Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Opel Insignia 2.0 CDTi – ny 170 hk dieselmotor

Prøvekjøring: Opel Insignia 2.0 CDTi – ny 170 hk dieselmotor

Av David K Andersen

Foto: David K Andersen

Opel er i gang med en voldsom fornyingsprosess hvor vi i løpet av få år vil se et stort antall nye modeller og motorer. Corsa er en av de som allerede er på plass, mens nye Astra nå er rett rundt hjørnet. Det skjer imidlertid ting på andre fronter også, som for eksempel en helt ny 2-liters diesel på 170 hk og 400 Nm. Vi reiste til Irland for å prøve nyheten under panseret på Insignia.

Insignia har vært en enorm suksess for Opel. De som har kjørt bilen forstår lett hvorfor – modellen har totalt endret måten vi oppfatter det tyske merket på. Nå, da den har hengt med noen år, sørger dens unike kvaliteter blant annet innen komfort for fortsatt å holde den frisk og konkurransedyktig i et segment med mange nyheter.

Foto: David  K Andersen

I 2013 hadde Insignia facelift med blant annet ny front og opprydning innvendig. Nå er den første modell til å få Opels helt nye 2-liters dieselmotor. Ingeniørene i Rüsselsheim hadde fem mål under utviklingen av den nye motoren: Høy effekt, høyt dreiemoment, lavt forbruk, lave utslipp og klasseledende lave NVH-nivå (Noise, Vibration, Harshness).

Avansert motorteknologi
Å trekke så mye som mulig energi ut av drivstoffet er nøkkelen til både lavt forbruk og mye krefter i dieselmotorer. Den nye motoren leverer 87 hk pr liter. Det er mye for en singelturbo diesel. Opel sier nydesignet forbrenningskammer og innsug, i kombinasjon med at innsprøytningssystemet jobber under 2000 bar og har 10 injeksjoner pr syklus, sørger for de gode resultatene. En ingeniør forteller at de har designet og testet 80 ulike forbrenningskammer før de valgte nettopp dette. Ikke gjort på bakrommet i en fei på overtid med andre ord. Resultatet ble høy effekt, lavt forbruk og lave utslipp.

Foto: David K Andersen

For beste mulige gassrespons, spesielt på lave turtall, er de variable skovlene på turboen for første gang elektrisk justerbare i stedet for å være vakumstyrt. Det gjør at høyt turbotrykk infinner seg 20% raskere da gasspedalen trykkes ned. I tillegg er avstanden fra intercooler til turbo rekordkort. Det bedrer også responsen. For å sikre lang levetid er turboen vannavkjølt, og det er i tillegg montert et ekstra oljefilter for å sikre best mulig kvalitet på smøringen av turboens opplagring.

Det er gjort en rekke tiltak for å oppnå lavest mulig støy og lite vibrasjoner. Toppen er i aluminium og har blant annet ventildeksel med isolert innfesting. Innsugsmanifolden er produsert i støyabsorberende materiale, og motoren har to tannhjuldrevne balanseakslinger og bunnpanne produsert i to deler med både stål og alumunium. Injeksjonene er også tilpasset myk gange, og motorblokka har ribber designet for å bedre akustikken. Resultatet er blant annet 5 desibel lavere støynivå på tomgang sammenliknet med den gamle 2-literen.

Foto: David K Andersen

For bedre rensing av avgassene, er det et nytt EGR-system på plass med bedre kjøling. Med nytt SCR-system med AdBlue, sier Opel utslippene nesten er nede på bensinmotor-nivå. Dette er en Euro6-motor.

Herlig bil- og motorkombo
Det merkes med en gang at store ressurser er lagt ned i utviklingen av den nye motoren. At arbeidet med støy og vibrasjoner er vellykket, blir klart allerede ved første start. På tomgang må man utenfor bilen for å legge merke til at det snakk om dieselmotor. Ute på veien blir den raffinerte gangen ennå mer tydelig. Smooth er ordet, jeg tror dette er den mest stillegående og vibrasjonsfrie dieselfireren jeg har kjørt.

Først kjører jeg noen mil motorvei og som vanlig cruiser Insignia suverent komfortabelt og avslappet. Seter og sittestilling er spot on i denne bilen og den føles godt plantet, stabil og avslappende. Motoren gjør at jeg hele tiden kjenner det er krefter til overs om jeg trenger. Det der er en sånn luksusgreie – følelsen av å ha mer enn nok under panseret selv om man ikke bruker det.

Foto: David K Andersen

Over på de irske landeveiene. Først gjennom jordbrukslandskap med svinger opp og ned adskilt av skogtapper med jevne mellomrom. Så opp i Wicklow Mountains hvor de smale og svingete veiene fortsatt er smale og svingete, men hvor sikten bedres og jeg kan klemme på ekstra. Her fungerer Insigniaen, motoren og den manuelle girkassen suverent. Ikke voldsomt sportslig, bilen er forholdsvis tung, men flyten jeg får da jeg fyker gjennom det vakre landskapet er ekstremt tilfredsstillende. Gassresponsen er god til å være diesel og gjør kjøreopplevelsen så mye mer presis. Kreftene skyver meg ut av svingene med godt knuff i ryggen og jeg får den herlige følelsen av å danse fra sving til sving.

Opel har kalibrert og samkjørt bil, motor og gir på en utrolig måte. Det føles som om Insignia  er laget for denne motoren. Tidligere har jeg alltid hatt følelsen av at ett eller annet mangler på motorsiden for å gjøre Insignia komplett. Nå er det i orden, det er denne motoren du skal ha.

Foto: David K Andersen

Konklusjon
Opel Insignia er ikke ny lenger og møter knallhard konkurranse fra nye Ford Mondeo og VW Passat. Mazda 6 og Toyota Avensis er også oppdatert. Opelen kan likevel lene seg litt tilbake og ta det med ro – den har visse kvaliteter konkurrentene ikke kan matche.

Det finnes svakheter som høy vekt, interiørdesign som ikke er helt ferskt lenger og dårligere plassforhold enn de beste konkurrentene. Men med den ny motoren er Insignia et landeveislokomotiv du må over i premiumsegmentet for å finne maken til. Den ligger tungt og trygt på veien på et annet nivå enn andre i klassen – ingen kjører mer komfortabelt og avslappet på landeveien enn dette. Sterkt bidragende, er den nye dieselmotoren. Dette er kanskje verdens beste dieselfirer akkurat nå.

Foto: David K Andersen

Utgaver og priser

Samtidig som den nye 2-literen lanseres, blir også 1,6-litersdieselen på 136 hk fra i fjor også tilgjengelig i Insignia. Både den og toliteren kommer dessuten med 6-trinns automat. Sist men ikke minst kommer den sammen med firehjuldrift og automat i Insignia Country Tourer, og det til en særdeles attraktiv pris.

1,6 136 hk diesel starter på 339 900. Vil du ha automat og maks utstyr, havner du på 379 900. Stasjonsvogn er 20 000 ekstra.
2,0 170 hk diesel kommer bare i stasjonsvogn og Country Tourer og den kommer bare med Premium (alt utstyr) nivå. Med manuell koster den 419 900. 30 000 ekstra for automat. Country Tourer kommer bare i en utgave, og den har absolutt alt, inkludert automat og firehjulsdrift, pris, kr. 499 900 kroner.
Jeg har ikke prøvd automatgir ennå, men for pengene synes jeg 2,0 manuell til 419 900 høres ut som et knallkjøp.

Data:
1956 cc firesylindret singelturbo diesel med 4 ventiler pr sylinder. 170 hk v/3750 o/min, 400 Nm v/1750 o/min, 0-100 9,9 sek, toppfart 220 km/t, forbruk blandet kjøring, 0,45 l/mil (man), 119 g/km CO2-utslipp. Egenvekt, 1658 kg, tilhengervekt: 1800 kg.