Av Vegar Bjørge
Vi har kommet til luke 21 i vår julekalender og for de som har fulgt oss, er det ingen overraskelse at det nå er norges 4. mest populære bilmerke som står for tur. I dag er det BMW som skal få litt pepper fra oss men først skal vi skryte litt av tyskeren. Det er nemlig ikke alltid man kan kommentere et bilmerke med så få blemmer. Egentlig må man virkelig pirke om man skal ha noe negativt å si. De har økt salget i år med over 30 % i Norge og har også det beste året noensinne internasjonalt. Selvfølgelig får du ikke til noe slik om du ikke har veldig bra produkter. Dette er nåtid og vi må tilbake til fortid om vi skal finne noen flopp.
BMW har hatt en rivende utvikling og derfor er det kanskje håp om at de gamle bilene var noe dårligere enn gjennomsnittet? Slik er det ikke, for BMW var bra før, og er helt outstanding nå. Kanskje det er en flopp at de nå lager stort sett bare 3- og 4-sylindrede motor. For 30 år siden hadde de kun 3 modeller med mindre enn 6-sylindre. Det var 316, 318 og 518. Nå har de mengder av modeller med slike motorer, men det er ingen flopp. Det er heller en suksess, og har gjort BMW også ledende innen brenselsøkonomi. Hva så med forhjulsdrift? Kanskje det er en flopp? Nye 2-serie Active Tourier har forhjulsdrift og det var utenkelig for noen år siden. Fremtiden får vise om dette er en flopp, men jeg tror dette også er en suksessoppskrift. Kanskje i3 og el-bilsatsingen kan betegnes som en flopp? For noen BMW-entusiaster er dette en fiasko og absolutt noe de ikke ønsker at BMW skal stå for. I Norge har i3 blitt en suksess og det er nødvendig for en så stor bilprodusent som BMW og også ta hensyn til miljøet. Da er det også bra å se at de ikke gjør det halvhjertet, men at de faktisk er markedsleder i dette segmentet. Nei dagens satsingsområder er helt riktige og vi spår BMW fortsatt fremgang.
Historien forteller om fantastiske BMW-modeller som har gitt glede til flere generasjoner. Vi kan ta alle fra E21 og hele veien frem til E53 og de fleste bilinteresserte får tårer i øynene. Første bilen som det stormet litt rundt var Chris Bangles 5-serie og 7-serie. Dette er likevel modeller som har fått mange fans, og BMW turte og prøve noe nytt med dette designet. Designet holder seg godt den dag i dag, så vi regner ikke disse modellene som flopper. Vi ender til slutt opp med 2. generasjon BMW 3-serie Compact. Dette er en modelle som skulle etterfølge første Compact-modellen (E36) av BMW 3-serie, men dessverre fulgte den ikke opp de fine egenskapene som første generasjon hadde. 2. generasjon ble noe tyngre enn den første og den fikk heller ikke den lekne bakstillingen fra E30 som første generasjon hadde. Kanskje andre generasjon var bedre, men den var ikke like morsom.
Vegar mener: Jeg er ingen STOOOOOR BMW-fan, tro det eller ei. Likevel har jeg utrolig respekt for det BMW gjør. De lager ikke bare verdens beste prestandmodeller. De lager verdens beste folkebiler og nye 2-serie Active Tourer er et bevis på dette. Bil og Motorbloggen gleder seg til å teste en slik. Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og da var de fleste enige om at BMW var veldig bra biler men dyre å reparere. Nå gjelder bare det første, og det har blitt like trygt å eie en BMW som noe annet premium-merke. Det å finne en flopp fra dette merket var ikke lett og det ble designen på siste generasjon 3-serie Compact som til slutt ble utslagsgivende.
David mener: Jeg vokste opp i baksetet på BMW E30 og er ikke uventet stor tilhenger av merket. BMW klarer å kombinere Premium, luksus, komfort og brukervennlighet med gode og underholdene kjøreegenskaper på en helt egen måte. Til tider er det på det nivået at konkurrentene ikke klarer å matche dem selv om de prøver aldri så mye. Og nettopp det sier det meste om BMW: Da du er forbildet for konkurrentene, er det ganske bra saker vi snakker om.
Det betyr ikke at det er alt jeg er like stor fan av. Z3 og Z8 var ingen favoritter for meg. Og i dag savner jeg en sugesekser i programmet. Turbomotorene er fantastiske og har i en håndvending gjort modeller som 316i og 318i mye sprekere, men for meg er sugeseksere en stor del av BMW. En 330i av inneværende modell med rundt 280hk hadde vært en virkelig drømmebil.
E46 Compact – dagens modell, er på ingen måte noen dårlig bil. Ikke like spennende bak rattet som forgjengeren, men det er både på godt og vondt. E30-bakstillingen kunne være i overkant interessant på vinterføre. Glemmer aldri en familietur til Trysil på vinterføre, sikker i 1988 eller noe sånt. Fattern fikk ufrivillig sladd mens han kjørte forbi og rattingen for å ta den inn var ikke ubetydelig. Godt man slipper slikt nå til dags. Det eneste negative jeg kan si om Compact er designet på fronten. Det er ikke vellykket.
Ellers er det vel slik i følge noen at fordi denne siste generasjonen Compact ikke slo an i USA, bestemte BMW seg for å bygge 1-serien som erstatning. Det var jo ikke dumt.