Hjem BMB-BLOGGEN Problemer i europeisk bilindustri

Problemer i europeisk bilindustri

Av David K Andersen

For fire år siden slo finanskrisen hardt ned hos de amerikanske bilprodusentene. Ford klarte seg best, de hadde hatt alvorlige økonomiske problemer allerede før finanskrisen kom. Det fungerte som en fordel i håndteringen av krisen fordi da den kom, hadde de allerede gjort store endringer for å frigjøre kapital og modernisere selskapets oppbygning og produktene i seg selv. GM og Chrysler fikk det tøffere. GM kom seg gjennom med statlige lån og omstruktureringer, mens Chrysler klarte seg fordi Fiat kjøpte dem opp. I dag er USA på vei tilbake. Alle tre tjener penger, GM er tilbake foran Toyota som verdens største bilprodusent og Chrysler går bedre enn på flere ti-år og har betalt tilbake de statlige lånene lenge før fristen. Her i Europa går det ikke fullt så bra. Det virker som om finanskrisen ikke har truffet bilindustrien skikkelig før i 2011.

Fiats Sergio Marchionne

Alle med kjennskap til næringslivet vet at en av de aller største og mest umulige situasjonene man kan havne i er  brått å miste mye omsetning. Å klare å kutte kostnadene raskt nok til å unngå tap i slike situasjoner er nærmest umulig. I og med krisen i Sør-europa er det selvfølgelig nettopp dette som skjer nå. De sør-europeiske landene er stor-konsumenter av små og mellomstore biler, nettopp de bilene som de fleste europeiske bilprodusenter lever av, og når markdedet faller 25-40% på kort tid er krisen vanskelig å unngå. Fiat, Peugeot, Citroen, Ford og Opel tapte tilsammen over 10 milliarder kroner i 2011. Årsak: Overkapasitet.

Peugeots Vincent Rambaud

De fem produsentene har ulike svar på hvordan de skal komme ut av krisen. Sergio Marchionne, Fiats toppsjef, fremhever to punkter som spesielt viktige. For det første må EU være med å ta ansvar og i fellesskap bidra til omstrukturering og kutt i produksjonskapasiteten for alle. Grunnen er enkel: Utvikling og produksjon av biler er Europas desidert største virksomhet og dermed er det essensielt for den europeiske økonomien at bilprodusentene fungerer og tjener penger. For det andre skal Fiat satse videre, blant annet gjennom Chrysler, på eksport til andre markeder. Mens Fiat også har lagt ned en fabrikk, gjør Ford på sin side det litt annerledes. De korter ned på skiftene og skal på flere fabrikker nå bare kjøre firedagers uke. Ford er den av disse som er minst rammet, med «bare» $27 millioner i minus i Europa. PSA (Peugeot og Citroen) har allerede begynt en prosess med å selge unna eiendeler som for eksempel sitt eget hovedkontor i Paris. Videre sier Peugeot-sjef Vincent Rambaud at produsentene må tilpasse seg bedre til kundenes behov, feks ved større satsing på utleie av biler når kunden trenger bil, fremfor salg. Dessuten har PSA nettopp inngått en samarbeidsavtale med GM som vil spare inn store summer på R&D (utvikling av nye produkter). Opel skal kutte på alle fronter og holder alle muligheter åpne.

Det som overrasker meg er at ingen snakker om bedre produkter. De gjør sjeldent det, toppfolkene i bilbransjen. Jeg er helt sikker på at over lang tid, er det de med de beste produktene som vinner. Se for eksempel på Ford. Av de vi har snakket om her nå, er det Ford som har hatt minst tap. Kan det ha noe å gjøre med at Ford, siden midten av 90-tallet, har satset knallhardt på å lage bra biler? VW er jo ikke engang med på listen over de som har tapt penger. De lever delvis av et utmerket image, men de har også, siden midten av 2000-tallet laget utrolig bra biler. Her har Fiat, GM og PSA noe å lære. Det er for langt mellom de virkelig gode modellene. Og uten genuint gode bilmodeller, faller ting fort sammen når hjemmemarkedene svikter.

Nye Fiat Panda har fått topp kritikk. Kanskje den er en av Fiats fulltreffere.
Nye Peugeot 208 blir brukbart tatt imot, den bør selge i store antall.