Av David K Andersen, Brüssel
Foto: David K Andersen |
Da Toyota nå oppdaterer bestselgeren Auris, nøyer de seg ikke med ny grill og smådetaljer innvendig. Her er det både betydelig oppgradering av interiør, innføring av omfattende aktivt sikkerhetsutstyr og mer. Den mest imponerende nyheten befinner seg imidlertid under panseret. Vi har prøvekjørt!
Hva: 2016 Toyota Auris Hybrid og Toyota Auris 1.2 Turbo
Hvor: Brüssel, Belgia
Hvorfor: Norsk storselger med omfattende oppdatering, inkludert nytt motoralternativ. Kan bestilles nå, på plass i Norge i starten av september.
Stilig ytre
Introduksjonen av andre generasjon Auris (internkode E180) i slutten av 2012, innebar ikke bare en helt ny bil, Toyota hadde plutselig et særdeles stilig alternativ i kompaktklassen. Sånn sett hadde ikke denne faceliften vært nødvendig. Heldigvis bygger den videre på det fine grunndesignet og skjerper det inn ytterligere.
Fronten er helt ny og utgjør den tydeligste endringen. Nye lys med LED og mer moderne grill gjør seg. Det er imidlertid fangeren som virkelig gjør susen. Den går opp ut mot sidene før den rammer inn nedre luftinntak og tåkelys. Sett fra riktig vinkel, er dette stilig utført med en slags flat ytre del som sammen med halvsinte hovedlykter og helsint nedre grill, gir et skikkelig tøft tryne.
Foto: David K Andersen |
Lang frontrute og økende nedre vinduslinje gir rent og dynamisk utseende fra siden, mens bakparten i likhet med fronten, byr på mer nytt. Baklyktenes nye design gjør dem slankere og mer moderne. Den nye fangeren har enklere og renere linjer enn tidligere.
Hopp i kvalitetsfølelse
Om jeg skal peke på en enkelt interiørdetalj jeg ikke satte pris på ved utgående Auris, er det materialvalget i midten av dashbordet. Solid – helt sikkert. Men hardplasten gjorde seg ikke i et ellers rimelig friskt designet interiør.
Inne i oppdaterte Auris, er hovedlinjene helt klart gjenkjennelige. Utenom det, er det meste nytt. Og kvalitetsfølelsen er på et helt annet nivå. Den solide følelsen er beholdt, men med utstrakt bruk av softtouch-materialer og helt nytt design av instrumenter og midtdel, har resultatet blitt et interiør som byr på en dose luksusfølelse.
Foto: David K Andersen |
Moderne informasjonsflyt
Et nytt infotainmentsystem med 7-tommers touchskjerm dominerer midtdelen av dashbordet. Både skjermen og flaten rundt den er utført i et glassaktig materiale som gir litt samme følelsen som en påkostet smarttelefon.
Oppkobling av egen telefon via blåtann for samtaler eller musikkavspilling, gikk lekende lett på første forsøk. Menyene ellers, med DAB-radio og det hele, virker oversiktlige og enkle å bruke. I tillegg til å bruke touchfunksjonen på selve skjermen, er det som du ser en del faste touchknapper på hver side, slik at ønsket meny eller funksjon nås kjapt.
Navigasjonen er noe av det bedre jeg har prøvd – enkel, kjapp og oversiktlig.
Tross glassaktig skjerm, opplevde jeg aldri lesbarhetsproblemer i sollys. Det eneste jeg kunne tenke meg, er hjul til volumjustering fremfor knapper.
Foto: David K Andersen |
Instrumentene er nye de også – nå i form av turteller og speedometer i hver sin «bøtte», og en 4,2-tommers TFT-infoskjerm i midten. Lettlest og stilig. Midtskjermen kan i tillegg til kjørecomputer, vise radio/streaming, navi-instruksjoner og mer. Dessuten kommer infoen skiltleseren får med seg, opp her. Fartsgrenseskiltet vises i vanlige farger så lenge du er lovlydig, men skifter til rødt da grensen er passert.
Stort sett hele infotainmentsystemet og alt i skjermen mellom klokkene, opereres med store knapper i rattet.
Trivelig
Brukervennlighet ellers er som forventet god. Knapper og hendler sitter der du forventer og gjør som de skal.
Klimaanlegget har vippebrytere for justering av temperatur, vifte og luftfordeling – en løsning jeg ikke har sett tidligere, men som fungerer meget bra og er litt kul (i alle fall for en bilnerd).
Foto: David K Andersen |
Jeg trivdes godt bak rattet de to dagene vi hadde til rådighet under prøvekjøringen. I tillegg til fint interiør, liker jeg at setet kan senkes mer enn jeg er vant til i enkelte Toyotamodeller, og at rattet kan tas med ut. Her vil både dere som liker å sitte høyt og rakt, og vi som liker å sitte lavt og skrått, finne en bra sittestilling.
Setene i denne mellomutstyrte Active S-utgaven er i stoff. De virker solid stoppet og har passe hardhet. Sidestøtten oppleves som passende for biltypen – sånn midt mellom sportslig og ikke sportslig. De burde dermed passe de fleste, selv om seteputen nok kan være i korteste laget for de som er lenger enn meg.
Viktig sikkerhetsutstyr
Den kanskje største, og i alle fall viktigste, nyheten på Auris, er det aktive sikkerhetssystemet; Toyota Safety Sense. Vi snakker autobrems, filholder, skiltleser og automatisk fjernlys. Førstnevnte både varsler og gjør klar bremsesystemet om den aner fare for å kjøre på bilen foran. I siste instans bremser den selv slik at kollisjon kan unngås. Demonstrasjon på lukket bane viste hvordan systemet fungerer i praksis – imponerende.
Bensin + turbo = tommel opp!
Selv om Toyota i flere perioder har vært ledende på turbomotorer, har de ikke vært tidlig ute blant «småmotorene» vi har sett stadig flere av de siste årene. Da de nå kommer med en helt ny 1,2-liters turbomaskin, kommer de desto sterkere.
I motsetning til noen av konkurrentene, har man valgt å gå for fire i stedet for tre sylindre. Det gir uttelling på komfortfronten. Den nye motoren er en av de mest raffinerte firerne jeg har kjørt på lenge. «Supersmooth» er muligens ikke et ord språkrådet blir imponert av, men det beskriver motoren meget godt. Den er stillegående og vibrasjonsfri, og således en sterk pådriver på komfortsiden.
Foto: David K Andersen |
Dessuten er den kraftfull og har bredt register. Den lader selvfølgelig ikke helt fra tomgangsturtall, men har likevel kraft nok derfra til turboen lader fullt fra 1500 o/min, til at igangsetting og manøvrering på trange plasser med manuell girkasse går lekende lett. Etter passerte 1500, drar det godt helt opp til rødmarkeringen litt etter 5600 o/min.
At toppeffekten på 116 hk leveres de siste 400 omdreiningene ført turtalssperren slår inn, bidrar til en fin ekstra snert på topp. Sammen med presis giroverføring med passe motstand, er det en glede å ta seg opp og ned i fart, enten det er i normal kjøring eller ut av en morsom sving på full fres.
Det er først etter å ha passert maks lovlig hastighet i Norge med god margin, at motorens litt beskjedne dreiemoment på 185 Nm merkes og nedgiring blir nødvendig for å øke ytterligere på en rask måte. Men bare da, og dermed ikke særlig aktuelt for oss nordmenn.
Denne motoren fås også med automatgir – en CVT-kasse kjent fra blant annet Avensis. Den har for øvrig innprogrammert 7 gir som kan styres via spaker bak rattet om ønskelig. Denne var ikke tilgjengelig for prøvekjøring ved dette tilfellet.
Foto: David K Andersen |
Hybrid
Selv om den nye turbomotoren imponerer, vil det fortsatt være hybriden som står for hoveddelen av salget i Norge. Toyota forventer at ca 85% vil velge denne i 2016.
Drivlinjen har ikke gjennomgått de helt store forandringene, men det er finpusset her og der slik at forbruket i EU-syklusen er nede på 0,35 liter pr mil og utslippet veldig lave 79 g/km.
På komfortsiden leverer Hybridversjonen som forventet meget godt. Det er deilig å kunne kjøre litt på bare strøm i ny og ned inne i bykjerner og i treg trafikk. Dessuten er 1,8-literen behagelig rolig ved vanlig kjøring.
Automatkassen i hybriden er ikke optimal for kjøregledens del, turtallet slippes høyt ved kraftig pådrag og man får ikke helt ønsket gassrespons. Utenom det fungerer den mykt og fint. Med 0-100 på 10,9 sekunder er den absolutt ingen sinke, det bare føles ikke så raskt fordi akselerasjonen er så lineær.
Komfort og kjøreglede
Bedre støydemping er en av nyhetene. Det merkes. På grov asfalt er det litt dekkstøy, men vindstøy er hele tiden svært godt dempet og jeg opplever Auris som veldig behagelig for ørene.
Fjærer og dempere (også oppgradert) oppfattes som bestemte, men komfortable. Auris er i stiveste laget ved kryssing av skarpe, tverrgående ujevnheter, men leverer ellers veldig fin flyt. Også på svært ujevn grusvei med grov pukk, som vi tilfeldigvis kom over i jakten på gode fotomuligheter.
Foto: David K Andersen |
Ved siden av den nye turbomotorens gode egenskaper generelt, var kjøregleden, nettopp i kombinasjon med denne motoren, den største overraskelsen for min del.
Auris har naturligvis elektrisk servo og dermed ikke all verdens veifølelse gjennom rattet, men kontrer med svært presis styring. Og selv om den understyrer trygt da den presses til grensen, imponerer balansen i bilen. Det er morsomt å gå relativt hardt inn i svingene og så slippe opp litt og merke at bakenden med en gang våkner opp og hjelper til med å komme seg rundt. Uavhengig hjuloppheng bak er helt sikkert bidragende til de gode kjøreegenskapene.
Foto: David K Andersen |
Konklusjon
For meg er oppdaterte Auris to ting.
På den ene siden har du alt det fornuftige og smarte: Sikkerhetssystemene, brukervennligheten, driftssikkerheten, økonomien og miljøaspektet med hybrid.
På den andre siden har du selve kjøringen. Med turbomotoren, kjøreegenskapene og det fine interiøret, er nye Auris en bil jeg virkelig likte å befinne meg bak rattet i.
Disse to slått sammen resulterer i en svært tiltalende pakke. Spesielt da man ser til priser og utstyr (under)!
Foto: David K Andersen |
Priser, versjoner og utstyr
I Norge kommer Auris i en rekke utstyrsnivåer. Fra bunn til topp, er det Sense, Active, Active S, Style, Style Blue (Bare hybrid) og Executive. Allerede Sense er velutstyrt med blant annet LED kjørelys, følg-meg-hjem-lys, infotainmentsystemet, bakkestarthjelp og mye mer. Poenget er imidlertid at prisgapet til bedre utstyrte versjoner er lite.
Active S er den modellen Toyota regner med å selge absolutt mest av. Den har i tillegg til Sense, mykere materialer i dashbordet, cruise, regnsensor, ryggekamera, autolys, skinnratt, automatisk innfellbare speil og mye mer. Ikke minst har den navigasjon, auto fjernlys, autobrems med varsling, skiltleser og filskiftvarsler. Active S Hybrid koster 260 200 kroner. Med 1,2 turbo og manuelt gir, går den på 7500 kroner mer. Tillegg for stasjonsvogna Touring Sports i hybrid, er drøyt 15 000 – litt mer på turboen.
På toppen finner vi Executive med blant annet glasstak, skinntrukkede elementer i dashbordet, sportsseter i skinn, premium lydanlegg, parkeringssensorer og parkeringsassistanse, LED nær- og fjernlys, keyless med mer. Denne, med turbo bensin og manuell, er nok min personlige favoritt, men påslaget mot allerede velustyrte Acitve S blir muligens i overkant.
Nye Auris leveres fra starten av september, men du kan allerede nå kikke nærmere på detaljer og priser både hos Toyotaforhandlerne og på Toyota.no. Du kan også bestille bilen fra nå av. Og husk: Sjekk ut turboversjonen!
Data
Bil
|
Toyota Auris Hybrid 5d
|
Toyota Auris 1.2T man 5d
|
Pris fra
|
241 000 (Sense)
|
263 600 (Active)
|
Pris testbil
|
260 200 (Active S)
|
267 500 (Active S)
|
Motortype
|
R4 bensin + el
|
R4T
|
Motorvolum
|
1798
|
1197
|
Hk v o/min
|
136/5200 (bensin + el)
|
116/5200-5600
|
NM v o/min
|
142/4000 + 207 (el)
|
185/1500-4000
|
Girkasse
|
Trinnløst planetgir
|
6M
|
Forstilling
|
Enkle fjærben, MacPherson
|
Enkle fjærben, MacPherson
|
Bakstilling
|
Uavhengig, doble bærearmer
|
Uavhengig, doble bærearmer
|
Vekt
|
1310
|
1190
|
Bagasjevolum
|
360l
|
360l
|
Volum, nedlagt baksete
|
1199l
|
1199l
|
Tilhengervekt m/brems, kg
|
345
|
1300
|
0-100 km/t
|
10,9
|
10,1
|
Toppfart km/t
|
180
|
200
|
Forbruk l/mil
|
0,36 (16 tom hjul)
|
0,48 (16 tom hjul)
|
Utslipp g/km
|
82 (16 tom hjul)
|
112 (16 tom hjul)
|
Foto: David K Andersen |