Av David K Andersen

Porsche 919 Hybrid med Nico Hulkenberg, Nick Tandy og Earl Bamber tok seieren i årets 24-timersløp på Le Mans. Porsche har ikke vunnet det legendariske racet siden 1998, men kunne i dag feire storstilt etter ett døgns kamp mot gigantene Audi, Toyota og Nissan.

Jeg reiste til Le Mans med stor spenning, og hadde denne gangen Toyota som favoritt. De har vært hårfint nære seier et antall ganger siden de stilte til start første gang for nøyaktig 30 år siden.

På kvalifiseringen i forkant av løpet, ble det imidlertid klart at Porsche så ut til å bli en svært sterk kandidat til førsteplassen. De var betydelig raskere enn Audi-bilene som kvalet inn bak de tre 919 Hybridene og Toyotaene som kom bak der igjen.

Nå er kvalifisering en ting – ett døgns kjøring en annen. Derfor var ingen ting avgjort på forhånd.

Under warm-up lørdag morgen, hadde plutselig Audi fått opp farten og var omtrent jevnraske med Porsche. Da startskuddet gikk lørdag ettermiddag, viste det seg også ganske raskt at det var mellom disse to merkene kampen ville stå. Toyota hang brukbart med, men manglet den siste farta.

De første par timene er ekstra spennende å følge. Da ser man hvordan pitstop-strategiene utarter seg. I Le Mans, dreier veldig mye seg om drivstofforbruk. Kunne det være slik at Toyota, som ikke kjørte like fort som de to andre, hadde en annen strategi som ville gi dem muligheten til å ta igjen tapt fart ute på banen med færre depotstopp?

Slik viste det seg ikke å være. De to TS040 Hybridene fra Toyota Gazoo Racing, gjennomførte egentlig et mer eller mindre problemfritt løp og havnet til slutt på 6. og 8. plass. Litt skuffende etter å ha ligget an til seier i 2014. Til neste år kommer Toyota med ny drivlinje – da blir det antakelig andre boller fra det seierssultne teamet som vant VM (WEC) i fjor.

Nummer 19-Porschen med Hulkenberg, Tandy og Bamber var ikke den selvsagte vinneren før godt uti løpet. De var i lange fighter med Audi og tapte blant annet en del tid bak safetycar tidlig i løpet. Gjennom natta gjorde imidlertid Hulkenberg og Tandy noen utrolige stints og Audis seiersjakt ble i løpet av søndag morgen umulig.

Også andreplass gikk til Porsche og bil nummer 17 med Bernhard, Webber og Hartley. Disse gutta var med i seierskampen en stund, men måtte ta en tidsstraff på grunn av en hendelse under gulflagg og mistet litt av peppen etter det.

Den tredje Porschen hadde mer trøbbel, blant annet var de i kontakt med dekkbarrierer et par ganger og måtte nøye seg med femteplass.

Audi nummer 7 med Lotterer, Fassler og Treluyer ble nummer tre. Både denne og de to andre Audiene hang utrolig godt med Porschene, og hadde det ikke vært for at alle tre hadde problemer gjennom løpet, ville nok Porsche fått noe hardere konkurranse utover søndagen.

Nissan GTR-LM Nismo, med sin særdeles uvanlige forhjuldrift-layout, hadde ikke tempoet til de andre i LM P1-klassen. De hadde nok med å holde følge med bilene LM P2, for ikke å snakke om diverse tekniske utfordringer. Blant annet skal Michelin ha utviklet spesielle dekk til bilen som det ikke ble mulighet for å bruke. Av de tre startende bilene, kom en i mål. Langt etter de andre i klassen men samtidig imponerende. Å fullføre på første forsøk med et så radikalt konsept er ikke dårlig.

I GT-klassen hadde jeg på forhånd Corvette som favoritt. Dessverre kræsjet Jan Magnussen-bilen under kvalifisering og kunne ikke repareres til start. Dermed var det kun en bil fra amerikanerne på streken da grønnflagget gikk. Den gjorde det imidlertid desto bedre i løpet.

På kvalifiseringen var det Aston Martin som var raskest, men de hadde trøbbel med det mekaniske, samt flere ulykker. Fabrikks-Porschen var med i fighten en stund, men fikk girkasseproblemer. Dermed stod det mellom Ferrari 458 og Corvette. Søndag formiddag skilte det ingenting mellom dem og vi fikk være vitne til noen runder med virkelig heftig racing – støtfanger mot støtfanger. Imponerende etter så mange timers kjøring og fryktelig spennende.

Til slutt fikk Ferrarien mekaniske problemer og Corvetten kunne ta en fortjent seier. Milner, Gavin og Taylor er nok rimelig populære karer hos General Motors i kveld. Amerikanerne har sterke bånd til Le Mans, og det å komme og slå ut sportsbilekspertene fra Porsche, Aston Martin og Ferrari på deres egen «hjemmebane» betyr veldig mye.

Du finner flere bilder fra Le Mans på Facebooksiden vår!

Her er mer Le Mans-stoff
Forhåndsomtale
Toyota motorsporthistorie del 1
Toyota motorsporthistorie del 2