Av David K Andersen
Ferrari går så det suser
Denne uken leverte Ferrari resultater for første halvår 2012, og på tross av dårlige tider i internasjonal økonomi, går det så det suser for italienerne. Med rundt 1,5 milliarder i overskudd bare frem til sommeren, ligger de an til et rekordår. Bra for eier Fiat, som det ikke går like godt for. Dessuten er jeg helt sikker på at årsaken er ekstremt gode produkter. Det er nemlig min generelle teori: Lager du virkelig bra biler, så selger du dem også. For tiden lager ikke bare Ferrari veldig bra biler, de lager biler som er voldsomt mye bedre enn de fleste konkurrentene. Suksessoppskriften burde eieren Fiat ta til seg, for de har et betydelig mer tvilsomt modellutvalg.
![]() |
Ferrari 458 Italia. Ingen over, ingen ved siden = suksess. |
Maserati Quattroporte
Det er ikke bare Ferrari som er i farta. Maserati, et annet Fiat-selskap, har også ting på gang. På Detroit utstillingen om et par måneder, presenteres en helt ny Quattroporte. Som navnet enkelt beskriver, er dette Maseratis firedørsbil. De har laget modellen i hele 50 år og i lange perioder har den vært mer eller mindre uten konkurranse, siden den har tilbudt en blanding av luksus, sport, status og design som konkurrenter som Mercedes S-klasse og BMW 7-serie ikke har kunnet matche. De senere årene har det derimot blitt tøffere, med Porsche Panamera, Aston Martin Rapide og kanskje et par til. Den nye modellen likner mye på den gamle ved første øyekast, men ved en nærmere titt er det lett å se at det er snakk om den helt ny bil. Det er vel ikke mange sedaner som ser bedre ut enn denne. Det er lite info tilgjengelig nå, men det blir garantert en Ferrari V8 under panseret, og skal vi tro skiltet på bilen på bildene, snakker vi 530hk. Det er nesten 100hk mer enn i den gamle. Det sies også at Maserati vil komme med en mindre sports-sedan i løpet av 2013 som skal konkurrere i 5-serie/E-klasse størrelsen. Den kommer sannsynligvis til å få det kjente navnte Ghibli. I tillegg kommer det snart en SUV. Spennende!
Opel Adam
Opel sliter og sliter og sliter. De må bare levere når de kommer med nye modeller fremover. Neste ut er den stilige minibilen Adam, som vi viste bilder av for noen måneder siden. Jeg har store forventninger til denne bilen. Ikke bare bør den generelt være bra, men siden konkurrentene, Mini og Fiat 500, har masse retro å selge på og i tillegg er bra morsomme biler, må Adam være kanon på veien. Liten, lett og dritkul må den være. Dermed var det veldig spennende da Autocar fikk prøve bilen denne uken. Første inntrykket var bra. Romslig og kul inni med masse bra utstyr og fine detaljer. Bra sittestilling. Så blir det værre. Dessverre får styringen minus for å være følesesløs, den støyer for mye, den har ukomfortabel fjæring, en kjedelig motor uten puff og er ikke spesielt morsom å kjøre. Nå var dette bare en mening, og kanskje vil andre mene noe annet, men jeg synes dette var synd. Samtidig er det vanskelig å ikke spørre seg hva Opel mener de skal oppnå når de (hvis førsteinntrykkene stemmer) leverer så middelmådig. Forstår de ikke at varene snart må leveres? Vi skal følge opp denne bilen og ta en prøvetur når den etterhvert kommer til Norge.
Jaguar med manuell girkasse
Det er ikke lenger så vanlig å tilby sporty premiumbiler med manuell girkasse. Ikke engang BMW M5 fås med den muligheten nå for tiden. Det er veldig synd, for selv om dagens automatkasser og twinclutchkasser girer raskere og mykere enn noen gang, mener jeg at en virkelig givende og aktiv kjøretur på svingete vei, betinger tre pedaler og en girspak. Det er veldig imponerende og kult å klikke en sekvensiell kasse opp gjennom girene på en bil med pulver i motoren, men hvor lenge varer den moroa? Du gjør det en del i starten, men i lengden setter du den i D og blåser i giringen. En fin manuell kasse gir derimot glede på hver eneste kjøretur, også når du har hatt bilen noen måneder. Dessuten gir den deg 100% kontroll og et nærmere forhold til det mekaniske. Derfor er det veldig bra at Jaguar nå sier at de vil komme med en ny manuell 6-trinnskasse som først blir å finne i den nye lille roadsteren F-Type. Jeg hadde troen på denne bilen før, men nå har jeg virkelig blitt en fan. Bilen kommer i salg i 2013, og rundt et år senere vil den bli å få med manuell kasse. Det snakkes også om at den kommer i XF.