Mercedes er klare med en ny versjon av det elektriske flaggskipet EQS, denne gangen i sportslig retning med 53 4Matic+, som er den første elektriske modellen fra AMG.
Av David K Andersen
Skulle ikke den nåværende toppversjonen av flaggskipet EQS, nemlig 580 4Matic med 524 hestekrefter og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder holde, har Mercedes en løsning.
EQS 53 4Matic+, den første elektriske bilen fra AMG, leverer 658 hestekrefter og 950 Nm til asfalten via fullt variabel 4Matic+ firehjulsdrift. Dermed fikses 0-100 på 3,8 sekunder.
Men det er ikke toppen, for kjøper du bilen med AMG Dynamic Plus-pakke, får du ved siden av annet og mer utstyr, 761 hestekrefter og 1 020 Nm under boost i Race Start-modus.
Batteriprosenten må riktignok være minst 80, men da tar også bilen 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Topphastighetsbegrensningen øker fra 220 til 250 km/t.
Regenereringsfunksjonen er også høy hos EQS 53, den kan legge energi tilbake i batteriet, hentet med effekt på hele 300 kW.
Batteriet er på 107,8 kWt som før, men styringssystemet er endret for foring av motorene med større fokus på dynamikk og sportslighet.
Bilen er utstyrt med Sport og Sport+ kjøremodus, som en AMG. Mercedes sier også at det er lagt ned energi på lydopplevelsen, den skal være kraftig og klangfull. Spesielle høyttalere og en lydgenerator skaper AMG Sound Experience, som gjenspeiler valgt kjøreprogram, og kan høres både inne i bilen og på utsiden.
EQS 53 har både luftfjæring med flere kammer i hver belg, og adaptive dempere. Retur og kompresjon kan kontrolleres uavhengig av hverandre, som ifølge Mercedes-AMG gjør at du både bedrer fjæringskomforten og spisser de sportslige egenskapene.
Firehjulsstyring er naturligvis på plass, opp til 9 grader styrevinkel bak hjelper deg på trange steder, samtidig som stabiliteten i høye hastigheter bedres ytterligere.
Norsk pris er klar, EQS 53 4Matic+ starter på 1 304 000 kroner og skal være på plass allerede nå i første kvartal.
Merk forresten at bilen heter 53 – et tydelig signal om at det kommer enda heftigere elektriske biler fra Mercedes-AMG i fremtiden.
Galleri: