Den første elbilen fra Alfa Romeo er klar og heter Milano. Nei vent litt. Junior.
Av David Kordahl Andersen
Alfas nye, lille og elektriske SUV ble vist for første gang forrige uke, det er bilen vi snakker om her og som du ser på bildene.
Men den fikk bare hete Milano i en uke. I dag ble den nemlig omdøpt til Junior. Verdenshistoriens korteste navne-karriere for en bil? Jeg tipper ja.
Årsaken? Vel, Milano er jo hjembyen til dette merket, så at de oppkaller en bil etter det, er ikke overraskende. Alfaen skal imidlertid ikke produseres i Milano.
Faktisk ikke i Italia i det hele tatt. Polen derimot, skal lage bilen.
Og da er det ganske enkelt sånn at: -En bil som heter Milano, kan ikke bli produsert i Polen. Det er forbudt i henhold til italiensk lov. Hilsen industriminister Adolfo Urso.
Så det var det.
Men Junior er slett ikke ueffent, kanskje til og med litt kulere?
Ikke bare er dette en liten bil, Junior går med sine 4,17 meter inn i BCUV-segmentet, altså er den en liten crossover: Dette navnet har en ikke ubetydelig historie. I Milano.
Etter suksessen med Giulia (den originale), og ikke minst Giulia Sprint GT, også kjent som Bertone-coupéen (Giugiaro), ville Alfa Romeo også tiltrekke seg den yngre garde, og lagde en 1300-utgave med litt enklere styling og utstyr. Den ble kjent som Junior. Det samme ble forresten gjort med Spideren.
Og så skal jeg straks komme til selve bilen, men ikke før Alfa Romeos egen pressemelding i sakens anledning er nevnt. Det legendariske italienske bilmerket er nemlig ikke særlig imponert over egne myndigheters behandling av denne saken.
Jeg har aldri sett en pressemelding fra en bilfabrikk med noe i nærheten av samme sarkasme som her: «Alfa Romeo-teamet vil takke (…) de italienske myndighetene for all gratis publisitet for bilen basert på debatten (rundt navnet)».
Ok, det får være med det, la oss se på bilen
Basert på CMP-plattformen fra Stellantis (Opel Mokka, Peugeot 208 m.fl), kommer Alfa Romeo Junior både som hybridbil og elbil, men det er naturlig nok sistnevnte som er aktuell for Norge.
Batteriet får de velkjente 54 kilowatt-timene i brutto kapasitet, og en rekkevidde på opp til 410 km. Det er bra for klassen – husk – dette er en småbil.
Mer interessant enn det, og at den kommer med 156 hestekrefter og forhjulsdrift i basis-versjon, er toppmodellen Veloce.
Den får 240 hestekrefter og limited-slip differensial. 0-100 km/t skal gå på 5,9 sekunder, men like spennende er det at Alfa Romeo bedyrer at Veloce kommer til å bli en skikkelig råtass å kjøre.
For å backe opp, får den bredere sporvidde, stivere stabstag, større bremser og 20-tommers felger. Som er voldsomt på en så liten bil (se bildene). Veloce er dessuten 25 mm senket.
En annen ting jeg umiddelbart liker, er sportssetene fra Sabelt, et velkjent merke innen racing- og rallystoler. De ser tøffe ut og er antagelig deretter å sitte i.
Annet enn det, og en ny designretning fra Alfa Romeo jeg gjerne vil se i virkeligheten før dommen faller, kan bilen faktisk skilte med hele 400 liters bagasjerom. Det er nærmest voldsomt, bilstørrelsen tatt i betraktning, og kommer sikkert delvis på grunn av den nokså spesielle designen av bakparten.
Interiøret har naturlig nok en rekke elementer vi kjenner igjen fra andre Stellantis-biler, for eksempel er klimastyringen med volumknapp hentet fra Jeep Avenger og Fiat 600.
Skjermene minner også ganske mye om hva du finner i en av de utallige søskenmodellene, det samme gjelder girvelgeren.
Men designen ellers, inkludert utforming av paneler og midtkonsoll, er helt egen for modellen. Den skal også ha påkostede materialer innvendig.
Så får vi se om Junior er like kul å kjøre som Alfa Romeo lover, kanskje har vi her en skikkelig hot hatch-aktig bil?
Det er i alle fall lov å håpe, akkurat som det er å tro at for at denne bilen skal skille seg skikkelig ut fra sine mange søsken med lignende spesifikasjoner og plattform, at merket satser på Veloce-modellen i Norge og gir den en pris som kan resultere i langt flere nye Alfaer på veien enn vi ser i dag.
Potensialet er definitivt der. For Alfa Romeo Junior.