Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring BMW X3 20d

Prøvekjøring BMW X3 20d

Av David K Andersen

Fisk er fisk og kjøtt er mat, sa vi før. Går vi fra mat til bil blir det for min del: SUV er SUV og bil er bil. Kanskje ikke spesielt nødvendig å bruke analogier for si at jeg ikke liker SUVer, men jeg gjør virkelig ikke det. Hva er en SUV godt for? Det er en forhøyet personbil, dog uten bedre plass. Bortsett fra at du sitter høyere og ser litt bedre og at den er marginalt bedre til å ta seg frem sammenliknet med en personbil med firehjulstrekk, så er det bare negative sider ved SUVer. Ja, bortsett fra at de er tøffe da. Du er skikkelig kar når du kjører en heiset Nissan Primera. Appropos X-trail, så utgjør den, sammen med Toyota RAV4 og forrige generasjon BMW X3, noen av de mest skuffende bilene jeg noen gang har kjørt. Derfor er det interessant å prøve en av de mer moderne og etter sigende beste og mest personbilsslike SUVene på markedet i dag. Har det skjedd noe siden sist jeg ble plaget med å kjøre planetens mest unødvendige biler?

Bakgrunn og teknikk
Forrige, og første generasjon BMW X3, var noe for seg selv. Både fordi den hadde usedvanlig gode kjøreegenskaper til å være en SUV, og fordi den hadde usedvanlig dårlig kvalitetsfølelse og komfort til å være en BMW. Nåværende generasjon (F25) kom i 2010/11. I og med at X1 er nesten like stor som forrige X3, er nye X3 ganske mye større enn den gamle. 8,3cm lenger og 2,8cm bredere. For å bedre aerodynamikken er den dog 1,3cm lavere. Det uten at det går utover bakkeklaringen, som er omtrent som før. Med andre ord ser bilen betydelig bedre ut enn den gamle, som så ganske høy og smal ut, hvilket den forsåvidt også var.

Interiør og praktisk bruk
X3 har nå samme kvalitetsnivået på interiøret som andre BMW-modeller. Altså meget høyt, men kanskje et lite strå bak Audi. Verdt å merke seg, for de som ikke har kjørt en ny BMW på 3-4 år, så er kvalitetsfølelsen og premium følelsen i BMW-kupeer nå om dagen minst et helt hakk høyere enn for få år siden. Du finner ingen harde plastdeksler, bare myke overflater kombinert med polert pianotreverk her og der. Kupeen føles moderne og eksklusiv, du er ikke i tvil om at du sitter i noe som koster mye penger og ikke en Peugeot eller VW.

I-drive – utskjelt for sin elendige brukervennlighet – er ikke hva det engang var. Det er over 10 år siden BMW først kom med I-drive og gjennom årenes løp har de forenklet og forbedret i så stor grad at pr i dag mener jeg, og mange andre, at BMWs I-drive, er det beste systemet. Alt er enkelt å finne og bruke, og du slipper å bruke tid på å lete etter en av hundreogørten knapper på dashbordet når du skal gjøre noe. Det er positivt for alt fra dashbord-design til trafikksikkerhet.

Plassmessig er det lite å utsette. Romslig foran og bak og bagasjerommet tar 550 liter. Som vanlig hos BMW (og selvfølgelig VW/Audi), kan sete og ratt justeres i det uendelige slik at alle finner en fin sittestilling. Veldig viktig. Baksetet er litt platt og sitter litt lavt i forhold til gulvet, så sittekomforten der er ikke helt den samme som en en 3-serie. Bagasjen er lettlastet.

Se den lille røde markeringen ved 100? Den viser hva cruisekontrollen er satt på og lyser grønt når funksjonen er aktiv. En av mange små og praktiske detaljer som i tillegg gir deg følelsen av at du sitter i noe utover det vanlige hvor konstruktøren har anstrengt seg litt ekstra for din skyld. Premium i praksis.

Motor og drivverk
Norges motoren, 2-liter diesel, nedtrimmet fra 184 til 163 hk, er selvfølgelig på plass. Det er på en måte synd, for ytelsene er ganske mye bedre i fulleffektsversjon. 0-100 går på 9,2 istedet for 8,5. Det er ikke så mye på papiret, men i praksis er det den lille forskjellen. Jeg synes det går på bekostning av premiumfølelsen. Det gjør også det faktum at denne dieselmotoren ikke lenger er den mest raffinerte 2-literen på markedet. Støyen er langt fra plagsom, men den er der, et sted i bakgrunnen. Utenom disse detaljene, som for mange sikkert er  nettopp det; ubetydelige detaljer, er dette en glimrende motor. Det er ikke noe problem å kjøre bilen på 0,6 på mila og det er nesten usannsynlig bra for en så stor SUV.

Girkassen er BMWs 8-trinns automat. Ikke noen to-clutch-kasse, men en konvensjonell automat. Den passer bilen og motoren utmerket og jeg kan ikke se for meg at noen lager en bedre girkasse for tiden. Giring skjer lynraskt og så umerkelig, at den eneste måten å få med seg at gir faktisk blir skiftet, er å kikke på turtelleren som gjør et lite hopp opp eller ned. Den fungerer også upåklagelig i manuelt modus, men det trenger du som regel ikke i denne bilen.

Kjøreegenskaper og fjæringskomfort
I motsetning til sin forgjenger, er dette en meget komfortabel bil. Den svelger ujevnheter av alle slag på en utmerket måte og det uten slamring fra hjuloppheng eller annet. Du har ikke den samme følelsen av å flyte frem som du finner i en 5-serie, men det forventes heller ikke av en SUV. Faktisk mener jeg X3en har betydelig bedre fjæringskomfort enn Mercedes ML, som jeg kjørte ikke så lenge før. En stor blemme er at styringen føles ganske nervøs og hele tiden må passes. Det kan ha litt å gjøre med at det satt vinterdekk på bilen, men jeg vil tro det ikke blir særlig mye bedre ved å sette på større og bredere sommerdekk. Det er sikkert et forsøk fra BMW på å beholde en sporty kjøreopplevelse, men på motorveien vil jeg gjerne slippe å sitte å passe rattet hele tiden.

Styringen kommer imidlertid til sin rett på svingete landevei når det går unna. Den har grei følelse og er veldig direkte og fin. Ikke vanskelig å plassere bilen i svingene. Den gamle X3en var en råtass i svingene, det synes jeg ikke denne er. Den er helt sikkert bedre enn de aller fleste SUVer, men jeg synes det er et bra gap opp til en vanlig 3-serie. Sikkert ikke så rart siden det er en SUV, men ikke kom å fortell meg at en SUV kan være sporty og bruk denne bilen som eksempel. En følelse av at det er moro å kjøre bilen på svingete vei, uteblir for min del.

Dommen
Ja og nei. X3 er på en måte en forgjenger gjennom at den beviser at en stor SUV (som dette nå har blitt), kan være temmelig lett på foten (bilen veier faktisk under 1800kg) samtidig som den gir premium-følelse, er komfortabel og ikke minst klarer seg med bare litt over halv-literen på mila. Et CO2-utslipp på 147g/km er også imponerende. Imponerende til å være en SUV vel og merke. Så får man selv finne ut av om bilen skal dømmes som en SUV eller som en bil. Er det førstnevnte som gjelder ville jeg gitt terningkast 5, er det sistnevnte som gjelder, ville jeg gitt terningkast 3. X3 starter på 536 000. BMW 525dX starter på 686 000. Da får du 211 hk og mer av alt. Mye mer av alt. Klarer du deg uten firehjulstrekk og vil ha en romslig BMW, så koster 520dA 10 000 mindre enn X3 20d. Valget er lett for min del.