Hjem Tester Test: Peugeot 208 1,4 HDi Active

Test: Peugeot 208 1,4 HDi Active

Av Vegar Bjørge

Peugeot 208 har en stilig design
Småbiler fasinerer meg og jeg blir ofte overrasket over hvor store egentlig småbiler er. Noen ganger blir jeg også forundret over hvor små noen store biler er. I enkelte tilfeller kan en liten bil være større enn en litt stor bil. Dette er ikke tilfellet med Peugeot 208, men jeg prøver å finne ut hvorfor denne type bil er så populær nedover i Europa. Jeg kunne forstått om småbiler solgte i hopetall her i Norge, hvor avgiftsystemet vårt gjør at en godt utstyrt småbil koster halvparten av hva den store bilen gjør. I Europa, uten de hodeløse avgiftene som vi har, er prisforskjellen på liten og stor bil ikke så stor. Pris på bilen jeg tester er kr. 196 800,- og da er engangsavgiften kr. 34 767,-. En av Norges mest solgte biler de siste årene er VW Passat og med en 140 hk diesel, og passe bra utstyr vil den koste kr. 362 900,- og da er engangsavgiften over kr. 107 000,-. Vi liker nok mer enn andre europeere og støtte staten.

Nok om det, denne testen skal handle om Peugeot 208, en av Europas mest solgte biler. Arven den tar med seg fra 205 er viktigere enn fra 206 og 207. De siste årene har ikke Peugeot klart å ta kjøpere med storm, og de fleste har nok valgt andre produsenter ved kjøp av småbil. Dette vil Peugeot gjøre noe med, og populariteten fra 80-tallet er helt klart innen rekkevidde. Peugeot har ikke økt størrelsen på den nye 208 i forhold til forgjengeren 207, og det er positivt. Bilen har fått fine proposisjoner og er absolutt stilig å se på. Særlig 3-dørs versjonen er et smykke av en småbil. Synd den omtrent ikke blir solgt noe av den. Dette er også et tydelig trend nå nesten 30 år etter at Peugeot 205 herjet salgsstatistikken. Nå vil småbilkjøpere ha bakdører, mens før solgte man mange biler med kun fremdører. Dette gjør det mer vrient for designere å skape vakre småbiler, men Peugeot har lykkes meget godt.

Det har vært viktig for Peugeot og kunne tilby en bil for mange kjøpegrupper, og selv om de nå ønsker at unge og urbane kunder skal finne seg godt til rette, er det også bilen for de etablerte og pensjonerte. Jeg fikk prøve en 1,4 HDi Active som gir godt med utstyr og lite mer å ønske seg. 2-sone klima, regnsensor og et lekkert intriør, om man kan si det i en småbil, er noe av det utstyrsvarianten har å by på. Motoren kan også fås med start/stopp teknologi og da heter den eHDi. Denne motoren sammen med en EMG-girkasse gir et forbruk på lave 0,34 l/mil. Et godt argument for miljøentusiaster, urbane ungdom som har annett enn drivstoff å bruke pengene på, og de sparsomme eldre. For oss som fortsatt ønsker mer motor og støy, og som i tillegg ikke bryr oss all verden om forbrukstall, finnes det bensinmotorer både på 120, 156 og 200 hk. Disse gir godt med pulver, og gjør at bilen flytter seg meget godt uten at forbruk stiger noe særlig over 0,6 på mila.

Det er først og fremst bensinmotor som har vært viktig i småbiler, men med den nye dieselmotor-teknologien blir flere og flere dieselmotorer puttet inn i disse småtassene. Og det gjør egentlig ikke noe, for kvikkheten beholdes i stor grad på samme nivå selv med de minste dieselmotorene. Jeg kjørte en slik en og skuffelsen var godt tilstede da jeg fikk vite at demobilen hadde den minste dieselmotoren. Man kan også få en 1,6 HDI motor med enten 93 eller 115 hk. Bensinmotorene går fra en 1,0 liter på 68 hk, til 1,2 liter og 82 hk, til den kjente 1,6 literen som PSA har skapt i samarbeid med BMW. Denne fåes i effekter fra 120 hk og opp til nevnte 200 hk.

Ute på veien viser det seg at 68 hk ikke er så ille. Den er kvikk og morsom å kjøre, selvom det er komfort Peugeot satser på fremfor sport. Ihvertfall i denne utgaven. Jeg kan godt godta at det blir litt krenging når krappe svinger skal forseres med litt fart. Det gjør ikke noe at den også legger seg litt over fremhjulene ved skarp oppbremsing, selv om det gjør at det blir litt mer utfordrende når det går fort og i sikksakk. Det som likevel var litt overraskende var at den virker litt nærvøs. Jeg finner uansett ut at og teste grenser ikke er noe særlig i denne bilen. Antisladd og alle andre hjelpemidler får fortsatt være i gang. Og de hjelper. Første dagen jeg har bilen er det minus grader og regn. Speilblanke veier uten pigg. Mang en superhelt hadde vært nærvøs under slike forhold, men ikke unge Bjørge i en Peugeot. Hjelpesystemene fungerer perfekt og de gjør jobben med å holde bilen på veien. De gjør jobben nesten litt for godt, for man kan tro at det er fint og bra føre, selv om man kjører over pilkeisen.

Liten dieselmotor gir også noen utfordringer, og forbikjøringer må planlegges noe. Man tar ikke de lengste trailerne på de korteste strekkene, men venter til man ikke ser noen biler i horisonten, eller man holder seg bak. Det er nemlig en god bil og bare cruise med, for motorstøy, vindstøy og dekkstøy er nesten fraværende, og da kan man heller skru opp stereostøyen og la tiden gå, bak en av landets mange langtransportere. Har man ikke tid til det så får man velge en større motor. En sak som er mer irriterende er at motorbremsen er noe kraftig. Så fort du slipper opp gasspedalen bremses bilen merkbart opp og du mister fort farten. Dette er en ulempe, men må nok tilskrives den lille dieselmotoren samt girutveksling. Girkassa har bare 5 trinn og det er ikke så vanlig lenger. Man må opp på modeller med mer motor for å få det 6. giret, eller man kan velge EMG-kasse i stedet for 5-trinns manuell. EMG-kassen til Peugeot / Citroen har vi skrevet om før, og er ikke min store favoritt. I 208 hadde den kanskje vært perfekt?

Touch-skjerm for både stereo, navigasjon og annen underholdning. Meget lett å håndtere.
Ikke mest spennende, men det man trenger sitter der det skal
 Mens vi er i det negative hjørnet er også regnsensoren noe som kommer på minuskontoen. Det er en fin ting å ha en regnsensor og det gir litt premiumfølelse når vindusviskeren går før du egentlig har tenkt på at det regner. I denne bilen går vindusviskeren mye før det regner og den sveiper over frontruta i tide og utide. Jeg vil ha en sensor som visker når jeg vil at den visker og ikke skriker i vei når jeg synes det skal være stille. Et irritasjonsmoment og jeg slo sensoren av og visket heller på egen hånd.

Sittestilling og plass inne i kupeen var meget god til og være en småbil. Jeg tok med meg konemor og barna på handletur til Sverige med det for øye å handle så vi ikke fikk med oss alt. Slik ble det ikke. Etter endt handletur og nesten tom lommebok, var det fortsatt plass i Peugeoten. Imponerende bagasjeplass er det ikke, men det holder til handleturer på Thon-senteret. Værre er det om man skal besøk Ivar Kamperad sine varehus. Det som likevel imponerte meg mest var innvendig plass. Bak konemor og meg satt 3 barn godt i bredden. En av dem bruker også stor barnestol. Imponerende! Hjem skulle vi bytte på å kjøre, for dette er tross alt en bil som bør tiltale kvinner mer enn menn. Kvinnen i mitt liv satt seg i førersetet for turen hjem, og hun er av typen som liker å kjøre bil. Jeg var sikker på at det kom til og bli noen omkjøringer på strekningen vi nå skulle kjøre og satte meg til som kartlesere ofte gjør; lukkede øyne og folla hender i intens bønn til min Gud. Det hjalp, for når vi hadde kjørt 8 km var det ikke lenger mulig for min bedre halvdel å kjøre lengre. Hun fant ikke riktig sittestilling og klarte heller ikke å sitte godt i setet. Gass, brems og clutsj var heller ikke der hun synes de burde være, og når hun heller ikke fikk ordentlig tak på rattet, var det kanskje en der oppe som syntes at nok var nok. Jeg tok over med glede, men likevel stusser jeg over om det er dårlige seter i Peugeoten eller om konemor har litt vel følsom bak. Jeg tror på det siste, for jeg satt perfekt i 208, både i førersete og pasasjersete, og etter innstilling av ratt og sittestilling, kunne jeg kjørt om det så var hele natta.

Stor plass i liten bil.
Foto: Peugeot

Alt i alt en perfekt bil både for lange og korte turer. Man kan ønske seg større motor, men man trenger det ikke. Det kan også plusses på mer utstyr, som navigasjon, cruisecontroll mm. men i utstyrsvarianten jeg prøvde var det mer enn nok utstyr for meg. Jeg kunne slengt ut regnsensor og kanskje kartleseren…..

Hva gjør så at småbilhandleren skal velge 208 fremfor Polo, Fiesta, nye Clio eller koreanske i20 og japanske Yaris. Kanskje Polo blir for stor og dyr, eller Fiesta for simpel innvendig. Kanksje også nye Clio er for risikabelt. Det er jo tross alt en Renault, og kanskje hun ikke er ute etter koreansk kvalitet eller japansk kjedsomhet. Peugeot 208 i 3-dørs versjon er den jeg ville godt for. Min andre favoritt i denne klassen, er nok også fransk, nemlig nye Renault Clio, men den har jeg ennå ikke prøvd. Peugeot 208 fikk meg til å smile, og jeg anbefaler de som skal ha bil i denne klassen, en tur innom nærmeste forhandler. Den står ikke etter noen konkurrenter hva gjelder kvalitet, kjøreegenskaper eller design. Og prisen er heller ikke så værst. Det finnes billigere småbiler, men det er absolutt dyrere der ute også. Noe som taler litt mot denne bilen er verditapet, som blir sannsynligvis større enn hos både Polo og Yaris.

Teknisk info:
Peugeot 208 1,4 HDi

Motor: R4  1398ccm
Effekt: 68 hk v/4000 omdr.
Dreiemoment: 160 nm v/1750 omdr.
Bensinforbruk blandet kjøring: 0,38
CO2-utslipp: 98 g/km
Akslerasjon 0-100: 13,5 sek
Toppfart: 163 km/t
Lengde: 396,5 cm
Bredde: 173,9 cm
Høyde: 146 cm
Vekt: 1050 kg
Bagasjeromsplass: 285 L
Pris: 196 800,-

Oppsummering: Peugoeot 208 overrasker positivt og jeg tror dette kan bli en suksess for det franske bilmerket. Kjøreegenskaper og komfort er gode og selv med liten dieselmotor er bilen kvikk og responderer godt på det føreren gjør. Bilen gir mer plass innvendig enn det dens ytre skulle tilsi, og selv om bagasjeplassen er knapp, kan bilen duge som handlevogn, om ikke på IKEA. Jeg var veldig fornøyd med sittestilling og betjening av stereoanlegg, og det var logisk plassering av alle betjeningsknapper. Min 208 vil være en 3-dørs og 1,6 liters VTi motor med 120 hk. Om du ønsker mer informasjon om Peugeot 208 og er for lat til og dra til forhandleren, kan man laste ned en app. Den er ganske så interesant og informativ.
Terningkast 4/5

3-dørs utgaven er min favoritt
Foto: Peugeot
Elegante LED-baklykt
Foto: Peugeot
Glasstaket gir mer lys inn i kupeen og gjør seg, særlig på hvit bil
Foto: Peugeot