Av David K Andersen
For en stund siden viste Mercedes-AMG, som kruttunderpanseret-avdelingen til Mercedes-Benz nå heter, GT. Bilen som tar over etter SLS, men samtidig endrer filosofi og dermed går rett i strupen på biler som Porsche 911. Vi snakker en dose mindre monster-muskelbil og en dose med sportsbil. Alternativt superbil. For under panseret finner vi en ny twinturbo V8 med enten 462hk/600nm eller i S-versjon 510hk/610nm. Førstnevte blåser forbi hundre på 4 sekunder, nestemann på 3,8. Toppfarten er elektronisk sperret på 304 og 310.
Vektfordelingen er 47 prosent foran og 53 bak. Girkassen er en såkalt transaksel-enhet, den er med andre ord plassert ved bakakslingen. Twinclutch og 7 gir. S har AMG Ride Control som standard mens det kan bestilles til grunnversjonen – vi snakker elektronisk styrte dempere og mye annet. Systemet er svært avansert og leverer chassis-oppsett som ikke bare er tilpasset komfort eller sport, men også ulike settinger avhengig av hva slags bane du kjører på. Seriøse saker.
En Black-Series vil også komme og den vil være ennå et hakk råere. Men glem detaljene, de har du sikkert lest om før. Se på bilen i stedet. Dette er noe av det peneste jeg har sett på en stund. Her er mange bilder, kanskje noen du ikke har sett før også!