Av David K Andersen
2015 er et skikkelig småbilår, vi har fått Opel Corsa, Mazda2, Hyundai i20 og Skoda Fabia. Nå er det klart for sistemann – Honda Jazz.
Jazz har vært en stor suksess for Honda. Med bedre plass, smartere løsninger og mer fleksibilitet, har den økt standarden for hva som forventes av småbiler. I Norge har salget gått tråere, egentlig litt uten at jeg kan se hvorfor. Kanskje er småbiler ofte nr. 2-bil her i landet, så derfor er det ikke viktig for oss hvor romslig eller smart den er?
Uansett. Honda kommer nå med en helt ny generasjon og lover best plass av alle, mer dynamiske kjøreegenskaper, nye effektive motorer og girkasser, avansert sikkerhetsutstyr og et nytt app-styrt infotainmentsystem.
Mot forgjengeren er nye Jazz nesten 10 cm lenger og skal være ennå bedre optimalisert hva plassutnyttelse gjelder. Blant annet øker benplassen i baksetet med hele 11,5 cm. Bagasjerommet tar 354 liter med baksetet i bruk, 1314 da setet legges ned.
Med bensintanken plassert under forsetene som i andre Honda-biler, økes fleksibiliteten. Magic Seats er også i Jazz på plass, og betyr utrolig fleksibilitet. Ikke bare felles baksetet på en utrolig smart og enkel måte slik at bagasjerommet får maks kapasitet, seteputene kan også vippes opp slik at et stort rom med uvanlig stor takhøyde etableres der baksetet er til vanlig. Forsetet kan også legges ned for frakt av ekstra lange gjenstander.
Den nye plattformen bilen sitter på er stivere enn tidligere og det er utviklet et nytt og lettere hjuloppheng. Chassiset er dessuten tunet for Europa og skal tilby bedre fjæringskomfort, men også en mer sportslig kjøreopplevelse blant annet takket være ny og raskere servostyring. Den får også Agile Handling Assist (AHA), som kan bruker antisladdsystemet til å bremse det indre hjule litt inn i svingen. Det gir bedre kjøreegenskaper og mer kjøreglede.
Under panseret finner vi en ny 1,3-liters i-VTEC bensinmotor med 102 hk og 123 Nm. Forbruket vil ligge på 0,46 liter pr mil og utslippet er 106 g/km. Du kan velge mellom en manuell 6-trinnskasse eller en CVT med mulighet for manuell giring av programmerte trinn. 0-100 går på 11,2 sekunder med manuell girkasse.
«Solid Wing»-grillen vi allerede har sett på faceliftede CR-V og ferske HR-V, finner også veien til fronten på Jazz. Mer dynamisk design med tydeligere linjer preger resten av bilen, selv om det fra bildene å dømme er tydelig at plass er høyt prioritert.
Interiøret skal by på mer påkostede materialer, en rekke smarte løsninger og nytt infotainmentsystem med 7-tommers skjerm.
På sikkerhetssiden blir det autobrems opp til 32 km/t og kollisjonsvarsling i høyere hastigheter. Skiltleser er på plass, og den kan dessuten kobles sammen med en fartsbegrenser som kan hjelpe deg å være lovlig (og sikker). Filholder og automatisk skifte mellom nær- og fjernlys kompletterer det aktive sikkerhetsutstyret.
Jazz ankommer norske forhandlere i september, men du kan allerede nå bestille bilen. Den kommer i tre utstyrsnivå: Trend, Comfort og Elegance. Det aktive sikkerhetsutstyret (ADAS på Honda-språk) er tilvalg på Trend, men standard på de to andre. Comfort og Elegance kan i tillegg utstyres med navigasjon.
Bilen starter på 189 900, men jeg tipper Comfort med manuell girkasse til 204 900 blir et bra valg. Elegance med ADAS og navi, kommer på 228 900. 10 000 i tillegg for automat. Prisene er konkurransedyktige, spesielt med tanke på forventet gode plassforhold og ledende fleksibilitet.
Vi kommer tilbake med prøvekjøring så snart det lar seg gjøre!