Skrevet av David K Andersen

I går kom Vegar med det første innlegget om Geneve-utstillingen som starter om en ukes tid. En av de største nyhetene er etterfølgeren til Ferrari 599 og omtrent samtidig som innlegget ble postet, slapp jammen Ferrari de første offisielle bildene og litt info om bilen. Den første overraskelsen er at den ikke skal hete F620GT, men F12 Berlinetta. Den andre overraskelsen er hvor ekstremt råe tallene er: 6,3 liters V12, 740 hester og 690 nm. Den gjør 0-100 på 3,1 sekunder. Ja, du leste rett: Ikke 3,9, men 3,1! 0-200 på 8,5 og passerer 340 kmt før den gir seg. Dobbelclutchkasse og E-diff er også på plass. Sjekk ut bildene av bilen, den ser ganske fantastisk ut?

Under kan du lese mer om bilens forhistorie og se bilder av de legenariske forløperne.

Denne bilen og dens forgjengere er utrolig spesielle. De har nemlig nesten ikke konkurrenter og operer nærmest som et eget segment. Faktisk er disse bilene «crossovere». De kombinerer superbilklassen og GT-klassen. De er raskest og råest, men samtidig komfortable og noenlunde praktiske.

Det startet selvfølgelig med den kanskje mest legendariske av alle Ferrarier, 250 GTO SWB. Her tok Ferrari utgangspunkt i en GT-bil, kortet inn akselavstanden (derav SWB Short Wheel Base), puttet inn en større motor og finslipte chassiset.

Den neste bilen kan det nok diskuteres om er rå nok til å kvalifisere for klassen, men siden den er en av mine absolutte favoritter uansett bilmerke, tar vi den med: Ferrari 365 GTB4. I raceversjon er dette bare… ja, jeg er målløs:

Etter 365 bestemte Ferrari seg for at midtmotor var tingen og dermed forsvant gran turismo biten de neste drøye 20 årene med Berlinetta Boxer, Testarossa og 512TR. Så, i 1996, kom italienerne ganske overraskende med 550 Maranello og vips var man tilbake til gamle takter med V12 motor foran. Timingen var perfekt, bilen ble en enorm suksess. Etterfølgeren 575 var mer et kraftig facelift enn en ny bil:

2006 kom den nåværende 599:

I dag finnes det nesten ikke dårlige biler å få kjøpt lenger. Det virker nesten som om biler er så bra nå at når en produsent kommer med en ny bil så er det bare en lettere forbedring av forrige generasjon (tenk Golf..). Tiden hvor en ny modell er så bra at den setter en ny standard for hele klassen virker til å være forbi. Men så har vi Ferrari da. Som de siste 15 årene har gått fra klarhet til klarhet. Hver gang de kommer med en ny modell setter de en standard for design, teknologi, prestasjoner og kjøreopplevelse som får resten av bilverden til å hive etter pusten og frembringe søvnløshet hos de stakkarene på McLaren, Lamborghini, Mercedes mfl som forsøker å konkurrere. Spør du meg hersker det liten tvil om at Ferrari med F12 Berlinetta nok en gang ser ut til å ha revet løs mållinjen og sparket den milevis fremover. Enig?