Av David K Andersen, Foto: Mercedes-Maybach
Paris-utstillingens villeste skapning i fjor høst, var Vision Maybach 6, en vanvittig elbil i full Art Deco-style. Det blir ikke mindre spektakulært når taket nå er borte.
Mercedes ristet liv i det gamle Maybach-merket tilbake i 1997. Biler som overgikk Rolls-Royce skulle produseres. På tross av overveldende luksus, haltet det hele litt, og i forbindelse med finanskrisen, ble det punktum for satsingen.
Så, for to år siden, dukket det nye merket Mercedes-Maybach opp. Avstanden til moder Mercedes ble mindre, og opplegget funket utmerket. Mercedes-Maybach S-klasse har nemlig solgt svært godt det siste året.
Vision Maybach 6 Foto: David K Andersen |
Med suksessoppskriften til grunn, satses det nå åpenbart for fullt videre fremover. Det andre resultatet av voldsomt pågangsmot, ser vi altså her og det er ikke småtterier. For sammenlignet med cabriolet-utgaven av Maybach S-klasse, som ble vist på Los Angeles-utstillingen, faller denne ville skapningen inn under, vel, kategorien for ville skapninger. For denne bilen er jo bare helt sinnssyk!
Ikke noe vi har sett tidligere drar et luksuskonsept så langt som dette. Monsteret måler intet mindre enn 6,7 meter i lengde og 2,1 i bredde. Og det panseret…
Av egne observasjoner, basert på bildene, noterer jeg meg at en bil tydeligvis ikke trenger å overdesignes med med massevis av uthevede karosseriprofiler i alle mulige former for å ha særpreg eller unngå å være kjedelig. For her er vi altså vitner til uvanlig rent og enkelt design, og likevel er bilen mer spektakulær enn det meste.
Ellers har vi altså å gjøre med et typisk boat tail-design bak, førerkabin plassert langt bakover, to-tone farge-opplegg, store hjul (24 tommere) og distinkt og kraftig grill. Mye inspirasjon må være hentet fra 30-, 40- og 50-tallet. Alt naturligvis kombinert med det siste innen LED-teknologi og annen moderne teknologi.
Jeg ser en ny ting jeg liker innvendig også: To små klokker rett foran føreren, resten (les: infotainment) er fullt integrert i den lange brede profilen tvers gjennom dashbordet. La oss tippe at vi i fremtiden vil se mer av dette.
6 Cabriolet er elektrisk, den har fire motorer. Effekten er 750 hestekrefter, og med en motor på hvert hjul burde de treffe bakken. Akselerasjonstiden oppgis til under 4 sekunder fra 0-100 km/t. Toppfarten skal være begrenset til 250 km/t.
Batteriet er plasser i gulvet og skal gi over 50 mil i rekkevidde. En 350 kW lader skal kunne dytte 10 mil ny rekkevidde inn i det på bare 5 minutter.
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet er en ren konseptbil, men den sier nok mye om hvor veien videre vil gå. Bilen ble vist denne helgen på Pebble Beach Concours d’Elegance.