Av Vegar Bjørge
Vi har visst lenge at Jaguar kommer med en BMW 3-serie konkurrent. Nå er den klar og i 2015 skal den være på veien. Jaguar slipper alle hemligheter i dag og vi kan starte med at det kommer en prestandaversjon SVR som skal ta skalpen fra BMW M3. Den får F-Type sin V8 på 5,0 liter med rett under 500 hk og skal gå over 300 km/t, så får vi se om den blir like god å kjøre. Det er nemlig viktigere. 8 trinns automat blir standard på denne versjonen.
Man kjenner igjen mye Jaguar XF i bilen og det er et ganske smart trekk fra Jaguar. XF har vist seg å ha et vellykket design som både er sporty og elegant. Disse trekkene får også XE selv om den skal oppfattes mer sporty enn sin storebror. Familielikhet er viktig og derfor er også frontgrillen ganske lik både XJ og XF. Lyktene får sin egen signatur ved hjelp av led-striper i bunn. Viktigere enn utseendet er det som ligger til grunn, og her får XE en helt ny bunnplate som er av aluminium. Den er skalerbar, noe som vil si at man kan bygge både større og mindre biler på samme plattform. Hele 75 % av konstruksjonen er bygget opp av aluminium og man bruker også en aluminiumslegering som er laget av gjennvunnet aluminium. Dette gjør at CO2-utslippet ved produksjon av XE blir ganske lav. Forurensning tar vi vel alle på alvor og da er det godt at Jaguar XE bare bruker 0,38 l drivstoff pr mil i sin mest miljøvennlige versjon. I tillegg til mye aluminium får også XE mye avansert teknologi. I fronten sitter det dempere og fjører basert på F-type og dette skal gi en stivhet på høyde med XFR, mens bak sitter en superavansert bakaksling som skal bidra til sportslighet samtidig som komforten ikke skal forringes.
Den nye motorfamilien med 4 sylindrede motorer kalles Ingenium og det blir mange å velge mellom. 2,0 liter diesel blir innstegsmodellen og denne kommer til å få 163 hk og 380 nm fra 1750 nm. Dette vil si 99 g/co2 pr km. Bensinmotorene er også på 2,0 liter og kommer med flere effektutvalg. Disse kommer til å få en ZF automat med 8 trinn, dieselen får en 6 trinns manuell kasse som er helt nyutviklet. Det kommer også en kraftigere utgave av 2,0 liters dieselen. Toppmodellen blir foreløpig en V6 bensinmotor med 3,0 liter og 340 hk.
Innvendig får XE en 8 tommers touch skjerm hvor man har tilgang til alt av informasjon. Her kan man integrere sine telefoner og kjøre et stort antall apper via in-car display. Ved hjelp av apper kan man også styre låsing og åpning av bilen, i tillegg til å sette på varme og diverse andre ting du måtte finne nødvendig. Tilbake i bilen kan du surfe på nettet ved hjelp av innebygd wifi. Antennen tar inn sterke nok signaler til at man kan surfe med god hastighet. Sittestillingen er lav og man har en ryddig og fin cockpit rundt seg. Her er det analoge instrumenter som gjelder og i tillegg får du alt det viktige av informasjon i Head-up displayet i frontruta. Head-up displayet er krystallklart takket være bruk av laser i stedet for led. Plassen skal være god og bedre enn i 3-serie selv om 3 voksne får det trangt der bak. Baksete er delbart i 40-20-40 mens bagasjerommet er på 485 liter.