Hjem Bruktbil Klassikker: Opel Monza

Klassikker: Opel Monza

Monza 3,0 E

Tekst Vegar Bjørge

Jeg er glad i klassikere og oppvokst med, og i Opel så klassikeren i dag er da naturligvis en Opel.  I 1978 kom Opel med to spennende nyhetet i øvre bilklasse. Opel Senator og Opel Monza. Senator var en luksuriøs 4 dørs sedan, mens Monza var en sportscoupeutgave av Senator. De fleste kjente igjen trekkene til Senator fra både Commodore og den vanlige Rekord. Det var en konservativ design som skulle selges til folk med penger og som kanskje fra før ville valgt Mercedes og BMW. Monza derimot var mer modig formet. En forholdsvis stor coupe som ikke skulle stjele kjøpere fra den litt mer sportige og billigere Manta. I England ble Senator og Monza solgt som Vauxhall Royale og Royale Coupe.

Monza A var å få med flere ulike motorer fra 2,5 S til 3,0 E som tok over for 2,8 S. Det kom også en 2,5 E i stedet for S-motoren på 2,5 liter. Den største motoren hadde 180 HK og med denne motoren var Monza god for 215 km/t, noe som til da var Opels raskeste serieproduserte bil . De første årsmodellene ble utstyrt med en Getrag 264 girkasse med 4 trinn. Opels egne girkasser ble sett på som for svake til å takle effekten i disse motorene. Etter hvert ble Monza utstyrt med 5 trinns girkasse fra Getrag og er du ute etter en Monza, vil jeg anbefale deg en bil med en slik kasse. Første utgave av Monza er 472 cm lang, 172,2 cm bred og 138 cm høy. Vekt for bil med 3,0 liters motor er 1640 kg.

Monza GSE

I 1982 kom en enkel ansiktsløftning og Monza fikk noe mer krom rundt karosseriet. Jeg personlig synes ikke at bilen ble noe penere men den fikk nye motorer, en 2,0 E og 2,2 i hentet fra Rekord. 2,5 E fikk nye Bosch Bensin Insprøytnings system som var med på å senke drivstofforbruket. 1983 kom Monza GS/E med Recaro stoler, digitale LCD instrumenter, som også dukket opp i Opel Kadett GSI, helsort intriør og en stor bakspoiler. I tillegg ble denne utgaven levert med differensialsperre med 40 % virkning som standard. Dette tilleggsutstyret var frem til da, kun å få på 3,0 E til en ekstra kostnad. Motoren var den samme 180 HK som satt i 3,0 E. Biler med katalysator har 156 HK. GS/E utgaven er nok den som vil være mest ettertraktet i fremtiden. Monza gikk ut av produksjon da Senator B kom i 1987. Det ble produsert totalt 47 008 eksemplarer av Monza.

Det ble bygget noen spesial utgaver. Keinath i Tyskland er kjent for sine Ascona ombygginger der de kappet taket og bygget om Ascona til Cabriolet. Det samme gjorde de med et begrenset antall av  Monza biler og disse 176 eksemplarer er hvite med enten rødt eller hvit intriør. Irmscher byggde også om Monza og ga den sideskjørt og spoiler fram/bak. I tillegg oppgraderte de motoren til 3,6 liter og 206 HK. Disse bilene er skjeldne og noe for samlere som ønsker det spesielle.

Keinath C5

I Sør-Afrika var det også en bil som het Opel Monza, men dette var en Opel Kadett produsert for   Sør-Afrikanske forhold. I Brasil brukte General Motors Monza navnet på en Chevrolet som var bygd på Opel Ascona.

På Finn.no er det for tiden 2 Monzaer til salgs. En GS/E og en 3,0 E, begge i bra stand med noe rust og til 45 000 respektive 35 000 kroner. Prisbildet på Monza er meget hyggelig, og her kan du få en bil for billig penge med gode utsikter for å øke i verdi. Vær alikevel oppmerksom på at dette er biler fra en periode hvor det ikke var satt veldig stor fokus på rust og derfor er rust et problem.  Jeg fant et bra eksemplar på mobile.de som selger mener er i samlerstand. Pris er 9 900 € men aberet er at dette ikke er en vetran, men en 86 modell, og det fører jo da med seg noen flere kostnader for å få den på norske skilter.

Opek Monza GS/E 1986m. 160 000 km. Original stand! 9 900€