Hjem Nyheter Le Mans: Kongen av Le Mans er Audi

Le Mans: Kongen av Le Mans er Audi

Av Vegar Bjørge

Ingen over, ingen ved siden av. Audi er fortsatt kongen av Le Mans og spørsmålet er hvor lenge de gidder det her. De vinner akkurat som de vil, og skulle det blitt intetersant burde de kjørt baklengs halve løpet. De kan det her gutta fra Ingolstadt, og de har sine faste rutiner når de kommer til Le Mans. Ingenting er tilfeldig. De har gjort det før og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Vinne! Ja de kommer til å vinne hver gang de stiller opp. Audi er Le Mans og Le Mans er Audi. Så lenge Audi gidder. Peugeot har prøvd seg, med vekslende hell. Toyota har prøvd seg, uten hell. Aston Martin har prøvd seg, også uten hell og nå er Toyota igjen på plass. To biler skal kjempe mot Audi sine fire. Toyota skal satse hybrid, og da kommer selvfølgelig Audi med det også. To hybrider og to dieselbiler er Audi sin oppstilling.

Toyota kvaler inn sine biler som nummer 2 og 4. Kanskje dette kan bli noe? De kjører like fort som Audi, ihvertfall i noen titallsrunder. Le Mans handler om så mye mer en noen titalls runder. Flere hundre runder skal kjøres rundt den 13,6 km lange banen, og det er dette Audi kan. Skal de ikke fulføre må noen kjøre de av banen, slik som i fjol. Bare en bil til mål men på topp likevel. I år ble det anderledes. 4 biler til mål og 3 av de først. Heldigvis fikk Audi sin bil nummer 4 trøbbel på morgenkvisten og sto lengre tid i depoet, og det gjorde at løpets fineste bil tok en god 4. plass. Ingen tvil om at Lola sin Toyotamotoriserte prototype med klassisk Lotus reklame er lekkert.

Nå skulle det vise seg at Audi tok sitt ansvar og lot sine biler race mot hverandre, noe som ført til tøff satsing blant de fire bilene. Audi nummer 2 hadde et ublidt møte med autovernet, og frem til dette uhellet var det uvisst hvem av de to hybrid Audiene som skulle vinne. Audi nummer 1 med Fässler, Lotterer og Trèluyer bak rattet, kunne til slutt kjøre først over mål. De ledet fra start til mål, selv om det på morgenkvisten kun skilte litt over 1 sekund mellom Audi nummer 1 og 2.

Den noe spesielle Delta Wing fra Nissan, stilte i egen klasse og kjørte som nummer 0. Kan hende dette er en satsing fra Nissan som resulterer i mer seriøse resultater i gromklassen på Le Mans. Vellykket var det ikke denne gangen, med kun noen få timers kjøring som resultat. 20 sekunder bak Audiene per runde var ikke helt galt med et helt nytt konsept, og det var i en seksjon hvor de ble tatt igjen med en runde det skjedde. Ene Toyotaen var så vidt borti den og kjørte den av banen. Slutt for Delta Wingen da skadene ikke kunne fikses. Morsomt var det uansett og det er dette Le Mans handler om.

LM P2 var også en spennende klasse. Det var også GTE- klassene, og tett racing var det nesten helt til mål. Mye av Le Mans handler om å ha en bil som holder i tillegg til et team som orker. Det blir ikke mye hvile, hverken på bil eller team de 24 timene løpet varer. Dette kommer jo etter at de har teste og kvalifisert seg. Mange uker med maks kjøring av bil og av team. Alle syns nok uansett at det er verdt det, ihvertfall de som klarer det helt til mål. For mange handler det til slutt om å fullføre fremfor å vinne.

I LM P1 vant Audi for 3 gang på rad, mens i LM P1 ble det seier til en Honda-motorisert HPD bil som man også kunne finne i den grommeste klassen, da selvfølgelig med noe bedre ytelser. HPD bilen vant foran et koppel av Oreca-Nissan biler. I LM GTE Pro-klassen ble det til slutt seier til AF Corse-teamet med sin Ferrari 458 Italia. LM GTE Am-klassen ble vunnet av Labre Competition-teamet med en Chevrolet Corvette C6 ZR1.

Årets løp er over og det er bare å glede seg til neste års løp. Det er sikkert at Toyota vil ha revansje og ryktene vil ha det til at Porsche er på vei tilbake til Le Mans. Her har de vunnet før, den gang de herjet med 917-bilene og en gjentagelse av den tidsepoken ønsker nok Porsche seg. Da spørs det om ikke det er slutt på Audi sin satsing, eller kanskje de tar opp kampen med sin konsernbroder? Spennende blir det også å følge med på Delta Wing-prosjektet til Nissan. Er det neste års vinnende konsept? Mer sportsvogns stoff vil helt sikkert følge her på bloggen fremover. Takk for en trivelig helg!