Av Vegar Bjørge
Foto: David K Andersen
Så er endelig Frankfurt Motor Show 2017 i gang og her på bloggen skal vi prøve å fore det med interessante nyheter i et helt vilt tempo. De to første dagene er pressedager, og vår egen David er på plass for å gi oss gode bilder og detaljer om bilene.
Først ut er Lamborghini Aventador S Roadster, som er en modell vi ikke får se så mye til her i Norge. Interessant for oss bensinhoder er den definitivt. Den viderefører en tradisjon som både Urraco, Islero, Miura og Countach var en del av, nemlig modellbetegnelsen S. Felles for disse modellene er en åpen takløsning, slik også Aventador har fått. Det å kalle alle for Roadsters er å gå for langt.
V12-motoren er også nærmest en selvfølge hos toppmodellene av Lamborghini, og v12eren i Aventador har 740 hk under motorluken. Med en toppfart på over 350 km/t er det ikke noe å si på fartsressursene.
Designet taler sitt tydelige språk, og selv om ikke alle detaljer er like vakre, har alt en funksjon. Enten skal det være med å yte i form av lufting til motor og bremser, eller så skal det være med å gi best mulig aerodynamikk. Likevel er estetikk viktig og det skal se bra ut.
Innvendig er det luksus som gjelder, men det må ikke gå på bekostning av racingfølelse. Derfor er alt sentrert rundt fører, og han har all informasjon han trenger i sin umiddelbare nærhet, så blikket kan konsentreres på veien. For at bilen skal være lettest mulig har interiøret en del materialer i lettmetall. Som tilvalg kan man også velge Carbon Skin® på en del av interiøret.
Lamborghini Aventador S Roadster er ingen ren banebil, men for de som ønsker er banekjøring en mulighet. For Lamborghini har det vært viktig å lage en bil som kan brukes både på vei og bane, og som også er mulig å kjøre uten racinglisence. Derfor har den mange elektroniske systemer som hjelper til å både holde bilen best mulig på veien, men også til å få alle kreftene ned i asfalten. Disse systemene styres av Lamborghini Active Vehicle Dynamics (LDVA). Her er bakhjulsstyring, 4-hjulstrekk, understell med magnetiske dempere og spoilere satt i system så de samhandler på best mulig måte. Dermed får føreren en best mulig kjøreopplevelse nesten uansett forhold og underlag. Men husk, dette er ingen grusbil!
Teknisk data:
Motor: V12, 6498 ccm, 740 hk v/8400 omdr. 690 nm v/5500 omdr.
Toppfart: 350 km/t, 0-100: 3,0 sek, 0-200: 9.0 sek.
Mål: Lengde: 479,7 cm, Bredde: 203 cm, Høyde: 113,6 cm, Akselavstand: 270 cm
Vekt: 1625 kg, Vektfordeling foran / Bak: 43/57
Forbruk: 1,69l/mil, CO2-utslipp: 394 g/km
Foto: Lamborghini |
Foto: Lamborghini |