Av David K Andersen
I fjor høst kom en helt ny generasjon Audi A4. Nå er det coupé-versjonens tur – her er de første bildene av nye A5. Sportslige S5 kommer samtidig.
Så la oss starte der først. Ved siden av at selve bilen er helt ny, byr nemlig S5 på ny motor. Den 3 liter stor V6eren med turbo yter 354 hestekrefter, noe som er 21 mer enn i utgående modell. Dermed klarer den 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder. Ved siden av å lure på hvor rask en kommende RS5 da blir, kan du la deg imponere av et oppgitt forbruk for S5 på bare 0,73 liter pr mil. Forskjellen mot vanlige A5 ligger ellers i en rekke detaljer – innvendig og på utsiden.
Vanlige A5 får også kraftigere motorer, du vil kunne velge mellom to TFSI bensinmotorer og tre dieseler. Effekten strekker seg fra 190 til 286 hestekrefter. I de firesylindrede bensinmotorene og i V6-dieselen på 218 hestekrefter, vil du kunne velge mellom forhjulsdrift og quattro og mellom manuelt gir eller syvtrinns S-Tronic dobbeltclutch-automat. Den store dieselen på 286 hester kommer med 8-trinns vanlig automat og quattro som standard. De som ønsker litt ekstra fra kjøreegenskapene, kan bestille sportsdifferensial til bakakslingen.
A5 har alltid vært en praktisk coupé – den nye forbedrer seg ytterligere. Bagasjerommet øker fra 455 til 465 liter, og takket være blant annet større akselavstand, vil også bakseteplassen bli bedre.
Ellers kjenner vi igjen mye fra A4. Her får du virtual cockpit med heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer, et fantastisk infotainmentsystem og naturligvis den utrolige byggekvaliteten og omsorgen for detaljer vi har blitt vant med fra Audi. Bilen er dessuten proppet med utstyr, spesielt når det kommer til aktive førerassistentsystemer av alle slag.
Den røde bilen på bildene er en S5 mens den i sølv er vanlige A5. Designmessig synes kanskje forandringen mot den gamle modellen relativt liten. Nå er det ikke så lett å si noe om hvordan en bil ser ut med utgangspunkt i noen bilder, men ved siden av alle de nye linjene som springer ut fra grillen og gir særpreg, ser det for meg ut som Audi har endret en del på proporsjonene. Det er bra, for på utgående modell synes jeg skuldrene var for dominerende – den var aldri slank nok og ble på en måte litt klumpete. For meg ser det ut som om Audi ved siden av å ha slanket den litt inn generelt, har utstyrt den med et mer dominerende panser. Det veier opp for, eller kanskje vi skal si matcher, bakre deler av bilen. Jeg synes resultatet er imponerende og gleder meg til å se den i virkeligheten.
-Vi har store forventninger til nye A5, og tror det vil bli en populær bil i Norge, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak. Han forteller at A5 blir tilgjengelig for salg i Norge i løpet av kommende høst og at priser og flere detaljer kommer etter hvert. Mer info om A5 og S5 får du her på Bil og Motorbloggen så snart vi vet mer!