Av Vegar Bjørge
Foto: Renault
Så er det slutt for Renault Laguna, og etter 3 generasjoner er det kanskje greit. Renault sier likevel ikke adjø til D-segmentet og gir oss Talisman. En 4-dørs sedan og stasjonsvogn som skal lokke kresne firmabilkunder tilbake til merket. Det vil nemlig være en del leasingkunder som Renault må stole på. Laguna har hatt problemer med flere ting, men kanskje det viktigste har vært tiltrekningsevne. Få vil ha den og få virker som de vet at den eksisterer. Det ble likevel faktisk solgt et par stykker i 2014! Talisman skal gjøre en forandring på dette og nå håper Renault at 1000 nye kunder skal kjøpe denne bilen i 2016 når de får muligheter til å velge mellom sedan og stasjonsvogn. Den sistnevnte er nok den viktigste.
Hva er så Talisman? Bortsett fra at det er et navn som skal peke på kraft og beskyttelse, er det også en bil som måler 4,85 meter fra støtfanger til støtfanger og 1,87 meter fra skjermkant til skjermkant. Ganske så vanlig i denne klassen og spennende etterhvert å få se hva dette vil bety i rom innvendig.
Design kan Renault og jeg er nok en av de som synes Renault sine biler ser ganske så fine ut. Talisman er ikke noe unntak og særlig de lekne linjene i fronten og bakpartiet tiltaler meg. Her går linjer sammen med LED-lyktene og det hele ser stilig og sporty ut. Det ser bra ut med 3D-lykter og hos Renault er dette et vellykket element i bakenden. Fargeutvalget består av 9 metallic og en vanlig lakktype. Man kan velge 5 forskjellige felgdesigner fra 16″ og opp til 19″.
Innvendig er det fokus på rom og følelsen av luksus. Man skal følge seg velkommen og materialvalget er av høy klasse. Her har man gjemt bort plastikkfølelsen. I midten finner man en stor infortainmentskjerm som gir deg all informasjon man vil ha og litt til. R-Link2 er det store fokuset og gir deg tilgang på nett og alt av tjenester man kan tenke seg og litt til. Denne er også lagt opp som en tablet så du kan styre den slik du gjør med surfeplaten din. Bose-stereoanlegget skal spille musikk så den aller kresne også er fornøyd. Foran føreren er det en skjerm med kjøreinformasjon alt etter hva føreren ønsker. Fører- og passasjerstolen har justering i de aller fleste retninger (elektrisk om ønskelig) og massasjefunksjon om man betaler for det.
Renault lover gode kjøreegenskaper, og man kan personalisere kjøreopplevelsen takket være Multi-Sense Teknologi. Et bra ord men det vil si at man kan stille inn understell, styring, motor- og girrespons etter ønsket kjøremønster. Bakhjulsstyring skal bidra til enda bedre kjøreegenskaper enn konkurrentene. Alt av førerassistentsystemer og litt til er selvfølgelig på plass og sikkerhetsutstyret er også på topp. Dette er noe Renault kan og de var tidlig ut med å få toppkarakterer på kollisjonstester.
Motorvarianter er to bensin kalt TCe 200 og TCe 150 tre dieselversjoner kalt dCi 160, dCi 130 og dCi 110. Tallet viser antall hestekrefter. Bensinmotorene kan kombineres med 7-trinns dobbeltclutch-kasse. Dieselversjonene kan kombineres med 6-trinns manuelle kasser eller en 6-trinns dobbeltclutch. CO2-verdien er fra lave 95g/km, med unntak av dCi 160 som kun kombineres med 6-trinns dobbelclutch.
Debut skjer på Frankfurt-salongen i høst og de første bilene leveres i slutten av året. Vi gleder oss til å prøvesitte og testkjøre denne nye store bilen fra Renault.