia Cee’d, men de har for lite nytt med seg for at de kan bli årets bil. I tillegg kan man stemme på Hyundai Santa Fe og Kia Optima. Det er bedre fra franskmennene som kommer med ny Peugeot 208 og den litt mindre spennende Peugeot 4008. Denne deler mye fra Citroen C4 Aircross og de begge har lånt omtrent all teknikk fra Mitsubishi ASX. Renault Clio, sammen med småbilen fra Peugeot, kan nå finalen og begge kan komme til topps, selv om de ikke er noen nyvinninger på markedet.

Opel derimot kommer med noe interesant i sin Adam. Det er en liten bil man kan få alt av utstyr i og man kan velge forskjellige farger på tak og karosseri. Innvendig er det også muligheter for personalisering, og det spennende er at man kan få en led-lysende stjernehimmel i taket. Dette kan bli årets bil i år, og det er ofte slik at årets bil ikke er den beste. En bedre bil er nemlig Ford B-Max, som kommer uten stolpe mellom for- og bakdør. Dette gjør ut- og innstigning til baksete meget enkelt og ettersom bakdøra er en skyvedør, bør dette bli en favoritt for barnefamilier med barnesete. Disse 2 nevnte bilene sammen med nye VW Golf, er mine favoritter fra Tyskland. BMW 3-serie, Audi A4, Porsche Boxster, Mercedes A-klasse og SL i tillegg til Opel Mokka, er også med i konkurransen.

Fra Italia finner vi nye Fiat 500L, og dette er nok også en bil som kan nå finalen. 500 sim sjarm sammen med stasjonsvogn størrelse, slår helt klart an i resten av Europa. En som er i motsatt ende på skalaen når det gjelder størrelse er Range Rover, og etter slankekuren den har vært på må jeg si at dette også er en verdig vinner av årets bil. Familiebilen fra Dacia har ikke samme eksklusivitet som Range Rover, og den når ikke de samme høyder i konkurransen heller. Dacia Lodgy er en 7-seter som kunne blitt en suksess, hadde det ikke vært for sikkerheten. Etter bare 3 stjerne i EuroNCAP sin krasjtest, vil det være et hån mot tittelen årets bil hvis Dacia fikk den. Tittelen vil den selvfølgelig ikke få. Fra Spania kommer Seat og de har Toledo i ny drakt på programmet. Denne ville kunne komme langt hadde det ikke vært for søstermodellen Skoda Rapid. Det blir nemlig sistnevnte som når finalen.

Da er lista komplett bortsett fra to svensker. Volvo V40 kom i år som et friskt pust og den er elsket av de fleste biljournalister. Regn med finaleplass på den moderne Volvoen, men det kan fort bli to plasser til våre naboer i finalen. Det pleier alltid å være med et miljøalternativ i konkurransens siste del, og bortsett fra de spennende Toyota hybridene, er det ikke så mye å velge mellom. Volvo har heldigvis en og der Toyota er grå og kjedelige er Volvo V60 Plug in-hybrid en sprekf argekladd. Den har til og med en motor. Volvo har måtte økt produksjonstakten på sin Plug in-hybrid og salget går over all forventing. Denne blir en finaledeltager.

Her er mine 7 finalebiler:
Toyota GT86
Opel Adam
Ford B-Max
VW Golf
Volvo V40
Volvo V60 Plug in-hybrid
Range Rover

Hvem som vinner får vi vite over nyttår men allerede den 17. desember vet vi finalistene og da kommer jeg tilbake med en rapport.