Klarer du deg uten luksusen og personbilpreget i EQV, får du et rimeligere Mercedes-alternativ med opp til 9 seter i elektriske eVito Tourer.
Av David K Andersen
Mens EQV, som vi testet i vinter, er en mer påkostet bil med annet interiør og mer personbil- og luksuspreg, er eVito Tourer personbilutgaven av Vito i elektrisk form.
Bilen leveres i to lengder, der den lengste er 5,4 meter. Du kan spesifisere den med 7, 8 eller 9 seter. Tilhengerfeste er ikke mulig, men taklast på 75 kg, kan du ha.
Norske priser starter på 552 900 kroner, som både gjør bilen betydelig rimeligere enn EQV, og ikke minst tilgjengelig for flere med behov for mange seter og mye plass.
Batteri og drivlinje tilsvarer EQV, så her har du hele 100 kWt brutto og 90 netto. Med det, er rekkevidden 366 km WLTP. eVito har forhjulsdrift, og leverer 204 hestekrefter og 362 Nm.
Hurtiglading kan skje med effekt opp til 110 kW, som betyr at du vil kunne lade fra 10 til 80% på ca 45 minutter. Fra null til full på 11 kW AC-lader, tar 10 timer.
Utstyr som autobrems, cruisekontroll, DAB+-radio, alufelger og forvarming av kupéen inngår i standardutstyret. Akkurat det er vel for så vidt nettopp det som sier mest om at bilen har tydelige varebil-aner, men du får jo det du trenger her også – og vil du ha mer, finnes alltids EQV.
Mercedes har åpnet salget i Norge nå.