Tekst og foto: Vegar Bjørge
Skoda selger jevnt over godt hvert år og Octavia er hovedgrunnen. For noen måneder siden hadde vi Fabia Stasjonsvogn på test og den imponerte. Faktisk var den så god at undertegnede mente den kunne være årets familiebil. Kanskje den største konkurrenten til akkurat det kommer fra storebror Octavia. Eller hva sies om en romslig stasjonsvogn med fin 1,6 liters dieselmotor og 4-hjulstrekk til kr 330 000,-?
Den gangen VAG bestemte seg for å kjøpe Skoda forsto mange at gamle tider skulle glemmes for det tsjekkiske bilmerket. Nå skulle man få inn tysk kvalitet og pålitelighet til fortsatt lave priser. Noen år senere bestemte også VAG at Octavia skulle gjøre comeback. Og for et comeback det ble. Den solgte i mengder fra første stund, både som sedan, med combiluke og som stasjonsvogn. I starten var den ikke så mye større enn en Golf, men årene gikk og Octavia fikk vokse. Nå er den et sted mellom Golf og Passat.
Plass og interiør
Størrelsen har blitt såpass at det bør være mulig for de fleste å finne seg til rette bak rattet. Jeg gjør ihvertfall det, og får både sete og ratt i de posisjonene jeg ønsker. En rask tur i baksetet vitner om benstrekkplass bak meg selv. Ikke noe vits i å få klaustrofobi selv om man må ta baksetet i bruk. Tre barn sitter meget bra bak og det er lett å forstå hvorfor Octavia har blitt en populær familiebil. Pluss på kontoen er varmeseter for de to ytterste baksetene. Dette blir satt pris på når kulda setter inn.
Tilbake i forsetet kan jeg fort konkludere med logisk og lett tilgjengelig plassering av de viktigste knappene. Rattet har få men viktige knapper med fokus på stereo og telefon. Berøringsskjermen mellom fører og passasjer er enkel å bruke og har god kvalitet, selv om den ser litt enkel ut. Musikken står Canton for og med 10 høyttalere kan man ikke annet enn å nyte. Søppelkassen foran hjelper til å holde det pent og ryddig selv om man skulle ha med seg is- og godisglade barn.
Helt bakerst har man 610 liter til rådighet. Bagasjerommet er lettlastet og man får med seg alt man trenger pluss litt til når man skal på tur. I tillegg er det ganske behagelig med elektrisk baklukeåpner, noe som er uvanlig i denne klassen.
Kjøreegenskaper
Octavia er mer sportslig enn man skulle tro. Jeg kjører en av de mindre sporty motorene, en diesel på 1,6 liter og 110 hk. Den er ganske sterk fra 1500 omdreininger med sine 250 nm, og draget holder seg godt over 3000 omdreininger. Likevel blir det til at man girer litt ofte. Om dette er på grunn av motorstøy eller fordi man føler man må, vet jeg ikke. Jeg blir ihvertfall fort klar over at min komfortgiring skjer rundt 2600 omdreininger. Den ganske så presise 6-trinns girkassen må gires manuelt i 1,6 literen, men man får DSG-kasse om man dropper 4-hjulstrekk, eller om man velger en større motor.
Det som overrasker med Octavia er at den føles ganske så stiv. På svingete veier krenger det svært lite og man kan holde godt tempo selv når svingene blir skarpe. Styringen skulle vært hakket vassere om Skoda hadde prioritert sport. Det gjør de selvfølgelig ikke. Det er komfort og brukervennlighet for barnefamilien de har hatt i fokus. Og den er komfortabel. Ujevnheter svelger den med stor ro og det er først når man kjører på dårlige grusveier og vaskebrett det blir ubehagelig. Octavia er altså en komfortabel bil og man får litt sport som bonus.
4-hjulstrekksystemet er av Haldex 5-type og lot seg ikke teste på tørre høstveier. Systemet kobler inn bakhjulene ved behov. Som bonus med 4-hjulstrekkeren, får man et påkostet chassis som har multilink bakaksel med langs- og tverrgående stag samt torsjonsstav bak. Dette gjelder for biler med 4×4-system og for 1,8 TSI. Foran er det McPherson som gjelder.
Design
Jeg har foreløpig ikke nevnt noe om utvendig design, og grunnen til dette er at jeg ikke ser på det som viktig hos Skoda Octavia. Den er som den var for snart 20 år siden og man kjenner den igjen når man møter en. Det var kanskje ikke helt rettferdig overfor Octavia, men faktum er at Skoda har være svært forsiktige når de fornyer modellene sine. Dagens Octavia har likevel et moderne design med rette og stramme linjer. Grillen er fremtredende og har vokst litt i størrelse ettersom årene har gått. Bilen har også blitt en del lengre og jeg synes faktisk den ser lenger ut enn sine 465 cm. Signaturlysene bak avslutter Skoda-designen. Skal man ha noe negativt og si om utseendet hos Skoda, er det vel det at modellene har blitt litt like. Eller kanskje er det positivt?
Økonomi
Det her er paradegrenen for Octavia. Kanskje dette er mest bil for pengene i klassen, og det uten at den virker billig. Du får den med en 1,2 liter bensinmotor med 110 hk til 279 000 kroner. Billigste 1,6 diesel får du fra 285 900 kroner og da har du like mye hestekrefter. Legg på litt utstyr og 4-hjulstrekk, simsalabim så har du en familiefavoritt til ca 330 000 kr. I motsatt ende kan du velge RS, enten som diesel og 180 hk eller som bensin med 230 hk. Da har prisene steget til 402 000 kroner respektive 501 000 kroner. Vi kommer tilbake til RS ved en senere anledning…
Dieselforbruket på testbilen er oppgitt til 0,44 l/mil ved blandet kjøring. Man kan også kjøre billigere ved landeveiskjøring. Jeg endte likevel med 0,53 l/mil ved min testkjøring, og det er absolutt godkjent. I tillegg til lave driftsutgifter kan man også regne med en god bruktbilpris den dagen man selger. Brukt Skoda Octavia med 4-hjulstrekk er veldig populær som familiebil.
Konklusjon
Det er lite galt med Skoda Octavia og med firehjulstrekk har man en kanon familiebil. Man kan kanskje vitse med navnet, men da har du ligget i koma de siste 20 årene. Man kan klage litt på motorstøy, men det er få dieselmotorer som går lydfritt. Man kan også ønske seg en litt mer presis styring, men det er få familiebiler som likevel styrer så bra som Octavia. Sportsbiler derimot må man forvente mer av. Men som sagt kommer vi tilbake til RS senere…..
Det som gjør Octavia til en storselger er at den svarer så godt til forventningene. Man får mye bil for en ganske billig pris, og den er absolutt mer enn en billigbil. Plass, kjørekomfort og brukervennlighet er også prioritert hos Skoda og de leverer på det meste.
Data
Euro 6 motor. 4 sylindre, 1598 ccm, 110 hk / 3200-4000 omdr. 250 nm / 1500-3000 omdr. Lengde 465,9 cm, Bredde 181,4 cm, høyde 146,5 cm. Egenvekt 1435 kg, Tilhengervekt: 1700 kg, Bagasjevolum: 610 – 1740 liter, Forbruk blandet kjøring: 0,44 l/mil, CO2-utslipp: 118 g/km, Aklerasjon 0-100: 11,5 sek, Toppfart: 195 km/t
McPherson fjærbensforstilling med triangelarmer og torsjonsstabilisatorstag foran.
Multilink bakaksel med langs- og tverrgående stag samt torsjonsstav bak.