Tekst og foto: David K Andersen
Vi kjører supertest av nye Hyundai Tucson denne uken. Oslo – Harstad på fire dager er ingen verdensrekord, men en biltest ut over det vanlige blir det. Du vil hver dag kunne lese om ulike sider av bilen – vi starter med interiøret.
Her kan du lese om selve turen og hva vi opplevde underveis første dag.
Vellykket design
Eller vent litt med interiøret, vi må si noe om utsiden først. Dette er første gang jeg ser Tucson i levende live. Tidligere har jeg fått med meg Hyundais egne bilder og på dem ser den fantastisk ut. I virkeligheten endres ikke det inntrykket.
Grillen har et moderne og særpreget uttrykk, den er dessuten rettet opp litt og derfor ser bilen barskere ut. Forgjengeren iX35 hadde et veldig snilt ansikt, denne er sintere og det gjør seg. Grillen er flankert av moderne lykter og langs siden gir fine proporsjoner og spesielle vinduslinjer særpreg.
På bilder kan Tucson, mye på grunn av den tøffe fronten, virke litt voldsom. Den største forskjellen fra bilder til virkelighet ligger der. Den er nemlig ganske kompakt og nett. Tenk Mazda CX-5 og du har dimensjonene.
Bra sittestilling
Det første jeg gjør etter å ha satt meg inn, er å flytte det elektrisk justerbare setet dit jeg vil ha det. I SUVer og crossovere av denne typen, hender det at setet ikke kan justeres langt nok ned, eventuelt at benvinkelen blir feil og avstanden til rattet for lang da setet slippes helt i bunnen. Ingen fare med denne biten i Tucson. Jeg finner optimal sittestilling raskt og enkelt og puster lettet ut – det er ikke kult å sitte feil hele veien til Harstad. For de som liker å sitte høyt og rett, er selvfølgelig den saken lett som en biff og bare et par knappetrykk unna.
Enkel å bruke
Vi setter av gårde før jeg får tid til å sette meg inn i infotainmentsystemet og andre funksjoner. Men det gjør ikke noe. På vanlig Hyundai-vis er alt superenkelt å bruke, enten det gjelder justering av klimaanlegget eller skifte av radiokanal. Knapper og hjul er store og tydelig merket. Dessuten sitter alt der du forventer.
Ekstra pluss for rattet. Det er relativt lite og føles sportslig å holde i. Det har dessuten en skinnkvalitet som føles fin og gir godt grep. Videre er knappene tydelige, riktig plassert og fine å bruke. Vippeknapper for eksempelvis volumjustering er noe jeg liker. Det er enkelt å styre funksjoner enten man vil bla gjennom kjørecomputeren, bruke cruisekontrollen eller justere lydanlegget.
Instrumentene er tydelige og klare. Dessuten har de godt design som hever kvalitetsfølelsen. Den er generelt bra ellers også, men dras litt ned av hardplast på toppen av deler av dashbordet og i deler av dørsidene og midtkonsollen. Det er imidlertid soft-touch materialer i alle flatene man er i kontakt med under kjøringen. Girspaken og knappene bak den er spesielt fine i utførelsen og bidrar positivt.
Designmessig ser det og føles moderne ut. Du kjenner deg lett igjen om du har kjørt nyere Hyundai tidligere, hovedtrekkene med luftutslipp ved siden av infotainmentskjermen er for eksempel velkjent. Samtidig er alt nytt, stilig og finere enn før. Ikke crazy eller revolusjonerende, men det er greit.
Dagens duppeditt: Lane Keeping Assist System og Vehicle Stability Management.
Som de fleste vet, er det på nye biler så mange systemer og hjelpemidler med ulike forkortelser at det er lett å gå i surr. Under turen skal vi derfor kikke litt nærmere på de nyeste sikkerhetssystemene du finner i Hyundai Tucson. Vi starter med filholderen og den aktive styringen.