Av David K Andersen
Blir det snaut med ladehybridens 320 hestekrefter? Og synes du AMG GLC 43 med 367 hester blir litt sånn halvveis? Fortvil ikke, her er din redningsmann.
For du trodde vel ikke Mercedes skulle nøye seg med å tilby populære GLC og GLC Coupé med 43-sekseren? Nei nettopp. Og her er altså fullblods-AMGen.
Motoren er den samme som sitter i en rekke AMG-modeller for tiden. 4-liters V8eren med to turboer er den Mercedes dytter inn i toppmodellene sine. I GLC yter den 476 hestekrefter og 650 Nm. Om ikke det holder, kan du kjøpe S-modellen som har 510 og 700. Begge motorene kommer i både vanlige GLC og i GLC Coupé.
Girkassen heter AMG Speedshift MCT. Det er i grunnen den samme 9-trinns automaten som sitter i en rekke andre nye Mercedeser, men momentomvandleren (converteren) er byttet ut med en clutch som løper i olje og som brukes ved igangsetting. Det er naturligvis også gjort en rekke andre endringer sammenlignet med standard 9G-kassen som gjør at denne tåler mer moment og ikke minst kan gire raskere og bråere.
Firehjulsdriftsystemet heter AMG performance 4Matic+ og er det samme som i nye E 63. Det betyr at all kraft om ønskelig fordeles mellom akslingene, det skjer via en elektromagnetisk clutch. Med andre ord: GLC 63 kan være helt bakhjulsdreven om du vil. Driftingførere med tykk lommebok søkes.
I tillegg til mer effekt, får blant annet S-modellene et ekstra kjøreprogram. Du kan fra før velge mellom Comfort, Sport og Sport+. I S får du også Race.
Visuelt finnes det naturligvis en rekke detaljer som gjør at du skjønner hva slags bil det er du ser på, men mest iøyenfallende er Panamericana-grillen fra GT. GLC 63 AMG er den første modellen som får denne, utenom GT selv.
Ellers er jo GLC en glimrende bil uavhengig av motor, og vi på Bil og Motorbloggen liker den godt.
Mercedes-AMG GLC 43 kommer til Norge i oktober.
Priser og data GLC 63
.
|
AMG GLC 63 4MATIC+
|
AMG GLC 63 S 4MATIC+
|
AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé
|
AMG GLC 63 S 4MATIC+ Coupé
|
Motor
|
4,0-liter V8 med twin-turbo
|
4,0-liter V8 med twin-turbo
|
4,0-liter V8 med twin-turbo
|
4,0-liter V8 med twin-turbo
|
Motorvolum
|
3.982 cc
|
3.982 cc
|
3.982 cc
|
3.982 cc
|
Ytelse
|
350 kW (476 hk) ved 5500-6250 rpm
|
375 kW (510 hk) ved 5500-6250 rpm
|
350 kW (476 hk) ved 5500-6250 rpm
|
375 kW (510 hk) ved 5500-6250 rpm
|
Dreiemoment
|
650 Nm ved 1750-4500 rpm
|
700 Nm ved 1750-4500 rpm
|
650 Nm ved 1750-4500 rpm
|
700 Nm ved 1750-4500 rpm
|
Forbruk (blandet kjøring)
|
1,03-1,07 l/mil
|
1,07 l/mil
|
1,03-1,07 l/mil
|
1,07 l/mil
|
CO2 utslipp (blandet kjøring)
|
234-244 g/km
|
244 g/km
|
234-244 g/km
|
244 g/km
|
Akselerasjon 0-100 km/t
|
4 sek
|
3,8 sek
|
4 sek
|
3,8 sek
|
Topphastighet*
|
250 km/t
|
250 km/t
|
250 km/t
|
250 km/t
|
Pris fra
|
1.290.000 kr
|
1.400.000 kr
|
1.320.000 kr
|
1.440.000 kr
|
*Elektronisk
begrenset