Cross Turismo er høyere og har mer plass enn vanlige Taycan. I dag ble den offisielt presentert med bilder og priser.
Av David K Andersen
Det er den produksjonsklare versjonen av konseptet Mission E Cross Turismo, presentert i 2018, vi ser her i dag. Ganske enkelt en slags stasjonsvognutgave i «Allroad»-stil, av Taycan.
Taycan har allerede rukket å gjøre braksuksess i Norge, men den er superlav, ultrasportslig, og ikke utpreget praktisk til firedørsbil å være. Dermed må vi regne med at nye Cross Turismo blir en enda større suksess i Norge. Ikke minst vil den bli det hotteste av det hotte å eie, på elbilfronten i år.
Den forlengede taklinjen gir 47 mm bedre hodeplass i baksetet. I 4 og 4S-utgavene øker bagasjevolumet fra 407 til 446 liter (det er på 405 i Cross Turismo Turbo og Turbo S), men det er først og fremst fleksibiliteten som vil utgjøre en forskjell. Her kan du blant annet laste inn 1 212 liter med nedlagt baksete.
Du får dessuten et spesialdesignet sykkelstativ til bakluken, og Porsche har utviklet sin egen takboks som takler hastigheter opp til 198 km/t.
For å slippe å være fullt så nervøs på grusveien eller andre steder hvor lave standard-Taycanen må passes på, øker bakkeklaringen med 20 mm, eller 30 i Gravel-mode. Den har dessuten winglets som styrer skitt og grus unna karosseriet.
Luftfjæring er ikke bare standard, den er smart og kan lære seg å heve og senke bilen automatisk dersom du kjører samme rute med behov for hev og senk flere ganger. Kan jo være kjekt med tanke på den irriterende fartsdumpa i nabolaget du passerer hver dag, eller den skarpe vinkelen som skal passeres ned i garasjen på jobben.
Det store batterialternativet fra Taycan er standard i alle Cross Turismo-utgaver. Det er på 93,4 kWt, og leverer rekkevidde mellom 388 og 456 km, avhengig av versjon og utstyrsnivå.
Porsche Taycan Cross Turismo kommer i disse fire utgavene:
- Taycan 4 Cross Turismo, 380/476 hk standard/boost, 0-100 km/t på 5,1 sekunder, topphastighet 220 km/t, pris fra kr. 848 000 kroner.
- Taycan 4S Cross Turismo, 490/571 hk standard/boost, 0-100 km/t på 4,1 sekunder, topphastighet 240 km/t, pris fra kr. 1 021 900 kroner.
- Taycan Turbo Cross Turismo, 625/680 hk standard/boost, 0-100 km/t på 3,3 sekunder, topphastighet 250 km/t, pris fra kr. 1 403 900 kroner.
- Taycan Turbo S Cross Turismo, 625/761 hk standard/boost, 0-100 km/t på 3,3 sekunder, topphastighet 250 km/t, pris fra kr. 1 702 900 kroner.
Bilen kommer til Norge til sommeren.
Galleri: