Hjem Prøvekjøring Prøvekjørt: Changan Deepal S05

Prøvekjørt: Changan Deepal S05

Høy komfort, eksepsjonell støydemping og mye utstyr. Vi har kjørt en mulig outsider-suksess for neste år – og kanskje gjort den litt bedre for norske kunder!

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

Det første man blir møtt med idet man setter seg inn i førersetet i Changan Deepal S05 er en diger hovedskjerm som beveger seg og vinkler seg mot deg.

Inntil 15 grader kan skjermen rotere. Det er i de små detaljene kampen vinnes når bilmodeller stadig blir likere og likere.

Bil og Motorbloggen har vært i München for å overvære bilutstillingen IAA, og det er nettopp her vi får en smakebit på det som kan bli en liten outsider-suksess neste år.

Det skal i hvert fall ikke stå på spesifikasjonene. 435 hestekrefter, firehjulsdrift, en meget rikholdig utstyrsliste og rask hurtiglading.

Prisen? Den er 389.900 kroner – inkludert levering. Ekstrautstyret begrenser seg til hengerfeste (9.900 kroner) og panorama-glasstak (14.900 kroner).

Vi har fått en time bak rattet på nykommeren – dette er våre inntrykk.

Hva er Changan?

Vi bør kanskje snakke litt om Changan – et merke som ikke bare er nytt i Norge, men i Europa. Vårt marked er de første som får stifte bekjentskap med Changan i Europa.

Deepal er et slags «undermerke» eller en modellserie, litt på samme måte som Ioniq er det for Hyundais elektriske biler.

I Kina produserer de 2,7 millioner biler i året – men rundt en fjerdedel av alle biler de produserer har andre merker i grillen. Hovedsakelig Ford og Mazda. Og en av de Mazda-modellene er nye Mazda 6e, som lanseres i Norge i disse dager.

Det er med andre ord kanskje litt rart å omtale Changan som en «nykommer».

De er kanskje det i det norske markedet, men sammenlignet med merker som Nio, Xpeng, Tesla og Polestar er Changan virkelig for veteran å regne.

Selskapet ble etablert i 1862 – og begynte bilproduksjon i 1959.

I Kina har Changan også merket Avatr. Det er ikke utelukket at dette kommer til Norge på sikt – søk dem opp, de ser griselekre ut.

Avatr 12 er ikke akkurat vond å se på – særlig ikke i denne spesialutgaven. Sjekk de felgene!

Bilen!

Okei, nok om Changan og deres historie – hva så med bilen vi har fått en stramt tilmålt tid med?

Førersetet har ikke tilting i forkant, og jeg sitter litt høyere enn jeg ønsker meg, men blir samtidig fort vant til det.

Foran meg våkner et digert head-up display – dette fungerer som førerens instrumentpanel. En liten hastighetsvisning oppe til venstre på hovedskjermen er også der – av juridiske like mye som praktiske årsaker.

Jeg liker et godt head-up display. Informasjon projisert rett i synsfeltet i frontruta er for meg en ideell informasjonsflyt.

Her kan jeg få opp avanserte navigasjonsmeldinger i full farge, jeg får hastighet, gjenværende rekkevidde – og helt sikkert mer om jeg ønsker det. Innholdet kan selvsagt tilpasses selv.

Vi vender snuten ut av parkeringsgarasjen, hvor den 15,4 tommer store hovedskjermen virkelig kommer til sin nytte. Parkeringskameraene og visningen på skjermen er forbilledlig intuitiv og bildet er sylskarpt.

«Ingen felger ble skadet under kjøringen til denne artikkelen», ville det stått i rulleteksten her.

Autobahn og dorf

Vi er i Tyskland, og jeg er klar for å komme ut av München sentrum, og ut på litt flotte veier.

Kan det la seg gjøre å finne både frifartsstrekninger på Autobahn, undulerende landeveier med 100-grense og en liten dorf eller to, for å kjenne litt på så mange kjøresituasjoner som mulig?

Et skilt peker mot Garmisch-Partenkirchen – med det hellige motorvei-symbolet ved siden av.

I 60-70 bemerker jeg til dagens passasjer – en fra den norske Changan-importøren – hvor stillegående bilen er. Støydempingen er bra.

Så kommer vi på Autobahn.

– Hva er toppfarten oppgitt til? spør jeg

– Jeg mener det er 180 kilometer i timen, men det er vel bare én måte å finne ut det på, får jeg til svar.

Det skulle vise seg å stemme. På papiret. For i spesifikasjonene (og senere bekreftet av Changans utviklerteam på stedet) skal det være 180.

Men så fort vi finner et godt strekke med fri fart er det klampen i bånn. 160, 170, 180, 190 …

– Var det 180 du sa?

200, 210, 215 – og så kommer en luring i Skoda og setter en stopper for videre akselerasjon.

På 215 har bilen fortsatt mer å gi, er dønn stabil – og fortsatt eksepsjonelt stillegående.

Vi reduserer til 140-150, og fortsetter å prate med nesten hviske-stemme.

Litt duving – er bilen ferdig?

Vi tar av Autobahn, finner noen fine landeveier i de rullende bayerske landskap, og kan igjen slå fast at denne bilen er satt opp for komfort.

Changan mener selv Deepal-bilene skal være mer sporty, men kinesiske produsenter og kunder har en litt annen oppfatning av sport og komfort. Det siste er viktigst.

Dempingen er bra, og krengningen er godt avstemt. Men når veien har en krøn eller to, merkes det at bilen duver litt. De vertikale bevegelsene trenger et par «gyng» før de roer seg.

Etter prøvekjøringen er et par ingeniører fra Changans forsknings- og utviklingssenter i Storbritannia nysgjerrige på opplevelsen.

– Bilen du kjørte var nok satt opp litt kinesisk. Vi skal gjøre noen justeringer for de europeiske modellene, sier den ene representanten.

I Storbritannia utvikler Changan motorer og understellskarakteristikk med tanke på europeiske preferanser.

De første bilene er ikke langt unna ferdigprodusert for Norge allerede. Jeg er spent på hvor mye tuning de rekker å gjøre før båten har gått, bokstavelig talt.

Biler er utstyrt med passive dempere, så de kan ikke omprogrammeres med en programvare-oppdatering, akkurat.

I løpet av kjøreturen vår målte bilen et forbruk på så vidt over 20 kWt per 100 km. Med store deler av turen dunkende i 140-150 er det aldeles ikke verst. WLTP-målingene indikerer 17,5 kWt/100 km – det bør være høyst realistisk.

Større og billigere enn konkurrenter

Den korte timen bak rattet gir ikke muligheter til å virkelig dypdykke inn i alle funksjoner og egenskaper.

Men noe kan vi lett ta med oss.

Materialkvaliteten i S05 er bra. Her står ikke opplevelsen noe tilbake for verken europeiske eller asiatiske konkurrenter.

Hvem er så konkurrentene? Skoda Elroq og Volvo EX30 er åpenbare, men med firehjulsdrift blir begge vesentlig dyrere enn S05. Changanen kan også skilte med 492 liters bagasjerom bak – og det foran er på hele 152 liter!

Changans sjefdesigner for Deepal-modellene er svenske Jakob Petterson. Med erfaring fra Saab og Lynk & Co kjenner han det europeiske markedet godt. Fra designsenteret i Torino har målet vært å gjøre S05 mer europeisk tilpasset – uten å gå i den klassiske «lyslist over hele fronten»-fella, som så mange andre.

Jeg syns de har lykkes godt. S05 er behagelig å se på, både inn- og utvendig.

Behagelig er også kjøreopplevelsen. Høy komfort, veldig lite støy og generelt trivelig.

Et trekk den deler med andre kinesiske biler er trangen til å gi lyd fra seg i tide og utide. Jeg trenger ikke et «pling pling» hver gang den leser et fartsgrense-skilt, for eksempel. Dette kan skrus av, men jeg vet ikke om det aktiveres igjen når bilen starter neste gang, slik som hastighetsvarselet gjør.

Men i motsetning til understellet er dette ting som kan justeres med programvare – og kineserne ligger ikke på latsiden i forsøket om å innynde seg europeiske kunder.

De første 300 Changan Deepal S05 kommer til Norge før jul. Burde du prøvekjøre en? Ja, om budsjettet er rundt 400.000 kroner, og du vil ha maksimalt mye bil for de pengene bør denne stå på lista.

Tekniske data

Changan Deepal S05
Pris fra 389.900 kr.
Pris testbil 414.700 kr.
Motortype Elektrisk
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
HK 435
Sek. 0-100 km/t 5,5
Topphastighet km/t 180 (?)
Egenvekt kg 2.040
Tilhengervekt kg 1.600
Bagasjerom liter 492 (bak) + 152 (foran)
Lengde mm 4.598
Bredde mm 1.900
Høyde mm 1.600
Akselavstand mm 2.880
Hurtiglading 23 min 10-80 %, inntil 200 kW
Batterikapasitet kWt 68,8 kWt
Rekkevidde WLTP km 445