Av Vegar Bjørge
De aller fleste biler er som regel avslørt før de kommer til de store bilmessene, men Ford har klart å holde sin nye GT hemmelig. Overraskelsen var derfor stor når de i dag viste oss hvordan neste superbil med Ford-logo kommer til å se ut. Dette er en av 12 nye prestandabiler som Ford skal lansere innen 2020! Ford GT har byttet ut V8-motoren med en biturbo V6 EcoBoost-motor på 3,5 liter som skal yte over 600 hk. 7 trinns dobbelclutsj-kasse hører også med til godsakene. Den blir raskere, lettere og råere enn forrige utgave som kom i 2004. Prisen blir nok også høyere.
For å gjøre bilen så lett som mulig er det tatt i bruk mengder med aluminium og kullfiber. Ford sier at GT skal ha det beste vekt/effekt-forholdet blant alle superbiler, uten å oppgi noen tall. Karosseriet i kolfiber er aktivt aerodynamisk med blant annet bevegelses bare spoilere. Bak de 20 » store felgene finner man bremseskiver i kullfiberkjeramisk material som skal tåle mer enn en runde rundt Nürburgring.
Utvendig ser man lett at det er en supersportsbil med midtmotor. Dørene åpnes oppover og gir adgang til et ganske så stilig førerrom. Rattet er fullt av knapper ala Formel 1. Firkanta i form skal gi bedre styrefølelse når det går unna som verst og ellers er det digitale instrumenter som gjelder. Bilen er egentlig en prototype men det er ingen tvil om at det aller meste kommer til å være på produksjonsmodellen. Ha begjæret vekkes!
Det gjør det også når det gjelder Ford Mustang Shelby GT350R. Ford viste frem GT350 i Los Angeles i høst, men nå legger de på en R og gir bilen bedre kjøreegenskaper. Motoren er den samme V8 på 5,2 liter og over 500 hk uten noen form for overladning. R blir lettere og får en forbedret aerodynamikk. Dette skal gjøre GT350R til den beste bane-Mustangen noensinne. Vi tviler ikke. På utsiden har den fått dypere frontspoiler, sideskjørt og en vanvittig fin vinge på bagasjelokket i tillegg til diffusor med 4 eksosrør. Sexy! R’en ligger også nærmere bakken. 59 kg er spart for de som velger ekstrautstyret Track Pack. Da får du med kullfiber felger som Ford er først ute med av de store bilprodusentene. Det var en svensk superbil produsent som var først. Ford oppgir en besparelse på 5,9 kg per hjul. I tillegg har de kastet ut Aircondition, stereo, ryggekamera, baksetet, matter og gulv i bagsjerommet for å gjøre bilen så lett som mulig. Ford Mustang Shelby GT350R kommer for salg i slutten av året. Pris ikke kjent og tvilsomt om vi får denne her til lands….