Hjem BMB-BLOGGEN Bil og Motor Bloggens vintertips

Bil og Motor Bloggens vintertips

Av David K Andersen

Det er ikke normalt å bo i Norge. Det er garantert ikke meningen at folk skal bo et sted hvor det er så kaldt at alt unntatt pelskledde vesener dør med mindre de er ikledd digre fargesprakende boble-klær. Det er riktig: Vi dør faktisk hvis vi går ut med vanlige klær om vinteren. Det er livsfarlig å bo her. Når vann blir til en diger hvit masse som er overalt og forandrer verden slik vi kjenner den, da skjønner man at noe er feil. Men man kan jo gå på ski, sparke og kjøre akebrett sier du. Ja det kan man. Men det er også det eneste, og det er ikke normalt at det eneste man kan gjøre halvparten av året, er å skli rundt på ting. Nei vinteren er jeg ikke så glad i. Bare litt. For det er litt moro å kjøre bil når det er glatt.

Tilbake til det senere. Først må vi ta vintersjekken på bilen. Dette blir ikke noen typisk NAF-aktig sjekkliste fra VG. Du skjønner jo selv at hvis batteriet ditt er så dårlig at du nesten ikke får starte på sommeren, så får du garantert ikke starte i 20 minus. Ikke trenger jeg å minne om at dørlåsene på bilen kan fryse eller at du bør sjekke frontlyset. Hallo, såklart fryser dørlåsene dine. Alt fryser. Dessuten er det jo mørkt 23 timer i døgnet, så lys på bilen er kanskje et must. Men husk to ting. Sett på vinterdekk i tide. Ikke for at jeg bryr meg om du kjører av veien eller ikke, men fordi jeg ikke gidder å sitte i kø fordi du har gjort det. Og viktigst av alt: Sjekk at kjølevæsken på bilen tåler kulda. Akkurat det er viktig fordi frostvæsken er ikke som alt annet med bilen om vinteren som kanskje går bra. Uten frostvæske, går det garantert i dass.

Så til det som er litt mer positivt. Selve bilkjøringen. Som vi var inne på tidligere, er det ikke bare med ski eller akebrett man kan skli om vinteren. Det kan man også gjøre med bil. Og det kan være ganske moro. Jeg sier kan være, for det er ikke alltid moro å skli med bil. For det første er det såklart lite moro å skli ufrivillig, det sier seg selv. For det andre, og her er det kanskje noen som er uenige, men å skli sakte med bil, det er bare kjedelig. Noen setter på sommerdekk eller utslitte vinterdekk bak fordi da er det så kult å sladde. Feil. Det er ikke kult å sladde i 14 km/t, det er bare veldig latterlig. Det samme gjelder vår alles kjære Toyota HiAce og for den delen andre kassebiler, pickuper eller lastebiler. Det er moro en liten stund, og så er det bare kjedelig fordi det går for sakte.

Et eller annet under panseret skal det være om man skal ha moro. Også på vinteren.

Skikkelig dekk og skikkelig bil er altså viktig. Og så vil hele gjengen si: Med bakhjulstrekk! Tja, kanskje? Joda, bakhjulstrekk er moro på vinteren. Men ikke nødvendigvis så mye artigere enn forhjulstrekk. Med en balansert bil og godt vintergrep, kan en forhjulstrekker være ekstremt tilfredsstillende å bremse inn og balansere rundt en eller flere svinger i bra hastighet. Mens bakhjulstrekkeren er morsom i og etter svingen, er forhjulstrekkeren morsom før og i svingen. Med venstrebenet på bremsen og høyre på gassen, er det lett å justere både plasseringen av bilen i veien og hvor bredt man ønsker å sladde. Det kan man også gjøre med bakhjulstrekk, men det er ikke så lett og kontrollert. Spør du meg vel og merke.

Det kan gå for fort

Og så var det firehjulstrekkerne da. Det blir en annen verden igjen. Firehjulstrekk er tilfredsstillende å kjøre på glatt føre, ikke fordi det tar seg bedre frem, men fordi det gir en stabilitet på et helt annet nivå. Det er så fint å kjøre med trekk på alle fire at man lett kan glemme at det tar like lang tid å stoppe enten det trekker foran, bak, eller på alle fire. Nå er det imidlertid ikke alle biler som har et firehjulsdriftsystem som fungerer like bra. Det beste er permanent firehjulsdrift, men det er det kun Subaru, Audi og noen få andre utvalgte modeller som har. Disse bilene stiller i en egen klasse på glatt føre. De er kontrollerbare og stabile på en helt annen måte enn mange andre firehjulstrekkere er. De dårligste firehjulstrekkerne er etter min mening viskose-gjengen fra 90 og starten på 2000-tallet. Det er ofte biler som vanligvis er forhjulsdrevne, men som kobler inn bakhjulene via en viskoseclutch når det er behov (altså når hastigheten mellom foraksel og bakaksel blir ulik). Problemet er at systemene ofte er fryktelig trege, og kommer ikke til sin rett før det er for sent. Kjekt for å komme opp bakken til hytta, men ikke brukanes til så mye annet. De senere årene har automatisk innkobling av firehjulstrekk og ikke minst distribusjon av kraft til de hjulene som har mest grep, nådd et helt nytt nivå med masse avansert teknikk og elektronikk som hjelper til. De beste av disse systemene (ofte funnet i dyrere biler som Mercedes og BMW), er nå så bra at de nesten er på nivå med de tradisjonelle mesterne Audi og Subaru. Men bare nesten. Viktig også å ha en bil hvor det er mulig å slå antispinn og antilsladd helt av.

Avslutningsvis, det aller beste med vinteren: Frossen innsjø + rallypiggdekk. Skaff en avdanket bil, helst med en del pulver under panseret, og et sett pent brukte piggdekk fra noen som kjører rally, og du er klar for vinterens flotteste eventyr!

Finner du ingen sjø? Finn et jorde!