Av Vegar Bjørge
Foto: BMW
Når BMW nå fornyer sin luksussedan så gjør de ikke de helt stor krumspringene hva gjelder design. Man skal kjenne igjen klasse når man ser det. Derfor kan det nok være noen som ikke helt får med seg at dette er en flunkende ny bil. For oss bilnerder så ser man fort forandringene i fronten, nye linjer langs siden og baklykter med ny vri. Likevel er kjente BMW elementer beholdt, og 7-serien skal ikke stikke seg ut. Derfor blir designet konservativt og oser av eksklusiv eleganse, harmoniske proposisjoner og kontrollerte og presise linjer. Vakkert? Ja selvfølgelig. Spektakulært? Neppe. BMW bruker likevel mye tid på designet sitt og Bayern-folket vet godt hva som selger.
Under skalet er det mer vågalt og her sparer de ikke på noe. Her er det karbonforsterket plast, aluminium og andre lettmetaller som skal gjøre bilen så lett det lar seg gjøre med en luksusbil på godt over 5 meter. Resultatet er opp til 130 kg mindre å drasse på. Selvfølgelig er dette en bil som er herlig å kjøre, men mye er fokusert på passasjerene for bilen er bygget for direktører. Med Executive Lounge og massasjefunksjon gjør baksete jobben både til og fra destinasjoner. Sky Lounge Panorama glasstak er med på å øke eksklusiviteten, og her handler det om muligheten for å se opp i skyene når man måtte ønske det. Et nytt multimediaanlegg gir passasjer muligheter til å gjøre alt han ønsker fra baksetet og det finnes nesten ingen begrensninger. Videre på utstyrssiden kan man få laserlys, varme i armlener både foran, bak og i dørene, i tillegg til i sete og ratt, avtagbar tablet-pc, nyutviklet head-up display, alt av førerhjelpesystemer, surround-view system for bare å nevne noe av det viktigste.
Motorer har alltid vært viktig i BMW sine biler. I nye 7-serie handler det om motorer med 6 og 8 sylindrer. 8 trinns Steptronic kasse er standard og man kan også få 4-hjulsdrift om man ønsker det. 740i og 750i er bensinalternativene med henholdsvis 326 hk og 450 hk. Den største har drift på alle fire hjulene som standard. Mens det i 740i sitter en 3,0 liters R6, så er det V8 og 4,4 liter som gjelder for 750i. Dieselalternativet er 730d og 265 hk fra en 3-liters R6. I tillegg får man også bilen med 4 sylindret bensinmotor, men da sammen med en elmotor. 740e er en Plug-in-Hybrid som skal bruke 0,21 l/mil ved pen kjøring. Dette i en luksusbil med 326 hk. Imponerende! Sprinten opp til 100 skal ta 5,6 sekunder og toppfarten er 240 km/t. Man kan kjøre på el i opp til 40 km og i fart opp til 120 km/t. Som alle andre modeller av 7-serien kan den også leveres i lang utgave i tillegg til intelligent 4-hjulstrekksystem. BMW Norge forventer seg mye av denne når den kommer på markedet i 2016.
BMW satser på at den nye 7-serien skal ta igjen markedsandeler fra Mercedes S-klasse, men de ønsker seg nok også en del kunder fra de mer eksklusive merkene som Bentley og Rolls Royce. 7-serien lanseres 24. oktober i Norge, og prisene er klar en gang i september.