Hjem Nyheter Audi A3 Sportback 40 TFSIe

Audi A3 Sportback 40 TFSIe

Cockpit

Nye Audi A3 blir i likhet med forgjengeren ladbar, men endrer tilnavn fra e-tron til TFSIe. Ved siden av helt ny bil, er 48 prosent større batterikapasitet det store trekkplasteret.

Av David K Andersen

Vi har allerede prøvekjørt nye Audi A3, men da i ren fossilutgave, du kan lese hva vi synes om den, og mer om hva som er nytt i denne lenken. 

Det er imidlertid den ladbare utgaven som skal ta seg av Norge, den er nå offisiell. Prisene kommer sammen med at det åpnes for bestilling senere i oktober, og bilen kommer til Norge ved årsskiftet.

Ved siden av at hele bilen er ny, er det betydelig større batteriet den viktigste nyheten. Kapasiteten er nå på 13 kWt, og det gir rekkevidde på inn til 67 km på strøm.

Audi lover dessuten bedre rekkevidde også i ugunstig vær – grunnet bedre temperaturkontroll på batteriet.

Lading skjer med effekt inn til 2,3 kW, som betyr at det tar drøye 4 timer å lade fra null til full.

Ellers er jo drivlinjen mye av det samme som i utgående modell, og ikke minst identisk med hva vi finner under panseret på nye Golf 8 i ladbar utgave.

1,4-liters turbo bensinmotor på 150 hestekrefter, elektrisk motor på 109 (mer enn før) og 6-trinns dobbeltclutch automat. Pluss forhjulsdrift.

Systemeffekten er 204 hestekrefter og 0-100 km/t tar 7,6 sekunder. Det er egentlig det samme som før, men litt lenger ned i veien er en mer kraftfull utgave på gang. Den vil nok tilsvare nye Golf GTE, som betyr at den kommer til å ha 245 hestekrefter.

Audi lover at de gode fartsressursene skal underbygges av tilsvarende sportslig chassis. Her er uavhengig bakhjulsoppheng og alt som skal til for en dynamisk kjøreopplevelse uten at det går på komforten løs, til stede.

Vi kommer tilbake når prisene er klare, men nye Golf eHybrid er priset fra 423 700 kroner, så i det landet, kanskje pluss litt til, er sannsynligvis hvor ting vil ligge.

Galleri: