Hjem Nyheter Volkswagen Polo R WRC og BMW M3 DTM Champion Edition

Volkswagen Polo R WRC og BMW M3 DTM Champion Edition

Av David K Andersen

Volkswagen Polo R WRC
Motorsport har alltid gitt oss de raskeste, tøffeste og kuleste gatebilene. Alt fra Bugattier og Bentleyer på 20- og 30-tallet, via Ferrari fra 50-tallet og fremover, og til nyere tiders BMW M3, Ford Sierra og Escort Cosworth, Lancia Integrale, Subaru WRX, Mitusbishi Evo, og mange fler. Den sistnevnte gruppen tilhører 80- og 90-tallet, og homologerings-tiden. Som et hjelpemiddel for å holde kostnadene ved motorsport nede og sikkerheten på et brukbart nivå, innførte man dette med homologeringsregler på 60-tallet, men det var først på 80-tallet at det ga merkbare resultater blant gatebiler. Det hele går ut på at dersom man feks vil kjøre rally-VM, så måtte man lage minst 5000 gateversjoner av rallybilen i året for å få lov til å delta i mesterskapet. Denne tiden er, dessverre vil mange si, over. Nå for tiden, kan man bygge friere, og det gjør at vi ikke lenger kan gå i butikken å kjøpe en baneracer eller rallybil for gata. Det er imidlertid fortsatt visse ting på løpsbilene som må være i samsvar med gateversjonen. Resultatet ser vi feks i dagens nyhet, VW Polo R WRC.

Den har ikke firehjulsdrift og 300hk, men Volkswagen sier de har bygget bilen for lettere å få gjennom homologeringen av sin nye WRC-bil. Dermed er ikke akkurat dette noe sinke. Den har en 2-liter på 219hk og på ekte WRC-vis, er den ekstremt kjørbar og leverer makseffekt i et uvanlig bredt register: 4500 – 6300 o/min. 0-100 går unna på 6,4 sekunder og toppfarten er 242 km/t. Det gjør den til den raskeste Poloen noen gang. Girkassen er selvfølgelig en manuell sekstrinns med short-shift. Designmessig, har den en lavere frontspoiler med store luftinntak, takspoiler og diffuser. På beina har den 215/35-18-dekk og oppgraderte bremser. Det er også litt WRC og R-logoer her og der. Inne i bilen finner vi alcantara-ratt og svart tak.

Det blir veldig spennende å følge VW i WRC neste år, spesielt siden vi har med Andreas Mikkelsen. Polo R WRC, viser hvor seriøst tyskerne tar dette!

BMW M3 DTM Champion Edition
De som følger DTM eller Bil og Motorbloggen, har fått med seg at Bruno Spengler vant mesterskapet i 2012. Dette feirer BMW med en spesialversjon av M3 som skal bygges i 54 eksemplarer. Her er det ikke gjort noe under skallet, men bilen har en del styling-endringer. Alle bilene vil bli levert i Frozen Black Metallic, matt svarte felger, og BMWs motorsportfarger over taket som for øvrig er i karbon. Innvendig har dørkarmlistene samme design som Spenglers hjelm, samt nummerering og signatur på dashbordets karbonpanel. Inkludert i prisen på 99 000 Euro, er BMWs eget førerkurs på Nürburgring. Alle M3s performance options er standard, blant annet M Drive, M DCT Drivelogic og M drivers package.