Hjem BMB-BLOGGEN Teknisk: Hvordan fungerer egentlig DSG?

Teknisk: Hvordan fungerer egentlig DSG?

Skrevet av David K Andersen

Alle som har prøvd en Volkswagen med DSG lar seg imponere av girkassen, hvor utrolig raskt og umerkelig den girer. Hva er egentlig en slik to-clutch girkasse og hvordan fungerer den? Svaret er enkelt, men først et par oppklaringer.

Litt enkelt finnes det to typer girkasser; de med direkte drift og de uten direkte drift. Denne inndelingen har ikke nødvendigvis noe å gjøre med om du selv må gire eller ikke. I en girkasse med direkte drift er det tannhjul mot tannhjul som gjelder. Den kan ikke slure så lenge man holder seg unna clutchen. I denne kategorien inngår vanlig manuell girkasse, DSG og andre to-clutch kasser samt diverse robotiserte manuelle girkasser som feks Alfa Romeos Selespeed, Ferraris gamle F1-giring eller Peugeot og Citroens EMG. I den andre kategorien benyttes ulike typer av sluretknikk for å overføre kraften fra motor til hjul uten at manuell giring er nødvendig. Her inngår den tradisjonelle automatkassen og ulike typer CVT (continously variable transmission)-transmisjoner, som f.eks. Audis Multitronic. Men glem disse nå, her skal vi snakke om DSG.

DSG er en vanlig manuell girkasse med to andre egenskaper. For det første har den to clutcher og for det andre utfører elektronikk og hydraulikk giringen og ikke du. Når du girer en manuell bil, så må du først inn med clutchen, så må du flytte girspaken og så må du slippe clutchen ut igjen. Det tar tid. Det DSG i praksis gjør er å redusere denne prosessen til kun å bråslippe clutchen. Dermed sier det seg selv at giringen er rask. Og her kommer dette med to clutcher inn: Mens du kjører på første gir, så legger girkassen inn andre giret på den andre clutchen, slik at når du skal opp i andre så bare bråslipper den clutchen samtidig som den matcher turtallet på motoren og vips er du i andre gir, helt umerkelig og så lynraskt at du nesten ikke klarer å merke det. Når du så er i andre gir, legger den klar tredjegiret på den første clutchen og dermed er den klar til neste giring og slik fortsetter den videre oppover gjennom girene. Så enkelt og genialt er det!

Faktisk er det så enkelt og genialt at det er merkelig at ingen har tenkt på dette før? Vel, spør du VW, så har de tenkt på det allerede på førsten av 80-tallet i forbindelse med utvikling av Audi og Porsche løpsbiler. Men det er selvskryt og ikke helt realitet. John Deere satte nemlig sin Powershift transmisjon i produksjon i traktormodellen 4020 allerede i 1964! Ikke lenge etter kom de andre etter, så bønder har kjørt med «DSG» i 38 år! Helt riktig er ikke dette, for i traktorer sitter det en clutch for hvert gir og ikke to stykker som bytter på å legge klar girene. John Deeren hadde 8 gir og altså 8 clutcher. Dermed skal VW fortsatt ha cred for å ha kommet med DSG, men prinsippet er altså ikke helt nytt. Jeg husker godt at broren min og jeg, som også har interesse for traktorer, snakket om at det var merkelig at ikke bilindustrien snart kom med noe slikt snart. Det var på 90-tallet.

Nå har det blitt mye snakk om DSG, men de fleste merker har slike girkasser på gang og mange har dem allerede i produksjon. Dette gjelder blant annet BMW, Mercedes, Porsche, Renault og Ford. DSG er VWs merkenavn så i andre merker kalles girkassen andre ting.

Avslutningsvis kom det for ikke lenge siden en liten overraskelse for oss som har ventet på at to-clutch kassen skal «ta over verden»: I nye BMW 3-serie benytter man en konvensjonell 8-trinns automat og ikke DCT. Hvorfor? Fordi den gamle automatkassen er lettere, mindre, rimeligere å produsere og enklere å programmere til å gjøre det man ønsker slik at den blant annet kan redusere drivstofforbruket mer. Den gode gamle automatkassa er dermed langt fra død og etter å ha kjørt både den nye 3-serien og en ny VW med DSG den siste uken er det ingen tvil om at begge girkassene var meget imponerende i bruk.