Av David K Andersen
På 80- og 90-tallet var Mitsubishis Spacewagon ganske populær. Et festlig ordspill der, man mente bilen var både romslig og hadde futuristisk design. Førstnevnte stemte men i dag synes vi vel ikke den firkantede boksen som utgjorde Spacewagon er spesielt spennende. Derimot synes jeg navnet passer litt bedre på Peugeot 807, en merkverdig bil.
Eller kanskje ikke. Utvendig er bilen egentlig ganske kjedelig. Den ser litt ut som et egg som er lagt ned på siden. Avrundet i alle hjørner og litt linjeløs, et typisk design fra rundt 2000 (da bilen lå på tegnebordet). At den manglet litt edge på det utvendige designet er kanskje også grunnen til at Franskmennene kom på at de måtte gjøre noe spesielt. Bilen er jo tross alt fransk, og en fransk bil skal ikke være kjedelig, ikke heller skal den være pen. Rar derimot, det er bra greier. Dermed designet man lastestativet slik at når det ikke er i bruk, så skyver du det sammen i bakkant og vips, så har du en Fast and Furious-vinge.
Sikkert kjempekult på en Toyota Supra. Mindre kult på en flerbruks-bil. Jeg vet ikke helt om det er bare rart, eller om det er en blanding av romskip og rart.
Vel, utvendig er en ting, innvendig er en annen. Her har man virkelig sluppet seg løs på ekte fransk maner. Det er vanskelig å forstå hva som er logikken i dashbord-designet, men jeg tror det hele må ha startet med at noen tenkte: Vi burde ha en bøyd planke på tvers. Det hadde vært kult! Og så tror jeg de tenkte: Siden vi er franske, må vi gjøre noe mer, så vi putter alle instrumentene midt på og vi skal ikke ha en eneste vanlig knapp på dashbordet!
Dagen etter tror jeg de tenkte: Oioi, kanskje en flaske for mye rødvin i går, vi er nødt til å ha litt info bak rattet og noen flere knapper:
Og dermed var bilen ferdig.
Dette var flåsete, det er positivt at man forsøker nye ting innvendig, men det er litt vanskelig å forstå hva man skal med de tre, ganske små og ikke minst hvite instrumentene langt der fremme til høyre for føreren.
Vi har en slik bil i firmaet. Den brukes fast av en annen så det er sjelden jeg kjører den, men det ble en tur i dag. Som jeg allerede har sagt, dette er en merkelig bil. Det rare, noen vil si kule, dashbordet er ikke noe man tenker over etter noen mil. Det jeg fortsatt tenker på etter noen mil er den ekstremt rare kjørestillingen. Det er som å sitte på en barkrakk ved et vanlig bord. Du sitter kjempehøyt og skal du ha tak i noe, er det for langt unna. Man kan alltids ta setet lenger frem, men da blir benvinkelen rar så du har valget mellom å sitte med knærne i brysthøyde eller å strekke deg etter rattet. Noen liker denne sittestillingen og for dem er sikkert bilen perfekt, men det er merkelig at de som liker å sitte i og ikke på bilen og dessuten ha rattet på komfortabel avstand, ikke kan få lov til å senke setet litt og dra med seg rattet noen cm utover. I 5008, som delvis har tatt over etter 807 er dette problemet løst ved at man kan sitte omtrent slik man vil. Omtrent. 5008 er jo også fransk, så helt som du vil får du det ikke.
En av bilens sterkere sider er komforten. Den har fin fransk fjæring som svelger ujevnheter og humper uten at det går særlig utover kjøreegenskapene. Setene er sikkert bra, selv om de har en merkelig utforming. Mindre bra er benplassen til den som sitter i passasjersetet, den er begrenset. Merkelig i en slik bil, men kanskje årsaken er de smarte rommene i dashbordet. Motormessig er det i vårt eksemplar snakk om en 2 liters diesel på 109 hk og firetrinns automat. Den er med andre ord fullstendig død. Greit nok for en varebil som dette eksemplaret er, men som 7-seters familiebil passer den best for det fåtall som mener norske fartsgrenser er for høye.
Sammenliknet med konkurrenten Ford Galaxy har 807 lite å stille opp med. Det synes også på veiene, 807 er et sjeldent syn. Den andre konkurrenten, Renault Espace har også kommet bedre ut i tester.
Når det gjelder driftsikkerhet og økonomi er 807 og søsknene Citroen C8, Fiat Ulysse og Lancia Phedra nære bunnen av de fleste statistikker. Det rapporteres om mange feil, spesielt på det elektriske anlegget. Også motorfeil og andre problemer er det lett å klikke seg frem til med litt tid på nettet. Det er er kanskje også derfor bilen er ekstremt dyr å forsikre. Med full bonus er det snakk om rundt 25-30 000 kroner i året! Vi har en utrolig god avtale fordi vi er en stor kunde hos forsikringsselskapet med mange biler, maskiner og annet, men betaler likevel nesten 15 000 i året for kasko. For en HiAce betaler vi 3500 i året… Når det er sagt har vi kjørt på bilen rundt 100 000 km mer eller mindre problemfritt og han som kjører rundt i romskipet elsker Peugeot og er kjempefornøyd så da er vel i grunn alt i orden.