Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 16. des. Renault DeZir

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter: 16. des. Renault DeZir

Av Redaksjonen

Renault DeZir sto klar i 2010 og ble vist frem på Paris-salongen det året. Sportsbil med midtmotor var ikke noe nytt. Ei heller el-motor med brukbar rekkevidde. Likevel er det ingen el-bil som ser så bra ut som DeZir.

Renault kaller den «en elektrisk skjønnhet» og det er vel ingen tvil om at den er det. Sportscoupeen har spesielle «butterfly»-dører. På førersiden åpnes den oppover på vanlig «butterfly» måte, mens man har en selvmordsdør på passasjersiden.

For fremdriften står et 24 KWh litiumbatteri som gir en rekkevidde på ca 160 km. Kjøling skjer i form av luftkanaler i front samt aluminiumspanelene på siden. Effekten på 150 hk rekker til en akselerasjon opp til 100 på 5 sekunder og toppfart på 180 km/t. Ikke noe super tall men likevel akseptabelt.

Bilen viser hvordan en elektrisk racerbil for gate kan se ut. For vekten sin skyld så sitter motoren bak fører og passasjer og den driver bakhjulene. Kanskje en fremtidig drifting-favoritt? El-motoren er å finne i mange av Renault sine el-biler, men i DeZir er den noe «trimmet».

For at vekten skal være så lav som mulig er mye av bilen bygget i kevlar, mens ramma har samme oppbygging som i en Megane Trophy løpsbil.

Grillen i fronten har Renault tatt videre til sine familiebiler mens lysene kanskje er for spesielle for å settes i produksjon. Legg merke til diodene over selve hovedlyktene. Stilig! Dørene er som nevnt spesielle og kommer nok aldri i produksjon. De dynamiske linjene bakover går over noen aluminiumspaneler. Legg merke til de stilige ventilasjonshullene som gir kjøling til el-motoren. Bakenden er også tøff og spesiell og man skjønner at slikt er kun for biler man aldri får kjøpt.

Innvendig går det i rødt og hvitt. Rattet ser litt stort og klumpete ut med Renault-emblem så stort som en 26 » Tandberg TV. Det ser ut til å være tilnærmet knappefritt interiør og det meste styres fra touchskjermen i midten. Den vil jeg gjerne se igjen i en produksjonsmodell.