Skrevet av Vegar Bjørge
En ny BMW 3-serie skaper alltid forventning og forundring. Går det virkelig an å forbedre en allerede perfekt bil? Det gjør visst det. Ingen tvil om at nye BMW 3-serie har blitt fin. Den ser større ut, er mer moderne og kanskje også mer elegant. Den har blitt større og den er også mer moderne i formen. Om den er mer elegant er en smakssak, men jeg synes nå det. Det beste er at den har ikke blitt noe dyrere. Det er mulig fordi den har blitt så mye mer effektiv og drivstofforbruket er redusert med mangfoldige prosent. Den nye skal nå klare seg på 0,41 per mil. Utrolig synes jeg og det er nok sikkert mulig om man kjører pent. Testturen vi skulle ut på var ikke ment for å overprøve forbruks tallene. Det får andre ta seg av.
Brosjyre ble innhentet og prøvetur bestilt. Dagen kom og prøving sto for tur. Jeg må innrømme at jeg er litt solgt allerede før den testes. Makan til bil skal man lete lenge etter. Utseendet er som nevnt helt topp, ikke noe mer å ønske. Utstyrs variantene Sport og Luxuryline er å foretrekke fremfor testbilen som er en Modern-utgave med lyst interiør. Jeg liker sportens mørke interiør bedre. Setene virker perfekte for min lite kresne rumpe, så dette lover bra. Ute på veien virker bilen bra og utstyrt med BMWs nye 8-trinns girkasse går det rykkfritt og meget behaglig. Gassresponsen er direkte og det går kjapt opp til godt over marsjfart. Noe dieselknatter kan man høre og også litt dekkstøy. Girskifter går mjukt og nesten umerkelig. Beste automatkassen jeg har prøvd. Et lite minus er at man ikke ser hvilket gir som ligger i når man har girvelgeren på automatikk. Den kan også kjøres manuelt med girspakken om man ønsker dette. Vil man ha padler på rattet må man legge i 5 000 kroner for sportsautomatkassen. Den girer kjappere og går på et høyere turtall. Jeg tror det holder med standard automaten for min del, men tillegget for sportsautomaten er overkommelig. Bilen ellers er stabil og lett å kontrollere selv når man tester ut litt grenser. Man forstår fort at man er langt unna grensene. Alt tas hånd om av et effektivt antispinn system og man trenger aldri og bekymre seg selv om den kan slippe litt med bakhjula. Forbikjøringer tar kort tid og skjer helt uten dramatikk. Bilen lystrer gassrespons i løpet av millisekunder, ja det følges faktisk slik, og veien trenger ikke lange rettstrekket før man legger seg ut og kjører forbi.
Det er lett og trives i bilen både bak rattet og i passasjer stolen. Gode sidestøtter i setet og masse valgmuligheter for innstilling av både ratt og stol. Mange kommer nok til å velge delskinninteriøret som er i denne bilen. Et lite minus er at man kan foreløpig ikke få 3-serien med komfortsetene som sitter i storbror. Baksetet ser også innbydende ut med god plass også for lange folk, og det er nok bevisst fra BMW sin side og gjøre den mer familievennlig. Bagasjeplassen er også blitt bedre og her kan man velge 40/20/40 deling av baksetene for bedre fleksibilitet. For de som synes dette ikke er nok, så kommer Touringen i løpet av høsten. Ellers har iDrive-systemet til BMW blitt mer brukervennlig enn noen gang, og er kanskje det beste du nå kan få på markedet. Stereo anlegget er også av første klasse og selv de mest kresne vil nyte lyden fra ni høytalere. Forsterkeren på 205 w gir en god lyd både ved lav og høyt volum. For fantasten finnes det et 600 w anlegg fra Harman Kardon med surround og 16 høyttaler. Optimalt og perfekt for konserter! Det er inne i bilen godlyden nå skal være, for den velkjente og typiske BMW-soundet er nå vanskelig å få. BMW’s rekke sekser er nå kun mulig og oppleve i 335i og da er prisen såpass at den er uoppnåelig for de fleste av oss.
Testbilen var i Modern Line |
Det er få minus om noen i hele tatt ved nye 3-serie, og en ny standard i klassen er satt. Kan tenkes den sporer litt mye på dårlig vintervei. Kjedelig motorlyd til BMW å være og kanskje litt for mye støy. Kanskje den kunne hatt litt mer power og den burde strengt tatt kun leveres med sportsinteriør? Er ikke prisen for høy? Er ikke det et stort minus. Ca 550 000 kr. for en godt utstyrt BMW 320 d er kanskje ikke så ille? Velger man 316 D, som kommer til sommeren, vil man komme under 350 000,- Jeg syns ikke det er så dyrt. Billigere enn utgående modell og sine argeste konkurrenter. Plussene er mange og kanskje den største plussen er automatkassa. Fantastisk mjuk og rask respons i tillegg til at den senker forbruket merkbart. Motoren på 2-liter går også meget bra og vibrasjonsfritt til en diesel å være. Så vil tiden vise om 320 D blir bestselgeren. Jeg ville ha valgt den i Estorill blå metalic og sort sports interiør. Hvis det da ikke hadde blitt en moccabrun med lyst skinn. Jeg tror 318 D eller 318 i holder for de fleste, og for de miljøbeviste kommer det en hybridversion med 340 HK. Broom, broom.