Hjem Nyheter Fredagsrapport 16 – nyheter denne uken

Fredagsrapport 16 – nyheter denne uken

Av David K Andersen

Vi starter med å følge opp forrige ukes fredagsrapport med nyheten om Audis Ducati-kjøp som nå er i boks. Ferdinand Piech forsøkte å kjøpe Ducati i 2008, da motorsykkelprodusenten var nær konkurs, men lyktes altså ikke før nå. Det er ikke så mye vi vet om kjøpet annet enn at det er i orden og offisielt. Dette er ikke den første italienske legenden Audi tar kontroll over. Fra før eier de Lamborghini og dermed også Italdesign Giugiaro som i sin tur eies av Lamborghini. Det er ingen tvil om at Lamborghini har fått styr på sakene og lager mye bedre biler enn de gjorde før Audi kom inn i bildet. Samtidig er jeg helt overbevist om at Lamborghini har mistet den italienske sjelen etter at tyskerne blandet seg inn, så dette liker jeg ikke. Nå skal vi ikke sammenlikne Lamborghini og Ducati, for mens Lamborghini tidligere bygde ekstreme biler med en rekke tvilsomme trekk som Audi måtte ta tak i, så bygger Ducati kanskje verdens beste motorsykler med topp kvalitet, teknologi og design. Ducati er på full fart oppover og de har nettopp lansert sin nye 1199 Panigale som er verdens uten tvil råeste motorsykkel (vi trenger ikke nevne mer enn 2 sylindre, 195 hk, 164 kg), så hva de skal med Audi vet jeg ikke. Ikke heller vet jeg hva Audi skal med Ducati. Eller forresten: Jo, det kan jeg forestille meg. Audi er jo tross alt det kjedeligste premium-merket og i kampen mot BMW og Mercedes som ofte har en god del og fare med, er de vel desperate etter å fremstå som et sporty bilmerke. Vel, DKW-fans er sikkert uenige med meg, men det er jo litt rart at det første vi får se etter at dealen er i boks er et bilde av verdens råeste motorsykkel parkert ved siden av en gjennomsnittlig tysk bil…

Foto: Gjett en gang. Jepp: Audi

En helt annen og mer hverdagslig nyhet er de første bildene av nye Ford Transit. En bil vi kommer til å se mye av på norske veier, spesielt siden tragikomiske Toyota HiAce endelig ikke er å få kjøpt lenger og det nødvendigvis medfører at rundt 2000 forstyrrede varebil-kjøpere årlig her i landet må se seg om etter noe annet. Det er uvisst hvorfor, men mens Transit i alle år har vært en av Europas mest populære varebiler, har den hatt et litt tvilsomt rykte her hjemme. De har alltid vært gode å kjøre, spesielt de senere generasjoner, og jeg har stor tro på den nye modellen. Den ser utrolig bra ut og har i tillegg et ganske spennende design på interiøret. Det er det på tide at varebiler får, de blir tross alt som regel kjørt mye mer enn andre biler. Ikke veldig mye info ute ennå annet enn at motorene fra starten av blir på 2,2 liter og får 100, 125 eller 155 hk. Alle manuelle girkasser får 6 gir. Bilen kommer i løpet av året og Ford sier at den setter en ny standard i klassen for kjøreegenskaper og lasteplass.

Foto: Ford

En annen varebilnyhet er Mercedes Citan, en konkurrent til VW Caddy, Peugeot Partner og co. Bilen blir bygget sammen med Renault Kangoo og er vel strengt tatt også nettopp det; en Kangoo med litt andre detaljer. Mercedes og Renault-Nissan startet et samarbeid i 2010 og dette er første resultatet. Mange rynker kanskje på nesen av Renault-linken, men Kangoo i sin andre generasjon, er faktisk en ganske fin og komfortabel liten varebil og eneste grunnen til at vi ikke ser så mye til den ute på veien er at Renault omtrent ikke har hatt noen forhandlere i Norge de siste årene. Nå er de på vei tilbake, så det blir spennende å se hvem som klarer å selge mest, MotorForum eller Bertel O. Steen. Litt festlig for sistnevnte forresten, som fra før selger Peugeot: Nå skal de da selge en Renault, med Mercedes-grill, som skal være dyrere og bedre enn Partneren.

Foto: Mercedes-Benz

Hyundai SantaFe ble presentert i ny utgave i går. Ingen tvil om at Hyundai/Kia fortsetter sin fremfart. Bilene blir merkbart finere for hver ny modell og når jeg ser på bildene av bilen under, kan jeg ikke si at denne bilen på noen måte ser ut til å ligge tilbake for japanske og tyske konkurrenter designmessig. Bilen kommer for salg i juni og Hyundai sier den er betydelig mer premium enn forrige generasjon og at de anser Audi Q5 for å være hovedkonkurrenten. I Norge får vi nok ikke se så veldig mye av denne bilen. I andre land vil bilen koste en del mindre enn Q5. I Norge derimot, vil den på grunn av avgiftene, bli nesten like dyr, og da tror jeg folk har vanskelig for å velge den fremfor en Audi eller BMW-SUV.

Foto: Hyundai

En annen fersk og interessant nyhet er Mercedes CSC, en konseptbil som vil bli presentert på den kommende bilmessen i Beijing. Konsepter er sjeldent veldig spennende synes jeg, men denne er interessant fordi den er temmelig nær en produksjonsmodell som kommer om et år eller to og ikke minst fordi den sier mye om hva vi kan forvente designmessig av Mercedes fremover. Dette er en kompaktbil basert på nye A-klasse og skal således omsider ta opp kampen med BMW 1 og Audi A3. Den er også interessant fordi det er en firedørs coupe ala CLS og det er noe helt nytt i klassen. Her blir det firere med turbo og opp til 320 hk, firehjulstrekk og avanserte girkasser. Personlig synes jeg dette er ukens desiderte hit. Konseptet med en liten firedørs coupe-sedan er genialt i seg selv og bilen ser jo helt utrolig bra ut! Bare sammenlign med helt nye Audi A3 som ikke engang er i salg ennå, CSCen er på en helt annen planet. Er det dette designspråket vi kan forvente av Mercedes fremover, må jammen Audi og BMW ta seg sammen hvis de ikke har tenkt å bli helt akterutseilt.

Foto: Mercedes-Benz

Nå blir det mye Mercedes, men vi må bare ta med noen bilder av den oppdaterte G-klassen som vi snakket om for to uker siden. De offisielle bildene kom i går. Et V12 monster på 612 hk og 1000 nm. Galskap, men tøft. Jeg tar gjerne en slik som arbeidsbil takk.

Foto: Mercedes-Benz