Den har større batteri, mer tech og et mer moderne utseende. Er dette den egentlig perfekte familiebilen?
Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad
Den norske Mercedes-importøren er ikke snau når de nå drar duken av den nye* Mercedes-Benz Vito, som kommer til Norge i både el- og dieselutgave i løpet av året.
– Dette er den viktigste bilen til Bertel O. Steen, sier Per Ragnar Johansen.
Han er direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen – som i dag har importen av intet mindre enn 10 person- og varebilmerker til Norge.
Det er flere grunner til dette.
En ting er at Mercedes Vito selges i flere tusen eksemplarer årlig. En annen ting er at bilene gjerne kjøres langt, og dermed gir solid omsetning på servicemarkedet til Mercedes-forhandlerne.
– Vito har gjerne lengre kjørelengde enn de fleste konkurrenter, og har i snitt over 30.000 kilometer i året, sier Johansen.
*: Ny og ny, fru Blom. En solid facelift, tenker jeg vi sier.
Farvel COMAND, hei MBUX
Utvendig er det ikke veldig mye som skiller den nye Vitoen fra den utgående varianten. Lyktedesignen er modernisert både foran og bak, og grillen er nå innrammet på en måte som gir sterkere assosiasjoner til luksus-utgaven V-klasse/EQV.
Og som en pièce de résistance; V-klassen leveres nå med stjerne på panseret, slik Mercedes hadde i gamle dager!
V-klasse og EQV får altså også oppgraderinger, men det er Vito det skal dreie seg om denne gang.
Og bak rattet er det åpenbart at det har skjedd en del.
Frem til nå har Vito-eiere vært avspist med den eldgamle multimedieløsningen COMAND. Det er det slutt på. Heretter er det den moderne MBUX-plattformen som gjelder også i Vito.
Dashbord-layouten har ikke endret seg mye, den er fortsatt ganske rett-opp-og-ned, men knapperaden for klimaanlegget har også fått en overhaling. Et pluss er det at en bil lansert i 2024 fortsatt har fysiske brytere for klimaanlegget.
Og apropos rattet, så er det av den nyeste typen til Mercedes – fullt utstyrt med et lass av berøringsfølsomme knapper. Så mange at det blir i overkant, vil jeg påstå. Volkswagen gjeninnfører fysiske knapper på sine ratt nå – her burde Mercedes ta lærdom.
Under gulvet
Den kanskje viktigste endringen med Vito skjer med den elektriske utgaven.
EQV-eiere har nytt godt av et 100 kWt stort batteri (90 kWt netto), mens Vito-kundene har vært nødt å nøye seg med 66 kWt.
Nå får også Vito det store batteriet, som øker rekkevidden fra 314 til 370 kilometer. Jeg vil ikke bli overrasket om den faktiske sommerrekkevidden er lengre enn det. Vi får ikke kjøre bilen helt enda, så fasiten får la vente på seg.
Det er kortere enn ID-Buzz Cargo, som «bare» har 77 kWt batteri – men det er også en mindre bil, som heller ikke tilbys i flere lengder/høyder (enda) og ikke er likeombyggingsfleksibel som Vito.
Ladeeffekten er oppgitt til maks 110 kW. Det høres kanskje lite ut i dagens elbil-marked, men min erfaring med samme batteri i EQV ga jevn og forutsigbar ladefart gjennom hele ladingen, også i minusgrader.
Med de tekniske oppgraderingene på eVito får man også mer krefter under høyrefoten: 204 hestekrefter, mot de 116 som har vært tilgjengelig frem til nå.
Men dieselen var ikke død
Det er ikke bare elbil dette skal dreie seg om; Vito skal også fortsatt selges i dieselvariant.
Den kommer til å være viktig i mange år enda, skal vi tro importøren.
– Jeg tror dieselvariantene kan ha levetid til langt utpå 30-tallet, sier Johansen.
– Om myndighetene faktisk mener alvor med å øke elbilandelen for varebiler må det sterkere insentiver til, sier han.
Dieselmotoren i Vito er en 2-liter, med effektuttak på 136, 163, 190 eller 237 hestekrefter.
Og man må fortsatt forholde seg til dieselutgaven for å få «Norges-bilen»: Med firehjulsdrift.
Selv ikke i oppgradert utgave kommer elektriske eVito med firehjulsdrift. De som ønsker den kombinasjonen må vente til lengre utpå 2020-tallet, når Mercedes lanserer varebiler på den nye VAN.EA-plattformen.
Den skal rulles ut fra og med 2026, men det er ikke dermed sagt at bilene er tilgjengelige i markedet allerede fra da.
Fleksibilitetskonge
En av Vitoens store fordeler er allsidigheten den byr på. Det er naturligvis ikke ulikt andre varebiler i dette segmentet, men få biler brukes til så mye forskjellig som nettopp Vito.
– Dette er kanskje den eneste bilen som er på norsk TV hver dag, sier Johansen, med referanse til at Vito i dag er den vanligste modellen i bilparken til norsk politi.
I tillegg brukes Vito som grunnlag for en mengde andre bruksområder, både som klassisk kassebil og som personfrakter.
Og her har ikke den nye mistet noe av fleksibiliteten. Det er fortsatt en rekke setekonfigurasjoner tilgjengelig, og det svære interiøret burde kunne gjøre Vito til en familiekonge. Har du en unge her, to der, og et par til på si? Ikke noe problem – her er det bare å hive inn hele bonusfamilien.
Konklusjon
Oppgraderingene på Vito er størst for eVito-variantene, som i tillegg til de teknologiske fremskrittene nå også får tekniske oppgraderinger i form av større batteri og mer motorkraft.
Alt dette er kjærkomne oppgraderinger.
At ønske om firehjulsdrift fortsatt tvinger kundene til å gå for dieselutgaven er synd, men forståelig gitt at Vito fortsatt bygges på en relativt gammel varebilplattform som skal erstattes om ikke lenge.
Vito – inkludert den elektriske Tourer, personbilen på bildene – har enda ikke fått norske priser.
Et stalltips? Fra rundt 770.000 kroner for versjonen med mange seter. Det gir mange centimeter bil og sitteplasser for pengene.
Tekniske data
Mercedes-Benz eVito Tourer | |
Pris fra | Ikke klar |
Motortype | Elektrisk |
Drivlinje | 1A, forhjulsdrift |
Effekt | 150 kW (204 hk) |
Dreiemoment | 360 Nm |
Topphastighet km/t | 140 (160 som tilvalg) |
Egenvekt kg | 2.455 |
Nyttelast kg | 970 |
Lengde mm | 5.140 |
Bredde mm | 1.928 |
Høyde mm | 1.910 |
Akselavstand mm | 3.200 |
Hurtiglading | Inntil 110 kW |
Batterikapasitet kWt | 100 kWt (90 kWt netto) |
Rekkevidde WLTP km | 370 |