Av David K Andersen, Foto Hyundai
Hyundai er straks på plass med sin helt nye SUV, Tucson. Ut fra det vi vet så langt, tyder ting på at Sør-Koreanerne har slått på stortromma denne gangen.
Og det starter med utsiden. Det er ikke veldig lenge siden fronten på en Hyundai ikke var noe du nødvendigvis skrev hjem om. Så kom nye Santa Fe og forandret det hele med sine knallfine linjer. Nå er altså Tucson på plass, og her er det ytterligere forfinet.
Fronten har en muskuløs, dynamisk og moderne design. Den ser rett og slett tøff ut med sine skarpe linjer rundt den hexagonale grillen og det lange panseret. Bilsiden brekkes opp av en uthevet linje under vinduene, og skjermene er brede og dessuten usymmetriske, som gjør at bilen fremstår som mer sportslig.
Innvendig lover Hyundai at utstrakt bruk av påkostede materialer i soft-touch sørger for høy kvalitetsfølelse. Designet innvendig har horisontal layout som skal bidra til ekstra romfølelse. Du kan selv spesifisere en rekke farge- og materialalterntiver for å få den slik du selv ønsker, inkludert to-farging.
Komfort er høyt prioritert og du har mye å velge i på utstyrssiden. Eksempelvis varme i rattet og 8-veis justerbare forseter med lang sittepute og både varme og kjøling. Også bak er det varme i setet og egne luftutslipp.
Tucson sitter på en helt ny plattform som sørger for gode plassforhold på tross av rimelig kompakte yttermål. Bagasjerommet tar hele 513 liter, har lav lastehøyde og kan via den elektriske og automatiske bakluken tilbyr klassens bredeste åpning. Med nedlagt baksete rommer den 1503 liter.
For de med lukeparkerings-skrekk, blir verden betydelig mer behagelig med automatisk parkeringshjelp. Mens du kjører bortover gata, scanner bilens radar ledige luker og sier ifra da den finner en som er stor nok. Så er det bare å kjøre opp ved siden av bilen foran den ledige luken, trykke på parkeringsknappen og slippe rattet mens bilen rygger seg inn i luken. Dette kjenner vi for så vidt fra flere andre biler også, Tucson kan imidlertid også forlate den trange parkeringsluken på egenhånd – du trenger bare følge instruksjonene og gi gass og bremse.
Ergonomien er et annet felt det er satset hardt på. Instrumentene er tydelige og høyt plassert slik at blikket ikke trenger å senkes så mye for å lese dem av. Redusert tykkelse på A-stolpen sørger for mindre blindsone på skrått forover. Et nytt infotainmentsystem med 8-tommers skjerm er på plass. Navigasjonsdelen er levert at TomTom og inkluderer gratis oppdateringer av kartverk, fartskameraer, steder og mer i 7 år. Navien gir også info om været og trafikksituasjonen på den ruten du har planlagt.
På sikkerhetsfronten har det virkelig skjedd mye – Hyundai tilbyr det siste inne aktive hjelpemidler i Tucson. Her er en enkel oversikt:
- Autobrems (Autonomous Emergency Braking) med fotgjenger-oppdagelse inn til 70 km/t og bil-oppdagelse i inn til 180. Systemet varsler først. Deretter bremser bilen selv – om nødvendig helt ned til stillestående.
- Filholderen (Lane Keeping Assist System) er av den avanserte typen som ikke bare varsler da du er på vei ut av kjørebanen, men også styrer bilen inn i kjørefeltet av seg selv.
- Blindsonevarsler (Blind Spot Detector) som sier ifra til deg om du forsøker å skifte felt da det ligger en annen bil ved siden av deg.
- Varsling for kryssende trafikk bak bilen (Rear Cross Traffic Alert) er kjekt da du skal rygge ut av parkeringsluker og ikke helt har oversikten selv. Ved hjelp av en radar som scanner 180 grader bak bilen, gir den deg beskjed dersom det ikke er fri bane.
- Aktivt anstisladdsystem (Vehicle Stability Management) sørger ikke bare for å bremse de riktige hjulene for å minimere eller rette opp en skrens. I Tucson styrer bilen også selv om det er nødvendig for å gjennomføre en nødvendig unnamanøver.
- Skiltleseren (Speed Limit Information Function) bruker frontkameraet og navigasjonssystemet til å lese av skilt og dermed hjelpe deg til å overholde fartsgrensene.
På den passive sikkerhetssiden er Tucson selvfølgelig gjennomtestet og godt utstyrt. Ut over det man forventer av en ny bil, tilbyr den blant annet aktivt panser (Active Hood System), som ved påkjørsel av myke traffikkanter skyter opp panseret i bakkant for å dempe kraften i sammenstøtet.
Vi kjenner noen av motoralternativene fra før. Blant annet innstegsmotorene – en 1,6-liters bensin med 132 hk og en 1,7-liters diesel på 115. Du får også en toliter på 136 hk, mens den mest spennende definitivt er en ny 1,6-liters bensinturbo på 177 hk. Den leverer 265 Nm mellom 1500 og 4500 o/min og er koblet sammen med en ny og egenutviklet dobbeltclutchautomat med 7 trinn.
De to minste motorene kommer med forhjulstrekk og manuelt gir, mens tolitersdieselen kan fås både med manuelt og automatisk gir og har firehjulsdrift. Turbo bensinen på 177 hk kommer med dobbeltclucthautomaten og firehjulsdrift som standard.
Hyundai sier de har utviklet hjuloppheng og fjæring spesielt for Europa og med fokus på komfort og gode kjøreegenskaper. Et stivere karosseri i kombinasjon med mulitlink bakstilling og fjærer og dempere optimert for formålet, skal sørge for den saken. Servostyringen er elektrisk og skal sørge for rask og presis styrerespons.
Tucson er utviklet i Europa og for Europa, og den bygges i Tjekkia. Hyundai tar sikte på å selge 600 biler i Norge i år og hele 2000 neste år. -Tucson er en viktig bil for oss og våre kunder fordi den tilbyr det de etterspør, sier Hyundai-sjef Thomas Rosvold.
Vi på Bil og Motorbloggen er spent på denne bilen, og kommer snart tilbake med en svært grundig og spennende test!
Priser og utstyr:
1,6 Classic bensin 2WD manuell, kr. 281 050,-
1,6 GDi bensin 2WD manuell, kr. 294 050,-
1,7 CRDi diesel 2WD manuell, kr. 301 050,-
2,0 CRDi diesel 4X4 manuell, kr. 376 050,-
1,6 Turbo GDi bensin 4X4 dobbeltclutch (DCT), kr. 421 050,-
2,0 CRDi diesel 4X4 automat, kr. 406 050,-
Modellene skal være godt utstyrt fra grunnen av. I tillegg kan følgende pakker velges til:
- Plusspakke, kr. 25 000,- Inkluderer blant annet krom grill, LED hovedlys, blindsonevarsler, autobrems, filholder, og varsling for kryssende trafikk.
- Teknikkpakke, kr. 25 000,- Inkluderer blant annet elektrisk justerbare ventilerte skinnseter, automatisk bakluke og nøkkelfri tilgang og bruk.
- Panoramapakke, kr. 12 000,- Inkluderer panorama soltak og lukeparkeringsassistent.
Hyundai vil i tillegg tilby en Arctic Race-utgave i forbindelse med lanseringen. Den starter på 304 050 kroner.
Data
Bil
|
1,6 GDi 2WD manuell
|
1,7 CRDi 2WD manuell
|
1,6 T-GDi 4X4 DCT
|
2,0 CRDi 4×4 automat
|
Motortype
|
R4 Bensin
|
R4T Diesel
|
R4T Bensin
|
R4T Diesel
|
Motorvolum
|
1591
|
1685
|
1591
|
1995
|
Hk v o/min
|
132/6300
|
115/4000
|
177/5500
|
136/2750-4000
|
NM v o/min
|
161/4850
|
280/1250-2500
|
265/1500-4500
|
373/1500-2500
|
Girkasse
|
6M
|
6M
|
7 Dobbeltclutch
|
6A
|
Forstilling
|
MacPherson fjærben
|
MacPherson fjærben
|
MacPherson fjærben
|
MacPherson fjærben
|
Bakstilling
|
Multilink
|
Multilink
|
Multilink
|
Multilink
|
Vekt u/fører
|
1379
|
1425
|
1534
|
1615
|
Tilhengervekt
|
Ukjent
|
Ukjent
|
Ukjent
|
Ukjent
|
Bagasjevolum
|
513
|
513
|
513
|
513
|
Volum, nedlagt baksete
|
1503
|
1503
|
1503
|
1503
|
Lengde/bredde/høyde mm
|
4475/1850/1645
|
4475/1850/1645
|
4475/1850/1645
|
4475/1850/1645
|
0-100 km/t
|
11,5
|
13,7
|
9,1
|
12
|
Toppfart
|
182
|
176
|
201
|
184
|
Forbruk
|
0,63
|
0,46
|
0,75
|
0,61
|
Utslipp g/km
|
147
|
119
|
Ukjent
|
160
|