Av Vegar Bjørge
Kia Niro har vært på markedet som hybrid en stund allerede, uten at salgstallene har vært strålende. Nå kommer en typisk avgiftsvennlig bil for norske forhold, og da kan kanskje salget ta av. Eller er Plug-in Hybrid det fornuftige? Vi tok en tur innom Kia på Lørenskog for å lære mer om nykommeren.
Først og fremst er Plug-in Hybriden dyrere enn vanlige hybridutgaven. Neste år kan forskjellen bli enda litt mer, men på lanseringstidspunktet skiller det 15 – 20 000 kroner, avhengig av hvilken utstyrsversjon du velger.
Hos Kia kunne de fortelle om et merke i kontinuerlig vekst, og Europasalget har godt oppover de siste 9 årene. Målet om 500 000 solgte biler i 2018 er klart innenfor rekkevidde. I Norge har man som mål å få solgt 6 500 Kia i løpet av året, men da er en god andel bruktimporterte Kia Soul Electric med i det tallet.
Fremtidstroen er stor både i den internasjonale og den norske KIA-organisasjonen, og det har de god grunn til. Nyhetene står i kø hos det koreanske merket, og mange av de kommende modellene er typisk norske både i størrelse og drivlinje. Med andre ord, passe høy bakkeklaring med flere enn en motor.
Vi får nøklene til en Kia Niro og setter oss godt til rette bak rattet. Testbilen er i utstyrsversjon Exclusive, og da er det bare takluke som går å bestille utenom. Skinnsetene gir god støtte og er ikke for harde, men passe komfortable. Sittestillingen blir mer enn grei, og jeg finner meg godt til rette i et stilfullt interiør.
Selv om man sitter passe høyt, er det ikke alltid lett å ha full oversikt. Likevel tror jeg dette blir bedre ettersom man kjører og blir kjent med bilen. Bakover er sikten mindre bra, men heldigvis er nå alle biler utstyrt med ryggekameraer, så bakruten er snart overflødig.
Niro Plug-in Hybrid starter med elmotor som fremdrift. Denne kan gå alene inntil 58 km, noe jeg ikke testet, men den gikk ofte i ren eldrift modus. Setter man girspaken til sport, får man raskere girskift og en bedre akselerasjon. Kanskje ikke nødvendig, men greit å vite når du skal kjøre forbi eller ta noen rivstarter i lyskryss. Jeg lot det bli med en gang, og forsto fort begrensningene til de 141 samlede hestene bilen rår over.
Niro er en fin blanding mellom litt sport og mye komfort. Det er ikke mange som kommer til å henge seg på i hårnålssvinger og s-kombinasjoner, men om man vil kjøre litt aktivt, er det rom for det.
Likevel er Niro mer komfortabel og det er godt at man ikke har godt for langt for å lage et kompromiss mellom sport og komfort. Fjæringen er noe hard, men det er litt typisk for bilmodellen. Styringen er satt opp slik at den skal bli strammere desto fortere man kjører, men likevel trives den best når svingene bare kommer passe fort. Girkassen er av typen dobbeltklutsj og gjør jobben tilfredsstillende. Her går det i myke overganger, om det så er opp eller ned. Med det er kanskje setene som påvirker følelsen av komfort mest. Her sitter man godt i passe harde stoler som gir akkurat litt støtte sidelengs, så man holder seg i stolen når man trår på for mye i svingene.
Plassmessig er Niro stor nok bil for familien, og man sitter godt både foran og bak. Baksetet rommer også voksne, og undertegnede har god plass bak seg selv. Uten at jeg fikk testet det, så virker også baksetet som et sted man kan være over lengre distanser. Barn har uansett god nok plass, og midtplassen er også helt ok. Helt bakerst er det litt mindre rom enn hva en familie på tur kanskje trenger, men til hverdags holder 324 liter til de fleste gjøremål.
Utstyrsversjonen Exclusive er godt utstyrt, og det meste av det man forventer, er på plass. Likevel er det rart at man velger å utstyre den med 16″ aluminiums felger. Selvfølgelig har det med forbruk å gjøre, men bilen bruker ikke så mye mer om man hadde gått opp til 18″ felger. Det hadde den kledd, og heldigvis er det å få som ekstrautstyr.
Selv om den ikke har store hjul som standard, er det verdt å nevne annet utstyr du kan ha godt nytte av. Varme i rattet har vi blitt vant til hos Kia, og skinnseter er snart å forvente, men ventilerte seter er uvanlig. Trådløs lading av mobil og JBL musikkanlegg blir godt brukt, mens alt av sikkerhetsutstyr med alle slags bokstavkombinasjoner kun er en trygghet, og forhåpentligvis blir ubrukt. I hvert fall noe av det. Førerassistentene er også forkortet med bokstaver som ADAS, LKAS, VSM, TCS, EBD osv, og her er det masse bra som gjør deg til en bedre sjåfør. Bak kombinasjonene av bokstaver skjuler det seg Filskiftevarsler, Automatisk nødbrems med fotgjenger gjennkjenner, Eco Driving Assistant System og Blindsonevarlser for å nevne noe.
Hva skal man da velge? Er det vits i å betale mer for en bil som er stort sett lik hybridutgaven, og en vanlig hybrid man ikke kan lade, bør vel kanskje være det smarteste valget? Plug-in Hybriden er 94 kg tyngre på grunn av større batteri. Til gjengjeld kan den kjøre 58 km uten bruk av bensinmotoren, mens den vanlige hybriden går kun 2-3 km før bensinmotoren slår inn. Smart generering av strøm har de begge, og blir optimalisert om man kjører etter navigasjonen. 112 liter større bagasjeplass teller for noen, og da er vanlig Hybrid tingen. Tilhengervekt på 1300 kg har begge utgavene mulighet til å dra på. Plug-in Hybriden har minst avgift, men er dyrere å produsere, derfor koster den også litt mer. Som vanlig familiebil med småturer til og fra skole, en tur på butikken og ettermiddagslevering på fotballtreninga, så er nok Plug-in Hybriden smartest, men som pendler bil 10 – 12 mil hver dag, kan vanlige hybridmodellen komme like godt ut. Kjøremønsteret ditt bør avgjøre, og uansett valg får du en trivelig familiebil i Kia Niro.
Om vi skal våge oss på å konkludere etter bare en halvtime bak rattet, blir det noe slik som dette. Kia Niro har ikke blitt dårligere som Plug-in Hybrid, og passer til den aktive familien som bruker bilen mye til og fra på kortere turer. Niro er også en god langturbil, men er det det som er behovet, kan du kjøpe Niro Hybrid uten ladekabel. Kia har fortsatt markedets beste garantier som trygghet for deg som kunde, og dette gjelder også for batteriene. De fleste kommer nok til å velge beste utstyrsversjon som koster kr 344 900,-, men for de som klarer seg med mindre utstyr er Classic en prisvinner til kr 289 900,-. Midt i mellom har man Active for kr 314 900,-. I alle tilfeller bør man koste på seg litt større hjul.
Om du bestiller bil i nær fremtid, vil du ha den en gang før nytt år.